228224

آغاز به کار مرکز توسعه فناوری های معدنی در یزد/لزوم نوآوری در عرصه معادن

دنیای معدن: مرکز توسعه فناوری های معدنی با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استان یزد آغاز به کار کرد.

به گزارش دنیای معدن، علی خیرالدین در آیین آغاز به کار این مرکز اظهار کرد: هدف از تأسیس مرکز فناوری‌های نوین معدنکاری ایجاد یک زیرساخت به­ منظور توسعه فناوری‌ های معدنکاری و پاسخ به نیازهای فناورانه در حوزه معادن و صنایع معدنی برشمرد.

وی با بیان اینکه مطالعات اولیه و شناسایی مدل کاری در مراکز توسعۀ فناوری از ابتدایی­ترین اقدامات است افزود: ولی ایجاد و راه اندازی مراکز توسعۀ فناوری نگاهی متفاوت به همراه مدل کسب و کار جدید در توسعۀ فناوری در کشور است.

خیرالدین با بیان اینکه مراکز توسعه فناوری، مرکز رشد نبوده، مرکز نوآوری نیستند و با شتاب دهنده­ ها تفاوت­های قابل ­توجهی دارند ادامه داد: این مراکز در برگیرندۀ ساختاری متشکل از نهاد حمایتی برای ایده­های نو همچون مراکز نوآوری، نهاد تأمین‌کنندۀ مالی و نهادی محرک برای رساندن ایده­های نو به بازار و صنعت هستند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به لزوم راه اندازی مرکز توسعۀ فناوری‌ های نوین معدنکاری اضافه کرد: توسعۀ فعالیت ها در زمینۀ فناوری‌ های جدید در زمینۀ اکتشاف، معدنکاری، و فراوری هم از جایگاه مصرف‌ کننده و هم از جایگاه تولیدکننده اهمیت دارد چون هزینه تولید را کاهش، کیفیت کالاهای معدنی موجود را افزایش، اثرات مخرب محیط زیستی را کم و ایمنی و سلامتی را بهبود می­­بخشد.

وی با بیان اینکه راهبری هدفمند و مؤثر در توسعه و بومی ‌سازی فناوری‌های معدنکاری همچنین برنامه ‌ریزی و انجام مهندسی معکوس در معدنکاری در اهداف این مرکز دیده شده افزود: حمایت از سرمایه‌ گذاری و تأمین مالی در زیست­بوم فناوری معدنکاری در دستور کار است و باید سمت و سوی معادن بیش از گذشته به سمت نوآوری و تحقیقات پیش برود؛ در این زمینه دولت نیز مشوق خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید