232079

فعالیت در پهنه معدنی خلخال سرعت می‌گیرد

دنیای معدن- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: فعالیت‌های اکتشافی و تخمین ذخایر در پهنه معدنی خلخال سرعت می‌گیرد.

به گزارش دنیای معدن، رامین صادقی روز سه‌شنبه با اعلام این خبر بیان کرد: پهنه معدنی قزل‌اوزن در بخش خورش‌رستم خلخال دومین پهنه مطالعاتی فلزات باارزش استان اردبیل است و نتیجه مطالعات اولیه از وجود معادن طلا، مس و مولیبدن در این منطقه حکایت دارد.

وی افزود: بر همین اساس روز گذشته نشستی به منظور بررسی آخرین وضعیت این پهنه معدنی به همراه نماینده شهرستان خلخال در مجلس به میزبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اظهار کرد: در این نشست گزارشی از آخرین وضعیت روند کار در پهنه مورد نظر ارائه گردید و در نهایت سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت دستور لازم را برای تسریع کار و تعیین ذخایر این محدوده صادر کرد.

به گفته وی،  بهره برداری از ظرفیت پهنه معدنی قزل‌اوزن در شهرستان خلخال زمینه توسعه اقتصادی و حل مشکل بخشی از بیکاری مردم این شهرستان را فراهم خواهد کرد.

مطالعات و اکتشاف پهنه معدنی قزل‌اوزن خلخال از ۲ سال پیش توسط شرکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در پنج محدوده از جمله روستاهای کمر، مندجین، نمهیل، شمس‌آباد و کزج آغاز شده است.

۲ زون معدنی از مجموع زون‌های معدنی کشور در منطقه خلخال واقع شده است. تاکنون ۲۷ پروانه بهره‌برداری و همچنین ۱۰ پروانه اکتشاف معدن در این شهرستان صادر شده که سالانه یک میلیون تن مصالح معدنی از ذخایر ۶۰ میلیون تنی منطقه استخراج می‌شود.

بنابر آمارهای رسمی، در مجموع تاکنون ۲۱۰ پروانه بهره‌برداری از معادن مناطق مختلف استان اردبیل صادر شده است که از این تعداد، ۱۰۹ واحد پروانه‌دار فعال هستند.

سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این معادن به حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد که با میزان استخراج سالیانه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن، برای یک‌هزار و ۱۰۰ نفر فرصت اشتغال‌ ایجاد کرده‌اند.

شهرستان خلخال با جمعیت بیش از ۸۶ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۱۱۴ کیلومتری جنوب اردبیل واقع شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید