229083

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی:

۱۵ هزار نمونه معدنی در چهار شهرستان خراسان جنوبی تهیه شد

دنیای معدن- رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: از زمان اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی خراسان جنوبی در مهر امسال تاکنون ۱۵ هزار نمونه از مناطق تحت پیمایش در شهرستان‌های خوسف، بیرجند، سربیشه و درمیان گرفته شده است.

به گزارش دنیای معدن، علیرضا شهیدی روز چهارشنبه در دیدار با استاندار خراسان جنوبی به تشریح اقدامات انجام شده در اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان پرداخت و افزود: سازمان زمین‌شناسی سال ۹۶ بیش از ۶۰ درصد وسعت خراسان جنوبی را از طریق ژئوفیزیک هوایی، پی‌جویی کرد که این اقدام منجر به شناسایی پهنه‌های معدنی فراوانی شد.

وی گفت: با توجه به ذخایر معدنی غنی که در این استان داریم، طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی امسال نخستین بار در خراسان جنوبی عملیاتی شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به زمان شروع اجرای این طرح در مهر امسال اظهار داشت: در این مدت کوتاه با اعزام ۸ هزار و ۵۰۰ کارشناس روز به استان، ۱۵ هزار نمونه از مناطق تحت پیمایش در شهرستان‌های خوسف، بیرجند، سربیشه و درمیان گرفته شده است.

وی افزود: تاکنون مواد معدنی از جمله مس، مس طلا، نیکل و سنگ‌های قیمتی در این مناطق شناسایی شده است.

استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که در این منطقه وجود دارد، دامنه فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی باید به اندازه تمام گستره استان توسعه یابد.

جواد قناعت طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی را اقدامی ارزشمند خواند و ادامه داد: این طرح که منجر به شناسایی پهنه‌های جدید و ذخایر متعدد می‌شود، برای آینده استان بسیار مفید است.

وی با تاکید بر جایگاه معدن به عنوان یکی از مهمترین پیشران‌های توسعه‌ای خراسان جنوبی گفت: معادن فعال نقش بسزایی در اشتغالزایی، درآمدزایی، ماندگاری جمعیت، ایجاد امنیت و در نهایت توسعه پایدار منطقه دارند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: هر معدن می‌تواند منجر به ایجاد صنایع فرآوری شود و ارزش افزوده به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی پراکنده در سطح استان پیشنهاد داد که سازمان زمین‌شناسی با اتمام دوره تعریف شده برای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در استان، برای ادامه کار در دیگر مناطق خراسان جنوبی نیز برنامه‌ریزی کند.

قناعت افزود: خروج این مجموعه از استان و بازگشت دوباره آنها، مشمول زمان می‌شود و فرصت‌سوزی به همراه دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم از نتایج مطلوب اقدامات سازمان زمین‌شناسی در استان گفت و از معاون وزیر خواست اکتشاف ذخایر را در منطقه لوت مرکزی استان نیز عملیاتی کنند.

عباس جرجانی بر وجود ذخایر غنی در مناطق مختلف استان خراسان جنوبی و لزوم بهره‌برداری از آنها تاکید کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید