230566

انتقاد به صدور پروانه جدید اکتشاف معدن در مرزن آباد

دنیای معدن-امام جمعه مرزن آباد با انتقاد از صدور پروانه اکتشاف جدید معدن در این منطقه گفت: همین تعداد معدن برای منطقه کافی است.

به گزارش دنیای معدن از فارس، حجت الاسلام یزدان جهاندار در خطبه های نماز جمعه این هفته مرزن آباد با اشاره به گرامیداشت هفته منابع طبیعی اظهار کرد: هزاران روایت در زمینه تاکید اسلام به حفظ، نگهداری و توسعه بهینه از منابع طبیعی وجود دارد.

خطیب جمعه مرزن آباد با بیان اینکه منابع طبیعی میراثی برای آیندگان است، گفت: سیاست های غلط از سال های قبل در مرزن آباد بوده است و در حال حاضر تعدادی غارت گر و چپاول گر منابع طبیعی وجود دارد.

وی به سخنان استاندار در مازندران در رابطه با تعاونی معادن در مرزن آباد اشاره کرد و افزود: بعید می دانم این موضوع عملی شود.

جهاندار با اشاره به اینکه از این تریبون مقدس درد و دل زیاد داریم، تصریح کرد: قسمت اعظم گزارش های ارسالی مردم در رابطه با منابع طبیعی درست است، شنیده شده برای فردی از شهرستان نکا در کنار معدن فعال در محوطه گویتر پروانه اکتشاف صادر شده است.

خطیب مرزن آباد با بیان اینکه ۷ تا ۸ پروانه اکتشاف دیگر در دست اقدام است،گفت: مجوز صادره برای همه افراد غیربومی صادر شده است.

امام جمعه مرزن آباد با اشاره به مراجعه شخصی در دفترش که خود را نماینده معادن معرفی کرد، گفت: این شخص اظهار داشت مرزن آباد تا ۵۰۰ معدن ظرفیت دارد.

وی با بیان اینکه روستای گلامر که از محرومیت رنج می برد،افزود: معدنی در این روستا محروم ثبت شده و همچین معدن دیگری در انگوران اکتشاف شده است.

جهاندار خطاب به مسؤولان مربوطه تاکید کرد: چرا این پروانه ها صادر می شود؟ چرا پروانه بهره برداری معادن کسانی که به مدت ۱۰ تا ۲۰ سال فعال بوده را باطل نمی کنید؟

وی با بیان اینکه سه معدن در کنار معدن فعال در پل زغال پروانه اکتشاف گرفته ولی راه دسترسی ندارد، اظهار کرد: با تولید مخالف نیستیم ولی این تولید مصالح به این مقدار برای مرزن آباد زیاد است و در حال حاضر بسیاری از مصالح دپو شده است.

امام جمعه مرزن آباد به ریزگردهای معلق در هوا اشاره و بیان کرد: گلایه امروز من از دیوان عدالت اداری است، آیا دیوان عدالت اداری به جنبه های فنی و تنش های اجتماعی برای صدور این پروانه ها را در نظر می گیرد؟ مگر مردم مرزن آباد حق زندگی سالم را ندارند؟ خسارات جاده ای، مادی، جانی، روحی و روانی را چه کسی پاسخگو است؟

جهاندار با بیان اینکه این پروانه ها چرا باید صادر شود و مشکل کجاست؟ خاطر نشان کرد: دیوان عدالت اداری باید دیوان عدالت مردمی باشد.

جهاندار با طرح سوال از دیوان عدالت که آیا با این صدور اکتشافات چه بلایی بر سر مردم مرزن آباد می آوردید؟ بیان کرد: آیا افراد عادی می توانند از دیوان رای بگیرند؟ پشت پرده صدور شکایات و طولانی شدن آنها چیست؟

وی به فساد در وازارت صمت اشاره و بیان کرد: معاون وزارت صمت در چند ماه پیش به جرم فساد شناسایی و دستگیر شده است.

خطیب جمعه مزن آباد خطاب به دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه با صدور این اکتشافات مردم ضرر می کنند.عنوان کرد: طی گفت وگو با منابع طبیعی و محیط زیست آنها اقرار داشتند که متقاضیان هر دو ارگان را محکوم کردند.

وی با تاکید بر اینکه صدور پروانه جدید نداشته باشید، تصریح کرد: همین تعداد معدن برای منطقه کافی است.

امام جمعه مرزن آباد گفت: با توجه به نیاز منطقه، وزیر صمت برای بازدید حضور داشته باشند تا این وحدت و همدلی باشد و به گوش دیوان عدالت اداری برسد که با این صدور پروانه ها مشکلات و تنش های اجتماعی وجود دارد.

امام جمعه مرزن آباد با بیان اینکه منابع طبیعی را باید حفظ کنیم، افزود: از دادستان استان و معاون استانداری برای حضور در منطقه تشکر می کنم اما پروژه ها به صورت لاک پشتی و کند پیش می رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید