228523

بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان از بورس لندن خارج می‌شود

دنیای معدن: بی‌اچ‌پی، بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان، هفته آینده پس از تایید سرمایه‌گذاران استرالیایی و بریتانیایی، برای ساده‌سازی ساختار شرکتی خود و عرضه سهامش منحصرا در سیدنی، فعالیت‌های خود در بورس لندن را متوقف خواهد کرد. این شرکت گفت بیش از ۹۶درصد از سهامداران BHP در جلسات ویژه روز پنج‌شنبه به یکپارچگی این شرکت رای مثبت دادند. این حرکت یکی از مجموعه اقدامات بی‌اچ‌پی برای ایجاد تغییرات کلیدی است که مدیر اجرایی آن مایک هنری از زمان تصدی پست خود در اوایل سال ۲۰۲۰ آن را آغاز کرده است.

به گزارش دنیای معدن، به نقل از ماینینگ ویکلی، این مدیر کانادایی دو مورد از دارایی‌های قدیمی ‌زغال‌سنگ بی‌اچ‌پی را فروخته، بالغ بر ۷/ ۵ میلیارد دلار را به یانسن، اولین معدن پتاس این شرکت اختصاص داده و پایان شش دهه فعالیت این شرکت در بخش نفت و گاز را اعلام کرده است. هنری همچنین در ترمیم شهرت BHP که با حوادثی مانند فاجعه مرگبار سامارکو و اختلافات مالیاتی پرمخاطب خدشه‌دار شده، تا حدودی موفق بوده است.

خروج از فهرست لندن به یک قرارداد ۲۰ ساله پایان می‌دهد که در آن یک شرکت استرالیایی و یک شرکت انگلیسی در قالب یک شرکت واحد فعالیت کردند و همه دارایی‌ها، سودها و سود سهام را به اشتراک گذاشتند.  با ارزش بازار ۱۲۶ میلیارد پوندی (۱۷۲ میلیارد دلاری)، BHP در حال حاضر سومین شرکت بزرگ در شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشال تایمز است، شاخصی که ۱۰۰ شرکت فهرست شده در بورس لندن را با بالاترین ارزش بازار، پس از شل و آسترازنکا، شناسایی می‌کند.

رئیس هیات‌مدیره شرکت، کن مکنزی در این نشست اظهار کرد: امروز سبد سهام BHP سبک‌تر است و بر افزایش ارزش بلندمدت کالاهای آینده متمرکز است و ما به یک ساختار شرکتی نیاز داریم که از این امر پشتیبانی کند که برای این هدف مناسب باشد. مک‌کنزی گفت، این ساختار دو فهرست‌شده که در سال ۲۰۰۱ برای ادغام بی‌اچ‌پی با بیلیتون ساخته شد، سال‌ها به این شرکت خدمت کرده است.

اما هیات‌مدیره و مدیریت فعلی معتقدند کارآیی آن به مرور زمان کاهش یافته است. وی در ادامه افزود: ما همان گروهی نیستیم که در سال ۲۰۰۱ بودیم. انجام این معامله بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت که این رقم در مقایسه با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی الیوت در سال ۲۰۱۷ بسیار کمتر است که از BHP خواست یکپارچه شود.  زمانی که ساختار فهرست دوگانه برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ ایجاد شد، حدود ۴۰درصد از درآمد BHP توسط نهاد بریتانیایی تامین می‌شد.

با این حال، پس از یک مجموعه تغییرات در پرتفوی این شرکت در طول سال‌ها، این سهم از آن زمان به زیر ۵درصد کاهش یافته است. هنری خاطرنشان کرد انتظار می‌رود این حرکت مسیر هموارتری را برای فروش بخش نفت BHP به شرکت Woodside Petroleum ایجاد کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید