226308

مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی:

بهره‌برداری غیراصولی از معادن عامل اصلی تخریب غارها است

دنیای معدن - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: عامل اصلی تخریب غارها، نحوه واگذاری و برداشت معادن است که باید مطالعات و اقدامات اولیه در خصوص حریم غارها با جدیت انجام شود.

به گزارش دنیای معدن:" رضا میرزایی" روز سه‌شنبه در نشست کارگروه غارشناسی استان افزود: ارزش زیستی غارهای استان مرکزی باید مورد بررسی قرار گیرد و سپس در کارگروه ملی غارشناسی و شورای عالی محیط زیست به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شود.

وی تاکید کرد: با این اقدام می‌توان متولی مشخصی برای غارها مشخص و با تکمیل اطلاعات غارها، اعتبارات مناسبی را از کارگروه ملی جذب کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان داشت: با توجه به اینکه غارها به عنوان گردشگری محلی آثار طبیعی مطرح هستند از این رو نباید در حریم غارها، ابنیه واقع شده باشد و ایجاد هتل‌ها نیز خارج از حریم پیش بینی شود.

میرزایی ادامه داد: در حریم غارها سازه‌هایی که قابلیت جمع آوری داشته باشد می توان نصب کرد تا به غارها آسیبی وارد نشود و انتظار می‌رود قبل از واگذاری معادن

از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت، بهره برداران تعهدات جدید را بپذیرند.

وی عنوان کرد: با توجه به این‌که در مناطق استان مرکزی غارهای ناشناخته زیادی وجود دارد، نیاز است برای مطالعه غارهای جدید استان در سال‌های آتی اعتبار مناسبی هدفگذاری شود.

به گزارش ایرنا در این نشست، مشکلات و موانع برخی غارهای استان از جمله غار «خان آباد» خمین، غار «باباجابر» در ۲ کیلومتری روستای "جولان" شهرستان محلات ،غار «جوشق» شهرستان دلیجان و غار امجک شهرستان تفرش مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل منابع طبیعی و همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی مطالعات لازم در این راستا انجام و وضعیت غارهای مطرح شده تعیین تکلیف شود.

استان مرکزی در قلب ایران قرار گرفته که به لحاظ گونه‌های جانوری و گیاهی یکی از مناطق غنی کشور محسوب می‌شود.

بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۷۳ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور  قرار دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید