230382

مدیرعامل شرکت:

اگر تحریم نبود، هپکو پارتنر ولوو و لیبهر بود

دنیای معدن-مدیرعامل شرکت هپکو گفت: اگر تحریم نبود، امروز هپکو پارتنر شرکت های ولوو و لیبهر بود.

به گزارش دنیای معدن، علی محمد رفیعی نهم اسفندماه ۱۴۰۰ در جشن ۵۰ سالگی شرکت هپکو اظهار کرد: ۵۰ سال پیش یک فکر باز که به دنبال توسعه ممکلت بود نهالی را با مشارکت سازمان گسترش و توسعه صنایع و بخش خصوصی کاشت و امروز این نهال پس از طی مراحل مختلف رشد، ۵۰ ساله می شود.

وی افزود: شرکت از سال ۱۳۵۴ برای مونتاژ ماشین آلات معدنی کار خود را آغاز کرد و آن زمان در تلاش بودند که از قطب کشاورزی در منطقه، قطب صنعتی ایجاد کنند و مسلما با ایجاد شهر صنعتی اراک، مشخص بود که برای صنعتی کردن این شهر برنامه دارند. پس از ۳ سال فعالیت این شرکت، انقلاب شد و رشته کمک دهنده های فنی از سوی امریکا قطع شد.

رفیعی تصریح کرد: پس از آغاز جنگ تحمیلی نیاز به ماشین آلات راهسازی برای مهندسی جنگ و توسعه راه ها حس شد و در واقع دو بانده شدن راه های کشور مرهون تلاش دهه ۷۰ است که هپکو نقش خود را ایفا کرد و ۲۸۰۰ دستگاه محصول تولید شد.

وی با اشاره به طرح توسعه هپکو در اواخر دهه ۶۰ و سرمایه گذاری در شرکت گفت: در آن زمان قراردادی برای انتقال تکنولوژی با شرکت لیبهر منعقد شد، پس از عقد قرارداد، بانک مرکزی به دلیل مشکلات تحریم اعلام کرد که نمی توان ارز داد، نفت بفروشید و بر این اساس بخشی از ارز حاصل از فروش نفت به هپکو اختصاص یافت.

مدیرعامل شرکت هپکو با بیان اینکه از سال ۶۸ قطعات وارد و خط تولید لیبهر به شرکت وارد شد و در تمام طول سال ۶۹ برای بهره برداری از طرح توسعه، کار انجام شد و سیستم پیاده شد، اموزش نیروها انجام شد و فقط برای راه اندازی یک قیچی ساده در سال ۱۳۷۰، ۴۰۰ متر کابل کشی از سالن مونتاژ به سالن ساخت کشیده شد و نیروها به شدت به بهره برداری طرح توسعه مشتاق بودند.

وی بیان کرد: در ماه اول پس از طرح توسعه به زمان های استاندارد مد نظر لیبهر دست یافتیم که مورد تعجب این شرکت و شرکت ولوو قرار گرفت و از آن زمان وولو گفت "هپکویی ها اگر بخواهند می توانند" و امروز پس از ۵۰ سال این جمله شعار ماست.

رفیعی با تاکید بر اینکه هپکو در سازندگی کشور در دهه ۷۰ و ۸۰ نقش خودش را ایفا کرد، گفتت: تمام جاده های کشور با ماشین آلات ساخت و مونتاژ هپکو ساخته شد و هر محصولی را خواستیم تولید کردیم. یکی از جسارت های این شرکت تولید فینیشر در دهه ۷۰ بود و نشان داد که هپکویی ها می توانند.

وی با بیان اینکه این بلوغ نقش خود را در اقتصاد کشور ایفا کرد و هپکو در زمان جنگ علیرغم کمبودهای بسیار، ادای دین کرد، افزود: امروز ۸ محصول ملی در هپکو ساخته می شود، طراحی اولین لودر در این شرکت برای اولین بار در سال ۷۶ انجام شد. آنزمان اکثر قطعه سازان کشور نقشه خوانی نمی دانستند، اما هپکو می توانست و تولید کرد. البته در آن دوران مشکلاتی هم داشتیم که روند کار اصلاح شد و برای بهترین تولید هزینه هایی کردیم، اما امروز به طراحی ۸ محصول کامل در کشور رسیده ایم و از طراحی هیچ محصول پرهیز نمی کنیم.

رفیعی با اشاره به صادرات محصولات هپکو، اظهار کرد: اگر می توانستیم و امکانات مالی فراهم می شد، این میزان صادرات فقط به کشورهای همسایه خلاصه نمی شد. به هرحال هپکو با قیمت مناسب و کیفیت بالا بازار صادراتی جلب کرد و این توانمندی خود را در پروژه "ِسرن" نشان داد. اگر مشکلات تحریم بروز نمی کرد امروز پارنتر شرکت لیبهر و ولوو بودیم چراکه در سال های گذشته سابقه انتقال تکنولوژی و صادرات قطعات را داشته ایم.

وی با اشاره به دوران خصوصی سازی و با بیان اینکه این دوره در واقع دوران رهاسازی هپکو بود، گفت: متاسفانه هنوز کشور به بلوغ خصوصی سازی نرسیده است و حتی در واگذاری شرکت های کوچک هم موفق نبوده ایم چراکه اقتصاد کشور بیمار است و تا زمانی که اقتصاد درست نشود و صرفه اقتصادی بالا نرود و رانت ها رفع نشوند، مسئله تولید حل نمی شود.

رفیعی با اشاره به بهبود وضعیت تولید در هپکو، اظهار کرد: تحریم ها برای ما در واقع یک لطف الهی بود، البته هنوز قاچاق در کشور حرف اول را می زند به طوری که در سال های اخیر از ۵۴ میلیارد دلار ترنول مالی کشور ۲۷ میلیارد دلار قاچاق بوده است و امسال این رقم به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است که مسلما در این شرایط، تولید پا نمی گیرد.

وی تاکید کرد: اگر واردات ماشین آلات نو را آغاز کنند تمامی صنایع خودروساز کشور دچار مشکل می شوند، اما یکی از توانمندی های هپکو این است که پیش از خصوصی سازی ۲۸۰۰ دستگاه تولید کرد و با واردات ماشین آلات نو و دست دوم مقابله کرد و با توانمندی ۶۰ درصدی بازاری با استانداردهای ولوو را از آن خود کرد و این نشان از بلوغ و توانمندی و اقتدار هپکویی ها داشت.

مدیرعامل شرکت هپکو با بیان اینکه به گفته یکی از مسئولان، اگر هپکو ریشه ای قوی نداشت قطعا در اتفاقات یک دهه اخیر از بین رفته بود، گفت: امیدواریم هپکو در ۵۰ سال دوم این اقتدار را حفظ کند.

وی با اشاره به منفی شدن سرمایه گذاری در کشور در طول سالهای اخیر و رشد اقتصادی منفی، اظهار کرد: یکی از ارکان اصلاح این شرایط، تولید است. زیرساخت های صنعتی کشور و تجهیزات فرسوده شده است ولی اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد و پروژه ها و تولید رونق گیرد، بار مراجعات و تقاضاهای بازار بالا می رود و امروز این تقاضا را در حوزه معدن شاهدیم به طوری که عمده وقت من را از ابتدای سال، موضوع معدن و معضل واردات ماشین آلات دست دوم گرفته است.

رفیعی با تاکید بر اینکه سالانه ۱۷۰ میلیون دلار ماشین آلات به کشور وارد می شود که رقم بزرگی است، گفت: علیرغم این شرایط، امروز هپکو خود را ثابت کرده است و امیدواریم تیراژ ساخت ارتقا یابد و نیاز کشور را تامین کنیم که تحقق این هدف به همت هپکویی ها باز می گردد.

وی با بیان اینکه باعث تاسف است که هپکو دچار مشکلات شد اما این پرچم حفظ شده و امروز محصولات کیفی را عرضه می کند، گفت: به دلیل عدم ورود ماشین آلات نو و فرسودگی ناوگان معدنی، قطعا تقاضا بویژه تقاضای معادن بالا رفته است و حتی نیاز ۱۰ هزار دستگاهی مطرح است و در این رابطه نگاه ها به هپکو است و باید خود را ثابت کنیم، پس از آن، وزارت راه نیازمند ماشین الات راهسازی است و حتی وزارت کشور مسئله ماشین آلات مدیریت بحران را مطرح کرده است و در واقع انبوه تقاضاها پیش رو است و باید آماده احیای کمی و کیفی بازار خود باشیم و این امر در گرو انسجام، هم افزایی و آرامش ماست.

وی بیان کرد: جامعه باید از هپکو اخبار خوب تولید کیفی را بشنود و در این مقطع باید همه ارکان شرکت از نیروهای ستادی و کارگری بتوانند همه کاری را انجام دهند و این امر حاصل هم افزایی است، عمده نیروی شرکت جوان است و از این نیروهای جوان انتظار تلاش و کار می رود.

انتهای پیام

 

دیدگاهتان را بنویسید