229048

۱۳ درصد معادن چهارمحال و بختیاری غیرفعال است

دنیای معدن: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از وجود ۱۵۴ معدن دارای پروانه بهره برداری در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۷ باب معدن معادل ۳۱ درصد معادن غیرفعال است که امید است با استفاده از ظرفیت شورای عالی معادن بتوان به تدریج این معادل را فعال کرد.

به گزارش دنیای معدن، سجاد رستمی روز چهارشنبه در نشست شورای عالی معادن این استان، نبود تقاضا و بازار را از جمله دلایل غیرفعال ماندن این معادن برشمرد و گفت: مشکلات حقوقی با سازمانها و دستگاه ها، مدیریت، مشکلات مالکیتی و سهامداری، فرسودگی ماشین آلات و مشکلات زیرساختی از دیگر عوامل غیرفعال بودن ۴۷ معدن استان است.

رستمی از تلاش برای ایجاد زیرساخت در محدوده های معدنی استان خبر داد و گفت: احداث شبکه برق رسانی، احداث پل و جاده دسترسی و اختصاص ۲۰ درصد از حقوق دولتی معادن برای اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی از جمله اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: برای نوسازی ماشین آلات معادن غیرفعال استان نیز ۱۳ باب معدن برای واردات ماشین آلات دست دوم با معافیت گمرکی به ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شده است.

رستمی از استخراج پنج میلیون و ۵۱۶ هزار تن مواد معدنی از معادن استان طی سال جاری خبر داد و گفت: این میزان ماده معدنی در مدت مشابه سال گذشته چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که نشان از افزایش استخراج مواد معدنی در سال جاری است.

وی همچنین از افزایش ۱۵۶ درصدی وصول حقوق دولتی معادن در استان خبر داد و افزود: در ۹ ماهه امسال هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان حقوق دولتی معادن وصول شده این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته این میزان سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری به مواد معدنی استخراج شده از معادن استان اشاره کرد و گفت: سنگ لاشه ۷۴ درصد از مواد معدنی استخراج شده در استان است و مابقی مواد معدنی شامل سنگ تزیینی مرمریت، سنگ آهک، سیلیس، سنگ گچ، خاک نسوز و نمک از دیگر مواد معدنی استخراج شده در استان است.

رستمی خاطرنشان کرد: معادن فعال که در تمامی نقاط استان گسترش دارد برای ۸۷۳ نفر اشتغالزایی کرده است.

به گزارش ایرنا ،در این نشست با نظر اعضای شورای عالی معادن استان با تعطیلی یک ساله ۲ باب معدن در استان موافقت شد و با رای حاضران کاهش محدوده ۲ باب معدن در استان مورد موافقت قرار گرفت.

در این نشست سلب صلاحیت از بهره برداری از یک باب معدن نیز بررسی و با نظر حاضران مقرر شد تا فروردین به این واحد معدنی فرصت فعالیت دوباره بدهند و چنانچه در این مدت فعالیت خود را از سر نگرفت با سلب صلاحیت آن موافقت شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید