231092

معادن ظرفیتی مغفول مانده برای رونق تولید کردستان محسوب می شود

دنیای معدن- توجه به زنجیره های تولید مواد معدنی نقشی اساسی در ایجاد اشتغال و رونق تولید استان کردستان دارد.

به گزارش دنیای معدن، غنای طبیعی کشور ایران از هر لحاظ بر کسی پوشیده نیست و این غنای خدادادی همواره می تواند مسیر توسعه و رشد اقتصادی کشور را فراهم کند. معادن و کانی های بی شماری که در پوسته زمین واقع شده اند می تواند یکی از اصلی ترین پتانسیل های کشور در باب توسعه ای محسوب شوند.

استان کردستان نیز یکی از استان هایی است که ظرفیت بسیار بالایی در بحث معادن دارد و همواره رگه های مختلفی از انواع کانی ها به ویژه طلا و آهن در معادن این استان یافت می شود.

یکی از مباحثی که بیش از یافتن رگه های معدنی مهم است بحث فرآیند تبدیل مواد معدنی و استفاده هایی است که می تواند در داخل کشور مصرف داشته باشد. برای اطلاع از شرایط معادن و کارخانه های مواد معدنی راهی شهرستان بیجار یکی از شهرستان های غنی مواد معدنی در استان کردستان شدیم.

نخستین مقصد ما کارخانه سیمان کردستان واقع در پنج کیلومتری شهر بیجار بود. «آریا یوسف نیا» کارشناس دفتر فنی کارخانه سیمان کردستان با اشاره به فعالیت شرکت سیمان کردستان از سال 1375 اظهار داشت: با توجه به تجهیزات مدرن کارخانه، میزان مصرف انرژی آن بسیار کم است.

وی با بیان اینکه سیمان کردستان یکی از با کیفیت ترین محصولات کشور را تولید می کند، گفت: ظرفیت سنگ شکن کارخانه چیزی بالغ بر800 تن بر ساعت است.

یوسف نیا با بیان اینکه بعد از سنگ شکن نمونه گیر با ظرفیت 800تن و سالن مواد با دو پایل 25 هزار تنی بخش های بعدی در تولید سیمان هستند، تصریح کرد: آسیاب مواد، آخرین مرحله از تولید سیمان مرغوب در کارخانه محسوب می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر سه خط تولید سیمان که شامل دو خط گلوله ای و یک خط غلتکی که جزو جدید ترین تکنولوژی های روز کشور است در کارخانه سیمان کردستان فعال هستند.

کارشناس دفتر فنی کارخانه سیمان کردستان ادامه داد: ظرفیت بارگیری سیمان فله در کارخانه حدود 150تن در ساعت است و این در حالی است که ظرفیت سیمان پاکتی این کارخانه حدود 3 هزار کیسه در ساعت و روزانه بالغ بر 3 هزار و 200 تن بوده و 2 هزار و 700 نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند.

گرچه این کارخانه ممکن است برای محیط زیست استان و آلودگی هوا مشکلاتی را ایجاد کند اما ایجاد اشتغال و صنعت بدون آلایندگی در سراسر جهان امر ناممکن است و قطعاً برای به دست آوردن نتیجه ای با ارزش، باید هزینه هایی را متحمل شد.

در ادامه این بازدید ها به مجموعه فولاد صبانور بیجار رفتیم تا از نزدیک با فعالیت معدن کاران و فرآیند تبدیل سنگ آهن به فولاد آشنا شویم.

در همین باره پیمان الماسی معاون صنایع سازمان صمت کردستان اظهار داشت: شرکت صبانور کردستان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن کنسانتره سنگ آهن با درجه خلوص 65 تا 70درصد یکی از بزرگترین کارخانه های کسانتره آهن در استان محسوب می شود.

وی افزود: این شرکت بیش از 56 درصد سهام شرکت فولاد کردستان را در قالب یک زنجیره مالی به نام و معادن را در اختیار دارد.

الماسی خاطرنشان کرد: تمام محصولاتی که در این واحد و سایر واحدهای تولیدی کنسانتره سنگ آهن در استان کردستان عمدتاً در داخل خود استان و یا در سایر استان های کشور فرآوری می شود.

وی به صادرات مواد فرآوری شده از سنگ آهن در استان گریزی زد و اظهار داشت: به هیچ عنوان به دلیل گذاشتن تعرفه های بالا صادرات محصولاتی همچون محصول این شرکت به صرفه نیست، لذا اگر شرکت های تولید کنسانتره آهن محصول خودشان را در داخل کشور به فروش برسانند سود بسیار بیشتر را کسب خواهند کرد.

معاون صنایع صمت کردستان یادآور شد: به دلیل موارد استفاده و فرآوری کنسانتره آهن در زنجیره فولاد در داخل کشور تولید کننده رغبتی برای صادرات این محصول نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در پروسه تولید این واحد صنعتی بیش از 400 نفر مشغول به فعالیت هستند، اضافه کرد: در راستای تکمیل زنجیره فولاد کردستان سیزده پروژه با سرمایه گذاری بیش از 33هزار میلیارد تومان با استقبال مناسب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این طرح ها در استان شکل گرفته است.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: در زیرساخت های زنجیره فولاد استان اعم از تامین آب، مواد اولبه و نیروی انسانی هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

وی به مجموعه پروژه های صنعتی استان نیز اشاره و ادامه داد: مجموعه پروژه های صنعتی استان از پتروشیمی بیجار، طلای سقز و سایر طرح های نیمه تمام که خوشبختانه همگی پیشرفت فیزکی مناسبی را شاهد هستند با سرمایه گذاری بیش از 55 هزار میلیارد تومانی در این طرح ها برای بیش از 6 هزار شغل ایجاد خواهد شد که بیانگر آینده ای روشن برای کردستان است.

استاندار کردستان: خواهان شفافیت در حوزه معادن کردستان هستیم ورود دستگاه قضا به تخلفات معادن کردستان/ استحصال نیازمند نظارت اساسی است عدم نظارت بر صدور مجوز معادن و واحدهای تولیدی در استان کردستان برچیده شود

مهدی سیفی معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان نیز در این باره اظهار داشت: در این مجموعه معدنی سراب و کیمیا معادن سپاهان و فولاد صبانور اقدام به شناسایی بیشتر ذخایر خود کردند.

وی افزود: با این افزایش میزان ذخایر ظرفیت مجموعه معدنی سراب به بیش از 2 میلیون تن در سال رسید و ظرفیت شرکت کیمیا معادن سپاهان نیز در این راستا به بیش از 750 هزار تن در سال افزایش یافت.

سیفی خاطرنشان کرد: همزمان با این معادن معدن قره کند با ظرفیت 130 هزار تن در سال شروع به فعالیت کرد.

وی افزود: در بحث ایجاد ارزش افزوده بیشتر صبانور واحد تولید کنسانتره آهن با ظرفیت تولید بیش از یک میلیون تن در سال راه اندازی کردند و به تبع آن شرکت کیمیا معادن سپاهان نیز ظرفیت خود را افزایش داد.

معاون امور معاون صمت کردستان افزود: ظرفیت معادن کردستان در مقایسه با ظرفیت معادن کشور قابل مقایسه نیست اما برای تکمیل زنجیره ارزش برنامه های مناسبی اعم از ایجاد ظرفیت اشتغال برای 4 هزار نفر در دست اقدام است.

سیفی در ادامه به بازیافت پسماند کارخانه کنسانتره صبا نور نیز اشاره و یادآور شد: پسماند کارخانه بعد از خروج دوباره تصفیه می شود به نحوی که در این کارخانه هدر رفت منابع آبی نداریم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر شاهد رونق بسیار مناسبی در معادن شهرستان بیجار هستیم لذا فازهای توسعه ای این معادن در دست اقدام است.

سیفی ادامه داد: در حال حاضر در معدن سراب 280 نفر پرسنل مشغول به کار هستند که با ایجاد برنامه توسعه ای پرسنل این معدن به بیش از 500 نفر افزایش خواهد یافت.

معاون امون معادن سازمان صمت کردستان در پایان سخنان خود بیان کرد: در حال حاضر 25 پروانه بهره برداری سنگ آهن در استان داریم که 20 محدوده آن در حال بهره برداری است.

در ادامه مقصد بعدی ما شرکت کیمیا معادن سپاهان بود در همین باره فرهاد ارزانی معاون فنی مهندسی این شرکت در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: این شرکت از سه بخش معدن و استخراج، فرآوری و خردایش و بخش کنسانتره سازی تشکیل شده است.

وی افزود: محدوه معدنی این شرکت قریب به 4 و نیم کیلومتر است که عملیات استخراج یک کیلومتر آن شروع شده است.

ارزانی با اشاره به اینکه در این معدن به طور میانگین 800 هزار تن مواد معدنی استخراج می شود گفت: از جمله مشکلات چنین واحدهای تولیدی تأمین آب و ماشین آلات معدنی است که امیدواریم برطرف شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید