229841

مدیر عامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات تشریح کرد:

جدیدترین جزئیات پیشرفت پروژه های تجلی / تفاوت اصلی شرکت های پروژه محور با سایر شرکت های بورسی چیست؟ / چگونه سهامداران از سود حاصل از پیشرفت پروژه ها سهیم می شوند؟

دنیای معدن: مرتضی علی اکبری، مدیر عامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات اظهار داشت: ماموریت اصلی ما در تجلی با توجه به اینکه سهامدارن عمده ما شرکت های ومعادن، گل گهر و چادرملو همگی شرکت معدنی و فولادی هستند، تکمیل زنجیره فولاد از معدن تا نورد است و در این راستا، پروژه ها و سرمایه گذاری هایی که انجام می دهیم تماما با اولویت ساخت داخل است. به گفته اکبری، تجلی در زمان عرضه، 5 پروژه معدنی و فلزی داشت و در حال حاضر این تعداد به 12پروژه رسیده است

به گزارش دنیای معدن به نقل از چیلان ، مرتضی علی اکبری، مدیر عامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات  اظهار داشت: ماموریت اصلی ما در تجلی با توجه به اینکه سهامدارن عمده ما شرکت های ومعادن، گل گهر و چادرملو همگی شرکت معدنی و فولادی هستند، تکمیل زنجیره فولاد از معدن تا نورد است و در این راستا، پروژه ها و سرمایه گذاری هایی که انجام می دهیم تماما با اولویت ساخت داخل است. به گفته اکبری، تجلی در زمان عرضه، ۵ پروژه معدنی و فلزی داشت و در حال حاضر این تعداد به ۱۲پروژه رسیده است. جزئیات بیشتری از برنامه های شرکت تجلی توسعه معادن به عنوان اولین شرکت پروژه محور بازار سرمایه را در ادامه بخوانید.

 

اخیراً تجلی به عنوان اولین شرکت پروژه محور ایران در بورس پذیره نویسی شد، لطفا در مورد ویژگی های شرکت های پروژه محور و چنین اقدامی توضیح بفرمایید.

شرکت های پروژه محور یا عام پروژه برای اولین بار در سال ۱۳۹۸ در دولت و مجلس مورد طرح قرار گرفت و در بودجه سال ۱۴۰۰ کشور هم بخشی به این نوع شرکت ها پرداخته شده و وزارت صنعت معدن و تجارت متولی اصلی چنین شرکت هایی شناخته شده است. هدف از چنین اقدامی هدایت نقدینگی موجود در بازار سرمایه به پروژه های برتر کشوری و در نتیجه مشارکت دادن مردم در این پروژه ها بود که هم نقدینگی این پروژه ها را تامین کند و هم مردم را در سود حاصل از این پروژه ها شریک کند و از این طریق آبادانی کشور حاصل شود.

استارت اولیه کار تجلی توسعه معادن در سال ۱۳۹۹ برای پذیرش به عنوان اولین شرکت پروژه محور بازار سرمایه زده شد  که با توجه به اینکه اولین نوع از این شرکت ها بود و قوانین در بسیاری از موارد در مورد این نوع شرکت ها مبهم و مسکوت بود؛ با تلاش زیاد و طی روند پر پیچ و خم سرانجام در سوم آذر سال ۱۴۰۰ پانزده درصد از سهام شرکت تجلی به عنوان اولین شرکت پروژه محور ایران در بازار فرابورس پذیره نویسی شد که خوشبختانه بازار سرمایه هم استقبال خوبی نشان داد و ظرف مدت کوتاهی سهام به مردم عرضه شد.

تفاوت اصلی  شرکت های پروژه محور با سایر شرکت های بورسی چیست؟

در شرکت های دیگر بورسی معمولا سهامداران از سود حاصل از تولید و خرید و فروش شرکت سهیم می شوند یا ارزش دارایی های شرکت مورد نظر هست و سهامدارن در افزایش و یا کاهش قیمت سهام شریک می شوند. در شرکت های پروژه محور علاوه بر این موارد، تمرکز بر پیشرفت پروژه ها است و با پیشرفت پروژه ها ارزش پروژه ها بیشتر می شود و در نتیجه سهامداران از سود حاصل از این پیشرفت سهیم می شوند.

در حال حاضر تجلی چه پروژه هایی در اختیار دارد و این پروژه ها در چه وضعیتی هستند؟

ماموریت اصلی ما در تجلی با توجه به اینکه سهامدارن عمده ما شرکت های ومعادن، گل گهر و چادرملو همگی شرکت معدنی و فولادی هستند، تکمیل زنجیره فولاد از معدن تا نورد است. البته در معادن و پروژه های غیرفولادی هم مشارکت داریم.  تجلی در زمان عرضه، ۵ پروژه معدنی و فلزی داشت و در حال حاضر این تعداد به ۱۲ پروژه رسیده است. در حوزه سنگ آهن ما ۳ پروژه کنسانتره سازی مواد معدنی شرق فولاد خراسان با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن که تا ۵ میلیون تن قابل افزایش است را در اختیار داریم. معدن اسکارن سنگ آهن صاحب سقز که به تازگی به گروه ما اضافه شده است و آماده بهره برداری است. احداث کارخانه گندله سازی با ظرفیت ۱ میلیون تن در سال در بیجار کردستان یکی دیگر از پروژه های تجلی است که پیشرفت خوبی داشته است.

در صنایع بالادستی فولاد، در ابرکوه یزد فولاد سازی به ظرفیت ۶۰۰ هزارتن در سال را داریم؛ پروژه کلاف سازی با ظرفیت ۴۵۰ هزارتن در سال و تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۱ میلیون تن در سال، از دیگر پروژه های مجتمع ابرکوه ما است که با همکاری شرکت معظم چادرملو در حال انجام است. در کردستان در یک واحد آهن اسفنجی به روش مستقیم مشارکت داشته ایم و یک پروژه ورق فولادی هم در بیجار و در همین استان در حال ساخت داریم. در بخش معادن پلی متال هم ورود داشته ایم که مشارکت تجلی در کنسرسیوم معدن جانجا یکی از آن ها بوده و همین طور دو معدن طلا و مس هم در خراسان رضوی توسط شرکت خریداری شده است. دربخش های دیگر هم اگر بخواهم از پروژه ها نام ببرم، معدن ذغال سنگ در گلنرود استان مازندران با ذخیره ۱۲ میلیون تن وجود دارد که به زودی به مرحله بهره برداری می رسد و پروژه اسکله بندرعباس که از پروژه های زیر ساختی برای صنایع معدنی و فلزی کشور است.

جناب مهندس، در بحث بومی سازی و حمایت از تولید کنندگان داخلی که در واقع شعار جشنواره ملی فولاد است، تجلی چه اقداماتی انجام داده است و اصولا بحث بومی سازی و تولید داخلی در حوزه معدن و فولاد را چگونه ارزیابی می کنید؟

صنعت معدن از معدود صنایع کشور است که تقریبا همه زنجیره آن در داخل وجود دارد و از جمله صنایع مولد و اشتغال آفرینی است که دست تحریم ها به آن نرسیده است. دلیل آن هم این هست که به عنوان مثال در صنعت فولادسازی، همه زنجیره از معدن سنگ آهن تا شمش سازی و ورق سازی را در داخل به صورت بومی تولید می کنیم و خوشبختانه با همتی که در دهه های گذشته در رابطه با فولادسازی و صنایع وابسته وجود داشته و کارهایی که انجام شده است، ما امروز خودمان کارخانه های پیچیده و صنایع سنگین فولادی را به صورت کاملا بومی در داخل می کنیم.

در حوزه توسعه و روش های نوین اما همچنان نیاز هست که خودمان را به روز نگه داریم. صنایع و نه فقط صنعت فولاد و سنگ آهن به صورت دائم احتیاج به استفاده از روش های نوین دارند و اگر در این زمینه و در زمینه تحقیق و توسعه سرمایه گذاری نکنیم و خودمان را به روز نگه نداریم،  امکان دارد به سرعت صنایع به روز ما قدیمی و از کار افتاده شوند. در این زمینه نگاه ما در شرکت تجلی به شرکت های دانش بنیان و دانشگاه های کشور است و با توجه به پتانسل بزرگی که در دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان ما وجود دارد همین الان تجلی کمک چند شرکت دانش بنیان به خصوص در حوزه حفاری و معدن استفاده کرده است و مدیران ما  چند دیدار از پارک فناوری پردیس داشته اند. با این وجود اعتقاد دارم از تجربه های خارجی هم باید استفاده کنیم و روش ها و پیشرفت های آن ها را هم باید مورد رصد قرار دهیم. در این راستا سعی کرده ایم در حوزه هایی که تجربه و دانش داخلی وجود ندارد از شرکت های خارجی فعال در زمینه معدن و فلزی مشورت بگیریم و در نمایشگاه های برتر این حوزه حضور داشته باشیم.

در حوزه حمایت از تامین کنندگان داخلی در شرکت تجلی چه اقداماتی انجام شده است؟

ما اصولا در پروژه هایی که مشارکت داریم، جلساتی که شرکت می کنیم و سرمایه گذاری هایی که انجام می دهیم تماما با اولویت این است که ساخت داخل باشد. الان شرکت ایریتک که ۵۳ درصد سهامش متعلق به شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات است، شرکتی است که کارهای فنی مربوط به پروژه های ما را انجام می دهد و اولویت آن استفاده از توان داخلی و محصولات داخلی می باشد. و اساس کار در شرکت ایریتک با نگاه مدیر عامل و هیات مدیره و همین طور توصیه ما استفاده از توان داخلی است.

از طرف دیگر اولویت سرمایه‌گذاری‌های ما به دلیل این که نیاز کشور به اشتغال وجود دارد تماما در صنایع داخلی است و صنایع داخل در حوزه معدن و فلز هم خوشبحتانه توانمند است و ارتباط خوبی با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان دارد. ما هم باید کمک کنیم که این شرکت ها بتوانند رشد بیشتری داشته باشند و محصولاتشان روز به روز بهتر شود؛ و از این بابت ما افتخار می کنیم که از توان جوانان برومند ایران، شرکت های دانش بنیان و دانشگاه های کشور در پروژه های شرکت تجلی استفاده کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید