229946

حمایت رنو و« ریویان» از تعلیق فعالیت‌های استخراج از معادن اعماق دریا

دنیای معدن: شرکت‌های رنو فرانسه و خودروساز آمریکایی ریویان از تعلیق فعالیت‌های استخراج معادن در اعماق دریا حمایت کرده‌اند و متعهد شده‌اند که فلزات بستر دریا را از زنجیره تامین خود حذف کنند و با این اقدام شوک بزرگی را بر صنعتی وارد کردند که هدف آن سرمایه‌گذاری ‌روی تقاضای خودروهای الکتریکی و سایر صنایع است.

به گزارش دنیای معدن، به نقل از ماینینگ ویکلی، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در این خصوص اظهار کرده که اکتشاف در اعماق دریا به عنوان راهی برای دسترسی به فلزات کمیاب و درک بهتر اکوسیستم‌های دریایی، در اولویت ما قرار دارد. تصمیم رنو که ۰۱/ ۱۵ درصد سهام آن در اختیار دولت فرانسه است، بر صنعت نوپای معدنکاری در اعماق دریا فشار می‌آورد که هدف آن استخراج فلزات باتری مانند کبالت، نیکل و منگنز از توده‌های معدنی به اندازه سیب‌زمینی است.

این در حالی است که هیچ استخراجی از بستر دریا تا زمانی که مقررات جهانی توسط سازمان بین‌المللی بستر دریا نهایی نشود مجاز نیست. در ۲۵ سال گذشته، سازمان بین‌المللی بستر دریا (ISA) مرجع تصمیم‌گیری در مورد فعالیت‌های معدنی در بستر، کف اقیانوس و زیر خاک، فراتر از محدودیت‌های صلاحیت ملی بوده است. با وجود این، ISA هنوز یک چارچوب نظارتی واضح برای استخراج از معادن در اعماق دریا (DSM) ایجاد نکرده است.

از طرف دیگر Rivian، شرکت سازنده خودروهای الکتریکی در ایالات‌متحده، به فراخوان توقف فعالیت‌های معدنی در اعماق اقیانوس پیوست. این شرکت در ایمیلی به رویترز گفت: هدف ریویان پیوستن به ائتلاف حمایت از آب‌های عمیق برای حفاظت از اکوسیستم اقیانوس‌ها است. همچنین شرکت‌هایی که دارای مجوز اکتشاف در بستر دریا هستند، از جمله شرکت استارت‌آپ معدنی کانادایی The Metals Company، شرکت GSR و شرکت UK Seaabed Resources یکی از شرکت‌های تابعه بازوی لاکهید مارتین مستقر در بریتانیا، امیدوارند در نهایت فلزات به دست آمده از بستر دریا را به خودروسازان بفروشند. یکی از سخنگویان شرکت رنو اظهار کرد که درخواست این شرکت برای تعلیق با موضع دولت فرانسه مطابقت دارد، زیرا فرانسه برنامه‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در اکتشاف بستر دریا برای شناسایی راه‌حل‌های بالقوه برای استخراج پایدار در نظر دارد. اما مکرون دستور توقف استخراج معادن در بستر دریا را که به گفته منتقدان می‌تواند گونه‌های هنوز کشف نشده موجودات در اعماق اقیانوس‌ها را از بین ببرد، صادر کرد. او در یک سخنرانی در ماه اکتبر گفت: من اخیرا صحبت‌هایی را در خصوص فعالیت‌های اکتشافی در اعماق اقیانوس‌ها شنیده‌ام که خوشایند نیستند، این در حالی است که باید این نکته را درنظر بگیرید که من در حال حاضر در مورد استثمار صحبت نمی‌کنم، من درباره اکتشاف صحبت می‌کنم. فرانسه یک قرارداد اکتشافی با موسسه فرانسوی تحقیقات برای بهره‌برداری از دریا (IFREMER) منعقد کرد که تا ژوئن ۲۰۲۶ اعتبار دارد. این قرارداد به منظور اکتشاف در منطقه‌ای به مساحت ۷۵ هزار کیلومتر مربع در منطقه Clarion Clipperton در شمال اقیانوس آرام که سرشار از توده‌های چند فلزی است، با این موسسه منعقد شده است.

استراتژی پایداری

ژان مارک دانیل، رئیس منابع فیزیکی و اکوسیستم‌های اعماق دریای IFREMER، در این خصوص اظهار کرد: آنچه ما در تلاش هستیم تا محقق شود، اقدامی است که به ما امکان می‌دهد بفهمیم در صورت انجام فعالیت‌های معدنی در اعماق آب‌ها چه اتفاقی رخ خواهد داد. وی در ادامه افزود که سازمان او تا زمانی که در مورد تاثیرات این فعالیت‌ها مطمئن نشود، استخراج معادن در اعماق دریا را ترویج نخواهد کرد. دولت فرانسه بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این خصوص پاسخ نداد.

لوگوی رنو در وب‌سایت کمپین تعلیق استخراج معادن در اعماق دریا نشان داده شده است که فهرستی از شرکت‌هایی است که از این اقدام حمایت کرده‌اند. از جمله نام شرکت‌هایی مانند گوگل، سامسونگ SDI و گروه BMW در این لیست دیده می‌شود. یکی از سخنگویان رنو گفت این لوگو روز سه‌شنبه به عنوان بخشی از استراتژی پایداری این خودروساز به جمع این شرکت‌ها اضافه شده است.  شرکت‌های حامی این طرح متعهد می‌شوند که چنین فلزاتی را از زنجیره تامین خود کنار بگذارند و از فعالیت‌های معدنی و اکتشاف در اعماق دریا حمایت مالی نکنند. این کمپین خواستار شفاف‌سازی در این رابطه است که شرکت‌های استخراج‌کننده معادن در اعماق دریا از زیستگاه‌های دریایی قبل از شروع فعالیت خود محافظت می‌کنند. این حرکت توسط بیش از ۵۰۰ دانشمند از ۴۴ کشور حمایت شده که پیش از این در مورد خطرات احتمالی که استخراج از دل دریاها می‌تواند برای محیط زیست داشته باشد، هشدار داده بودند. آنها خواستار آن هستند تا اصلاحات جدی در قوانین و ساختار سازمان بین‌المللی بستر دریاها ایجاد شود.

جسیکا بتل، رهبر طرح ابتکاری عدم استخراج از بستر دریای عمیق WWF، گفت: دولت‌ها باید به سخنان این شرکت‌ها گوش دهند و بر سر یک مهلت قانونی توافق کنند که به دانشمندان و سرمایه‌گذاران مستقل این اجازه را می‌دهد با ارائه راه‌حل‌های اقتصاد چرخشی برای کاهش فشار از روی اقیانوس‌ها، اقدام کنند. سازمان ISA در حال تنظیم مقررات مربوط به استخراج از معادن بستر دریا در دریاهای آزاد و مناطق خارج از حوزه‌های قضایی ملی است. این مذاکرات به دلیل پاندمی جهانی به تاخیر افتاد، اما جلسات حضوری شورای ISA و مجمع ISA در ماه دسامبر برگزار شد.  ثروت معدنی در اعماق اقیانوس‌ها بسیار گسترده است و هنوز تقریبا بکر و دست نخورده باقی مانده است. اما باید توجه داشت که تمامی ذخایر و منابع جهان در حال تغییر هستند. زیرا فناوری‌های جدید به انسان این امکان را می‌دهد که به بخش‌های عمیق‌تری از بستر دریا دسترسی پیدا کند. معدنکاری دریایی این امکان را به انسان می‌دهد که ذخایر معدنی را از عمیق‌ترین نقاط اقیانوس‌ها استخراج کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید