226663

موانع توسعه معادن در استان گلستان در سفر رئیس جمهور بررسی می شود

دنیای معدن: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان از بررسی برخی محدود ها و موانع توسعه معادن در استان در جریان سفر رئیس جمهور خبر داد و گفت: باید به راهکار زیست محیطی برای توسعه بخش معدن برسیم.

به گزارش دنیای معدن، حسین طلوعیان در گفت وگویی در گرگان اظهار داشت: طبق برنامه ابلاغی برای سال 1401 رشد 8 درصدی در بخش صنعتی و معدنی پیش بینی شده که تحقق آن در استان هایی مانند استان گلستان نیاز به تأمین یک سری زیرساخت ها دارد.

وی با بیان اینکه برای تحقق این هدف، تلاش خود را به کار خواهیم گرفت و از سرمایه گذاران هم حمایت می کنیم گفت: برای رسیدن به این رشد نیاز به یک سری الزامات و زیرساخت ها از جمله توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی و زیرساخت ها است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان افزود: در حوزه معدن به دلیل برخی محدودیت هایی که در زمینه زیست محیطی و منابع طبیعی در استان وجود دارد، بهره برداری از معادن استان کمی محدود است. در این بخش شاید تحقق رشد 8 درصدی نیاز به زیرساخت نداشته باشد اما نیاز به تعاملات و همکاری بین دستگاهی دارد.

وی با اشاره به انحصار تولید ماده معدنی ید در استان گلستان گفت: در حوزه معدنی تولید نسبت به سال قبل افزایش یافته و فقط 2 معدن در استان در حال فعالیت بوده این در حالی است که بالغ 12 محدوده معدنی ید داریم. حتی یک معدن بهره بردار هم داریم ولی فاز صنعتی آن راه نیفتاده که دلیل آن وجود برخی پروتکل های زیست محیطی وضع شده است که کار را برای سرمایه گذاران سخت کرده است.

وزیر اقتصاد: معادن برای روستاها مشکل ایجاد نکنند/ سرانه پزشک در بهاباد قابل قبول نیستاقدام موثر دولت برای رفع انحصار از معادن/معادن راکد سلب صلاحیت می شوندمسئولیت های اجتماعی از سوی صاحبان صنایع و معادن استان بوشهر اجرا شود

طلوعیان افزود: نشست هایی برای بررسی این موضوعات در استانداری برگزار و قرار شد مصوباتی در جریان سفر رئیس جمهور به استان در این زمینه داشته باشیم تا در تولید ید و زغالسنگ و اکتشافاتی که ایمیدرو در زمینه بوکسیت دارد، اتفاقات خوبی بیفتد و بهره برداری از این ذخایر و پتانسیل ها سرعت بگیرد.

وی گفت: با کارگروهی که قرار شده در استان ایجاد شود و حضور و سرمایه گذاری شرکت های توسعه ای از جمله ایمیدرو امیدواریم بتوانیم در حوزه معادن استان با رشد روبه رو باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افزود: در جریان سفر دولت به استان قرار شده برخی محدودیت ها و ممنوعیت ها در استان بررسی شود و تا جایی که امکان دارد با رعایت الزامات زیست محیطی، برخی از این موانع و محدودیت ها برداشته شود. باید راهکارهای زیست محیطی پیش بینی شود تا بتوان در بخش معدن به توسعه پایدار رسید.

وی با اشاره به وجود 16 معدن زغالسنگ در استان گفت: از این تعداد 11 معدن فعال و بقیه غیرفعال است. برخی از محدوده ها در مزایده هستند و برنده داشته و در مرحله تغییر و تحولات بوده و قرار است به بهره برداران جدید واگذار شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید