229785

سهم ناچیز کهگیلویه و بویراحمد از معادن با ارزش در تولید و اشتغال+سند

دنیای معدن: استانی که از منابع و معادن خود آن گونه که باید استفاده نکرده است و همین موجب رکود در تولید و به دنبال آن بیکاری عده زیادی از جوانان استان شده است.

به گزارش دنیای معدن استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استان های غنی از هر لحاظ به خصوص در زمینه معادن و منابع زیززمینی یاد می شود.

ظرفیت هایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ موهبت های الهی در زیر و روی زمین است در کمتر جای دیگر کشور به این ادازه و گستردگی وجود دارد.

استانی که با داشتن منابع عظیم نفت و گاز و آب و همچنین معادنی مثل بوکسیت، سیمان، مرمریت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات و سلستین و دیگر کانی ها حرف زیادی برای گفتن در کشور دارد اما از منابع و معادن خود آن گونه که باید استفاده نکرده است و همین موجب رکود در تولید و به دنبال آن بیکاری عده زیادی از جوانان استان شده است.

با داشتن این همه گنجینه و سرمایه اما تعداد معادن غیر فعال این استان جای تعجب دارد که چرا با داشتن چنین ظرفیت های بزرگی اولا معادن ما غیر فعال باشد و دوم این که معادن فعال بیشتر نه آن دسته از معادن مهم و استراتژیک مثل بوکسیت بلکه شن و ماسه است.این استان با مساحتی ۱۶ هزار و ۲۶۴ کیلومتر مربعی دارای بزرگترین معدن فسفات رسوبی کشور با ۸۱ میلیون تن ذخیره قطعی در کوه «لار» در شهرستان "چرام" است.

در سندی که اتاق بازرگانی استان در نشست بخش خصوصی و دولت ارائه کرد معلوم شد که 36 درصد از معادن استان غیر فعال است که معادن غیر فعال هم آن دسته از معادن با ارزش و در سطح ملی هستند که در صورت راه اندازی و بهر ه برداری از آن ها هم کشور و هم استان دچار تحول در این بخش می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید