225785

سیستان و بلوچستان سرزمین ناشناخته های معدنی

دنیای معدن: هر منطقه از سیستان و بلوچستان گنجینه ایی است ازشگفتی های تاریخ بشر که علاقه مندانی را از داخل و بیرون به طرف خود می کشاند

به گزارش دنیای معدن، این استان یکی از استان های مستعد در زمینه سرمایه گذاری به ویژه در بخش معدن است، صدها معدن متنوع و رنگارنگ گنج های نهفته ای هستند که سرمایه گذاران را به خود می خوانند و به شایستگی می توانند سفره بسیاری از خانواده ها را رنگین کنند.

سیستان وبلوچستان دارای ۴۰۰ معدن گنجینه بزرگی از مواد معدنی است که سرمایه‌گذاران بویژه بنگاههای بزرگ اقتصادی می‌توانند با نگاه ویژه‌ای به این منطقه از ظرفیت های فراوان آن استفاده کنند.

 استان سیستان و بلوچستان با پهنه وسیع زمینی و دسترسی آسان به بخش های مختلف طبیعی، تجاری، ترانزیتی، گردشگری، شیلاتی، صنعتی و معدنی یکی از مناطق مهم و برخوردار کشور بویژه در حوزه معدن است، معادنی که کانی های فلزی و غیرفلزی گرانبها چون طلا و سنگ های زینتی گوشه ای از این گنج های وجودی آن به حساب می آیند.

سهم قابل توجه معادن و ذخائر معدنی در شکل گیری صنایع استان اهمیت بخش معدن را به عنوان زیر ساخت توسعه و تامین کننده مواد اولیه صنایع بزرگ و پایدار نشان می دهد.

از جمله ظرفیت ها و ذخائر معدنی کشف شده در این بخش از کشور به تفکیک مواد معدنی و بر اساس گواهی های کشف شده شامل مس، آنتیموان، تیتانیوم، سنگ آهن و آهن پلاسری ، سرب، روی،طلا، منگنز، کرومیت، قلع، تنگستن و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، فلدسپات، کائولن، سیلیس و سنگهای ساختمانی بویژه گرانیت بستری مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد کرده است.

این منطقه در کنار معادن فراوانش از حضور معدن آنتیموان، تیتانیوم، مس و حتی معدن طلا که اقتصادی ترین معادن کشور به شمار می آیند هم بی بره نمانده است.

  معدن طلا کشف شده استان یکی معادن اقتصادی کشور است که چندی پیش شناسایی شد و پس از مدتها مراحل اکتشاف و مطالعات آن به پایان رسید و گواهی اکتشاف این معدن با ذخیره قطعی هشت تن طلا صادر شد

 برای انجام اکتشاف فراخوان جذب سرمایه گذار به طور عمومی منتشر می شود تا بتوان از ظرفیت های این پهنه برای رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال بهره لازم را برد.

 

 داوود شهرکی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: می گوید : در سنوات گذشته اکتشاف محدود و دانش فنی اندک بود و در استخراج بعضی از مواد معدنی ناموفق بودیم اما امروزه با وجود دانش و مهارتهای لازم راه برای بهره برداری از ظرفیت ها باز شده که امیدواریم شرکت ها و بنگاههای بزرگ بویژه ذوب آهن اصفهان از این فرصت استفاده و ظرفیت های بالقوه منطقه  را شکوفا کنند.

وی افزود: شرکت‌های مستقر در پارک علم فناوری استان ظرفیت لازم برای تامین دانش فنی بهره‌برداری از معادن را دارند که می‌توان از آنها بخوبی استفاده کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: تا عمق هزار متری زمین در این استان ذخیره معدنی وجود دارد که بهره برداری از آنها نیازمند نگاه ویژه‌ ملی است.

وی ادامه داد: امسال برای ۳۰۰ میلیون تن سنگ معدنی سرمایه‌گذار جذب شده و بخش دیگر آن نیز به فراخوان سرمایه‌گذاری گذاشته شده که امیدواریم به زودی مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

شهرکی می گوید : سال قبل ۳۰ میلیون تن ماده معدنی طلا شناسایی شد

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان : در حال حاضر چهار معدن طلا در استان وجود دارد که در سه معدن سرمایه‌گذاری اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در حوزه آهن سیستان و بلوچستان کمتر کار شده در حالی که ذخایر زیادی وجود دارد اما در هیچ کدام اکتشاف کامل انجام نشده که می‌توانیم با حضور سرمایه‌گذاران زمینه اکتشاف را فراهم کنیم.

 

سرمایه گذاری ذوب آهن اصفهان درسیستان و بلوچستان، فرصتی برای رونق اشتغال

حضور ذوب آهن درسیستان و بلوچستان راهگشای بنگاه‌های اقتصادی بزرگ است.  

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز سیستان و بلوچستان، استاندار در نشست بررسی راهکارهای سرمایه‌گذاری در بخش معدن استان که با حضور مدیرعامل و سرمایه‌گذاران ذوب آهن اصفهان، نفت سپاهان و برخی بنگاههای اقتصادی کشور برگزار شد گفت: بسیاری ظرفیت‌های معدنی استان ناشناخته است که با بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها زمینه اشتغالزایی و توسعه اقتصادی منطقه خواهد شد.

 حسین مدرسی خیابانی افزود: باید از ظرفیت‌های بی شمار معدنی سیستان و بلوچستان در جهت توسعه و پیشرفت این استان استفاده کنیم زیرا ما قابلیت‌های خوبی در این زمینه داریم.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان دارای تنها بندر اقیانوسی کشور و ظرفیت‌های بیشماری در حوزه اشتغال دریا محور است.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان هزار و ۶۰۰ کلیومتر مرز با ویژگی‌های خاص با سایر کشورها دارد تصریح کرد: طبیعت بکر این استان یکی از مهمترین مزیت‌های گردشگری و کشاورزی است.

مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: وجود معادن طلا، مس و منیزیت در سیستان و بلوچستان بسیار اهمیت دارد و می‌تواند باعث توسعه و ایجاد اشغال پایدار برای جوانان جویای کار در این استان شود.

مدرس خیابانی تاکیدکرد: باند وی ای پی برای سرمایه‌گذاران بزرگ در سیستان و بلوچستان ایجاد شود تا سرمایه‌گذاران درگیر بروکراسی اداری نشوند.

در محدوده شهرستان میرجاوه یک کانسار جدید با ذخیره ۶میلیون و ۲۴۲هزار تن کانسنگ طلا با عیار ۱/۰۶گرم در تن کشف شد.

 معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس مطالعات اکتشافی انجام شده این کانسار در محدوده کوه بی‌بی‌مه در منطقه جنوب شرق زاهدان محدوده شهرستان میرجاوه کشف شده است.

محمودرضا رحمتیان افزود:این ذخیره شامل ۲بخش اکسیدی و سولفیدی بوده که میزان ذخیره سولفیدی کانسار پنج میلیون و ۹۶۲هزار تُن کانسنگ طلا با عیار متوسط ۱/۰۶گرم در تُن و بخش اکسیدی به میزان ۲۸۰هزار تُن کانسنگ با عیار متوسط ۱/۲۱گرم در تُن است.

وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری شرکت زنوبر ایرانیان در محدوده کانسار طلای بی بی مه، ۱۰۰میلیارد ریال و با اشتغال ۲۵نفر بوده و پیش‌بینی می‌شود در صورت انجام مطالعات اکتشافی تکمیلی، ذخیره مذکور افزایش یابد.

وی افزود مطالعات اولیه مکان‌یابی برای ساخت محل کارخانه فرآوری طلا و ارزیابی زیست محیطی توسط شرکت مذکور در حال انجام است.

کانسنگ طلا، سنگی حاوی ماده معدنی با ذرات ریز طلا است که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نبوده و زمانی که میزان آن به یک یا نیم گرم در هر تُن برسد، با احداث کارخانه فرآوری قابلیت بهره‌برداری دارد.

سیستان و بلوچستان  پیشتاز در ذخایر معدنی آنتیموان ، منیزیت و تیتانیوم و ذخایر کانسنگ طلا

سیستان و بلوچستان سرزمین ناشناخته های معدنی

سیستان و بلوچستان  از نظر ذخایر معدنی آنتیموان در رتبه اول کشور، منیزیت و تیتانیوم در رتبه دوم و از نظر ذخایر کانسنگ طلا در رتبه ششم کشور قرار دارد.

معادن، آنچه که سیستان و بلوچستان از آن غنی است و به خوبی می توانند در چرخه تولید و توسعه اقتصادی، نقش ایفاء کنند، البته به همت سرمایه گذارانی که این مسیر را هموار می سازند.

سیستان و بلوچستان از نظر تنوع معادن در زمره‌ی استان‌های غنی کشور قرار دارد.

معدن منیزیت یکی از معادن غنی استان است که در شمال شرق استان و در اطراف کویرلوت در بخش گراغه نصرت آباد قراردارد.

به گزارش دنیای معدن، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: در سه سال اخیر ۲۵۶ میلیون تن ذخایر معدنی در این استان کشف شده که باید به سمت جذب سرمایه گذار حرکت کرد.

داوود شهرکیافزود: از سال۱۳۹۷ تا کنون به میزان ۲۷میلیون تن کانسنگ طلا و ۲۲۰میلیون تن کانسنگ مس به ترتیب در شهرستان‌های تفتان و خاش کشف شده است.

وی ادامه داد: بخش معدن سیستان و بلوچستان در جهت کمک به طرح‌های عمرانی سیستان و بلوچستان آمادگی کامل دارد.

 

سیستان و بلوچستان سرزمین ناشناخته های معدنی

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان هم می گوید : بیش‌از 80 هزار متر حفاری در حوزه اکتشاف مواد معدنی مس و طلا در استان انجام شده است.

رحمتیان افزود: بر این اساس سیستان و بلوچستان در سال گذشته از نظر میزان ذخایر معدنی کشف شده مس و طلا در بین استان های برتر کشور قرار گرفت.

وی بیان کرد: هم اکنون بهره برداری از  کارگاه استخراج زیرزمینی و روباز معدن و نیز کارخانه فرآوری سایت چهل کوره در حال انجام و 311 نفر در آن مشغول بکارند.

 

 براساس اکتشافات معدنی انجام‌شده وجود معادن طلا، مس، منیزیت و تیتانیوم ازجمله ظرفیت‌های کم‌نظیر سیستان و بلوچستان است که سرمایه گذاری در این بخش و بهره برداری از آنها با توجه به دسترسی این استان به آبهای آزاد و دارا بودن مرزهای طولانی با کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه دریای عمان می تواند توسعه و پیشرفت منطقه‌ای و کشوری را بدنبال داشته باشد.

 

معادن سیستان و بلوچستان در مسیر رونق و توسعه

در سال گذشته، در حوزه معادن تا به سه ماهه ابتدای امسال 75 هزار متر حفاری اکتشافی در معدن مس سیستان و بلوچستان انجام شده است.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان می گوید : ذخیره جدید هم با مطالعه بخش خصوصی انجام شده و هفت تن طلا در معادن میرجاوه شناسایی شده و این ظرفیت در حال افزایش است .  

شهرکی افزود: 19 معدن تعطیل شده از سال گذشته احیا شده و سازمان صمت استان در ارزیابی ها رتبه ششم کشوری را کسب کرده است.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با بیان این خبر در جلسه کارگروه تسهیل موانع تولید در شمال استان گفت: شناسایی ذخیره مس در معدن شهرستان نیمروز به میزان ۲۰۰ میلیون تن موجب شد تا ستاد اجرایی فرمان امام با سرمایه گذاری، زمینه بهره برداری از این معدن را فراهم کند.

شهرکی افزود: عملیات اجرایی استخراج ذخایر مس از معدن شهرستان نیمروز به زودی آغاز می شود.

وی گفت: همچنین طرح توسعه معدن آنتیموان برای افزایش تولید به 10 تن تا پایان سال از جمله طرح های دیگری است که سه هزار میلیارد ریال برای آن سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است.  

 

سیستان و بلوچستان از منظر ساختار زمین شناسی خاستگاه مناسبی برای انواع مواد معدنی است به طوری که تنوع کانی های معدنی شناسایی شده در آن نشان دهنده استعداد بالقوه در این بخش است.

 از 60 نوع ماده معدنی در کشور 25 نوع آن در 330 معدن سیستان و بلوچستان یافت می شود.

سیستان و بلوچستان یکی از بزرگترین ذخیره گاه های سنگ های تزیینی ساختمانی و نمای کشور را هم داراست.

به گفته رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان : ذخایر قطعی سنگ های تزئینی و نما شامل گرانیت، مرمر ، تراورتن و مرمریت یافت شده این استان  236 میلیون و 649 هزار تن است.

از جمله سنگ های ساختمانی سیستان و بلوچستان می توان به سنگ های گرانیت اشاره کرد که بیشترین ذخیره آن در جنوب و جنوب شرق استان واقع شده است.

28 فقره ازمعادن سیستان و بلوچستان مربوط به معادن سنگ های گرانیتی است و این استان به علت دارا بودن  یکی از بزرگترین توده های گرانیتی کشور(باتولیت زاهدان) به طول 100 کیلومتر و عرض حدود 20 کیلومتر امکان راه اندازی صدها معدن سنگ گرانیت را دارد.

 

حال با این ویژگی ها که سیستان و بلوچستان را به رنگین کمان معادن کشوربخصوص سنگ های تزیینی تبدیل کرده است، اما معادن این بخش استان شرایط مناسبی ندارند.

استان سیستان و بلوچستان سومین پهنه کرومیتی خاورمیانه را دارا است که تاکنون از این فرصت گرانبها بهره برداری چندانی نشده است.

توجه به سرمایه گذاری خصوصی با نظارت و هماهنگی بخش دولتی از جمله عواملی است که می تواند رونق اقتصادی، تجاری استان و منطقه را در پی داشته باشد.

این استان با داشتن جوانترین جمعیت در میان استان های کشور نیازمند فراهم کردن شغل برای این قشر جوان است که بهره گیری از ظرفیت معادن یکی از راهکارهای مهم در ایجاد اشتغال پایدار برای آنان است.

 

سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن و به طور خاص صنایع معدنی و آهنی است که می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران کلان را به این منطقه جلب کند که در همین زمینه نگاه ویژه دولت نوید دهنده توسعه و پیشرفت برای این منطقه است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید