232446

پنج پهنه معدنی در خراسان جنوبی واگذار می‌شود

دنیای معدن: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با توجه به اکتشافات انجام شده در پهنه‌های معدنی استان، پنج پهنه آزادسازی و از اردیبهشت امسال واگذار می‌شود.

به گزارش دنیای معدن، عباس جرجانی روز چهارشنبه در اولین نشست شورای معادن استان در سال جاری که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: با توجه به پیگیری‌های انجام شده از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت، پهنه‌های معدنی که اقدامات اکتشافی در آن انجام شده، قرار است آزادسازی شود.

وی بیان کرد: این پهنه‌های معدنی در مناطقی از جمله عشق‌آباد، خوسف، دهسلم و کوچک علی شمالی طبس واگذار می‌شود و متقاضیان می‌توانند از ۲۷ اردیبهشت در سامانه کاداستر ثبت‌نام و درخواست خود را ثبت کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به ضعف نظارت‌ها در حوزه معادن با توجه به کمبود نیرو ادامه داد: تلاش مجموعه صمت بر این است که برای تمامی واحدهای معدنی که کار نظارتی انجام می‌دهند اگر مواردی در ضعف دانش فنی، ماشین‌آلات و نوع بهره‌برداری باشد با همفکری معدن‌کاران، نقص‌ها پوشیده شده و بهره‌وری بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: از طرفی برخی معدن‌کاران بدون اطلاع از قانون، برداشت غیرمجاز و خارج از پروانه بهره‌برداری دارند که باید این موارد اطلاع‌رسانی شود.

جرجانی عنوان کرد: برخی معدن‌کاران با توجه به نداشتن اطلاع از قانون، برداشت بیشتری داشته‌اند که با اطلاع‌رسانی مناسب و طرح آن در شورای معادن، اضافه برداشت‌ها کسر و به حساب خزانه دولت واریز شده است.

وی افزود: براساس بند «الف» ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه باید حساب و پرونده‌های مالیاتی معدن‌کاران در محل ذخایر معدن همان استان باشد که در این خصوص ۶۷ شرکت معدنی و معدن‌‍کار در استان شناسایی شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با هماهنگی و پیگیری‌های انجام شده با سازمان امور مالیاتی، تاکنون ۲۱ معدن‌کار حساب‌های خود را به استان منتقل کرده‌اند و مابقی در حال بررسی و پیگیری قرار دارد.

وی گفت: جلسات تعیین تکلیف واحدها و معادن غیرفعال با جدیت پیگیری می‌شود تا برای راه‌اندازی اقدام کنند وگرنه طبق قانون به سرمایه‌گذار جدید واگذار خواهند شد.

جرجانی افزود: سال ۱۴۰۱ همه تلاش ما این است که از ظرفیت‌های بزرگ معدنی سنگ که در رونق بخشی استان تاثیرگذار هستند با تامین زیرساخت‌های لازم، استفاده شود.

وی بیان کرد: یکسری محصولات معدنی مانند زغال سنگ به دلیل نبود محل مصرف در استان باید صادر شود اما تلاش می‌کنیم با کمک سرمایه‌گذاران واحدهای فرآوری مورد نیاز راه‌اندازی شود که زیرساخت‌ها هم به همین منظور در حال تامین است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: برای احداث پست برق در منطقه شاهکوه نهبندان اقداماتی در حال انجام است و ایمیدرو خط انتقال برق این منطقه را تا خرداد ماه تحویل خواهد داد تا براساس آن زیرساخت‌های فرآوری را در کنار برداشت از معادن، داشته باشیم.

وی تصریح کرد: سال گذشته سه واحد طلای کودکان، شادان و تولید آزمایشی هیرد در استان به بهره‌برداری رسید و ۲ معدن طلای خونیک و ماهرآباد نیز امسال افتتاح می‌شود.

جرجانی افزود: سال گذشته ۳۵ پروانه بهره‌برداری معدنی در استان صادر شد که خراسان جنوبی در این زمینه رتبه چهارم کشوری را به خود اختصاص داد.

وی گفت: همچنین در این مدت ۲۷ پرونده معدنی تمدید و ۴۷ پرونده معدنی نیز انتقال داده شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: در حال حاضر ۷۲۰ پرونده معدنی در استان داریم و خراسان‌جنوبی در این زمینه جزو چهار استان برتر کشور است.

وی یادآور شد: سال گذشته یک مزایده پروانه بهره‌برداری برای ۲۴۹ محدوده معدنی برگزار شد که تاکنون ۳۹ معدن واگذار شده است.

جرجانی گفت: پارسال ۲۷ جلسه درخصوص تعیین تکلیف معادن تعطیل برگزار شد که ۱۸ محدوده مجدد به‌ چرخه تولید بازگردانده شدند.

وی افزود: همچنین پنج جلسه شورای معادن با ۵۸ مصوبه، ۶ جلسه کارشناسی ذیل آن با ۳۸ مصوبه و ۲ جلسه کارگروه تخصصی ماده ۴۳ با ۲ مصوبه برگزار شد که ۳۰ درخواست بررسی شد و درخصوص مصوبات جلسات اقدام شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید