228252

برگزاری همایش راهکارهای فعال سازی وسرمایه گذاری در معادن شاهکوه نهبندان

دنیای معدن: همایش راهکارهای فعال سازی وسرمایه گذاری در معادن شاهکوه نهبندان برگزار شد.

به گزارش دنیای معدن، نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در همایش راهکارهای فعال سازی وسرمایه گذاری در معادن شاهکوهبرگزاری همایش راهکارهای فعال سازی وسرمایه گذاری در معادن شاهکوه نهبندان نهبندان که در بیرجند برگزار شد، گفت: ظرفیت‌های آموزشی بسیار خوبی در حوزه معدن وجود دارد و اگر این دپارتمان با همکاری ایمیدرو ادامه یابد و سازمان فنی و حرفه‌ای برای تدوین استانداردهای خود مسایل روز معدن را آموزش دهد، شاهد توسعه خواهیم بود.

 

آقای نخعی با تاکید بر اینکه شکل‌گیری کسب و کارها نیازمند آموزش حرفه‌ای است، افزود: ظرفیت‌های فوق العاده‌ای در نهبندان وجود دارد و امروز به عنوان نماینده مردم ادعا می‌کنم این شهر محروم و توسعه نیافته نیست بلکه رو به توسعه است.

 

وی از نهبندان به عنوان شهر رو به توسعه یاد کرد و گفت: اقدامات خوبی در حوزه برق، گاز، بهداشت و درمان و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های متعدد در حال انجام است.

 

آقای نخعی افزود : صندوق حمایت از فعالیت‌های معدنی نقش تعیین کننده‌ای در حوزه سنگ‌های گرانیتی دارد و پیشنهاد می دهیم بسته مالی مشخصی برای حمایت از گرانیت نهبندان تعریف شود تا بتوان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

 

 دبیرکل انجمن سنگ ایران نیز گفت: در دنیا 18 میلیارد دلار بازرگانی سنگ داریم که از این مبلغ، ایران سهم کوچک 200 میلیون دلاری دارد و باید به سمت افزایش این سرمایه پیش روی کنیم.

 

شریفی گفت: حدود 12 میلیون مترمربع سنگ فرآوری شده صادر میکنیم که حدود یک میلیون متر مربع آن گرانیت است و می‌تواند با محوریت صادرات از نهبندان افزایش پیدا کند و در پروژه‌های بزرگ بین المللی گرانیت نهبندان خودنمایی کند.

 

وی افزود: چنانچه اراده اجرایی داشته باشیم می‌توانیم نهبندان را به قطب گرانیت ایران تبدیل کنیم.

 

 نماینده صندوق بیمه فعالیت های معدنی در این همایش گفت: در سال های 99 و 1400 بیست و پنج فقره بیمه نامه برای معادن خراسان جنوبی صادر شده است.

 

شاه کرمی با بیان اینکه عمده معادن معرفی شده به صندوق حمایت تحت پوشش قرار گرفته اند، افزود: در این میان معادن سنگ از سهم کمتری برخوردار بوده اند.

 

وی با بیان اینکه محدودیتی در پرداخت منابع نداریم، گفت: برای ماشین آلات بالای 300 میلیارد ریال به واحدهای معدنی اعم از واحدهای فلزی و غیرفلزی تا خاک های صنعتی کمک شده است.

 

در این جلسه از هزینه‌های بالای سرمایه گذاری در معادن، بالا بودن اجاره ماشین آلات، ظرفیت پایین کارکرد معادن، بُعد مسافت و کرایه حمل  بالا به عنوان مشکلات پیش روی معدن‌کاران یاد شد.

 

همچنین در این جلسه از احداث کلینیک خدمات معدن با کمک نظام مهندسی معدن، ایجاد بسته مالی برای حمایت از گرانیت نهبندان، احداث ۴ کارخانه قله بری فرآوری سنگهای گرانیت،  ورود سنگ به لیست کالاهای ترجیحی، ایجاد تنوع در سبد محصولات سنگی، به روز کردن شیوه های استخراج، تاسیس کارگاه های آهنی به عنوان راهکارهای توسعه معادن گرانیت نهبندان یاد شد.

 

همچنین تصویب حذف پرداخت حقوق دولتی معادن برای ۵ سال در شورای معادن استان، تسهیل در ورود ماشین آلات معدنی متناسب با شرایط استان، تسریع پروژه انتقال برق، ایجاد شهرک سنگ، ایجاد شرکت سرمایه گذاری فعال در حوزه معادن با پیگیری خانه معدن، تأمین زیرساخت‌های جاده ای توسط ایمیدرو، امتیاز دادن برای واگذاری پهنه های معدنی در مزایده از جمله مصوبات این همایش بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید