225188

باید از ظرفیت جهاددانشگاهی کرمان در حوزه احیای معادن غیرفعال استفاده کنیم

دنیای معدن: رییس سازمان صمت کرمان به تفاهم نامه با جهاددانشگاهی استان کرمان در زمینه ی احیای معادن متوسط، کوچک و غیر فعال اشاره و اظهار کرد: باید بتوانیم از ظرفیت جهاددانشگاهی استفاده کنیم و این نهاد علمی و اجرایی ضمن عارضه یابی بتواند پیشنهاداتی در خصوص رفع مشکلات، فعال کردن و افزایش بهره وری آنها ارایه دهد.

به گزارش دنیای معدن، مهدی حسینی نژاد در گفت و گویی، با بیان اینکه خوشبختانه طی برنامه ششم اتفاقات بسیار خوبی در حوزه صنعت و معدن استان اتفاق افتاد، گفت: سهم تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده استان بر اساس آماری که سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار ایران ارایه می کند از ۳۷.۷ درصد به حدود ۴۸ درصد رسیده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: توانستیم در حوزه سرمایه گذاری، سرمایه گذاران را به پتانسیلهای استان هدایت کنیم که عمدتا در تکمیل زنجیره ارزش افزوده معادن بود.

حسینی نژاد اضافه کرد: خوشبختانه به واسطه نعمتهای خدادادی از جمله سنگ آهن، مس، کرومیت، زغال سنگ، مجموعا تعداد مواد معدنی در استان به ۴۲ ماده معدنی می رسد که با ورود سرمایه گذاران جدید در استان، به یک قطب صنعتی علاوه بر قطب معدنی تبدیل می شویم.

رییس سازمان صمت کرمان با اشاره به حوزه بهره وری، گفت: این شاخص به هر حال رشد کلان اقتصادی استان است که حتما باید کارهای زیادی در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری در بحث افزایش بهره وری انجام شود.

وی تصریح کرد: ارتباط با جهاددانشگاهی استان و سایر دانشگاه ها می تواند در این موضوع بسیار موثر باشد و بهره وری را در حوزه های مختلف انرژی، کار و حتی ایجاد صنایع دانش بنیان که دنیا به این سمت رفته است، محقق شود.

وی با اشاره به برنامه هفتم که در مجلس بسته می شود، گفت: محورهایی که در سازمان صمت به آن توجه می شود عموما شامل ارزش افزوده، افزایش بهره وری، توجه به صنایع وابسته، قطعه سازی و خدماتی که به واسطه ایجاد صنایع بزرگ در استان شکل گرفته است، می باشد.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای موجود، یعنی معادن و صنایع، گفت: فعال کردن صنایع و معادن و افزایش بهره وری آنها را دنبال می کنیم و این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه بتوانیم ارتباط بین صنعت و معدن با دانشگاه ها را جلو ببریم و این موضوع را از طریق زیر ساختی که در شورای معادن استان ایجاد شده است، دنبال می کنیم. این واحدها باید با کمک دانشگاه ها به سمت افزایش بهره وری حرکت کنند.

وی به تفاهم نامه با جهاددانشگاهی استان کرمان در زمینه ی احیای معادن متوسط، کوچک و غیرفعال اشاره و اظهار کرد: باید بتوانیم از ظرفیت جهاددانشگاهی استفاده کنیم و این نهاد علمی و اجرایی ضمن عارضه یابی، بتواند پیشنهاداتی در خصوص رفع مشکلات، فعال کردن و افزایش بهره وری آنها ارایه دهد.

وی با اشاره به غیرفعال بودن معادن در زمینه برداشتی که به شکل فنی دارند، گفت: در این راستا عموما از ۵۰۰ معدنی که در استان برای آنها پروانه بهره برداری صادر شده است نزدیک به ۱۵۰ تا ۱۶۰ معدن دچار چالش هستند و همین طور که گفته شد، برای افزایش بهره وری در این زمینه در قالب تفاهم نامه با جهاددانشگاهی، مراکز علمی و دانشکده های تخصصی دنبال می شود.

وی با بیان اینکه در زمینه احیای معادن غیرفعال، مذکرات اولیه با جهاددانشگاهی تمام شده است، گفت: برای تامین منابع مالی پیشنهاد می شود از طریق شورای معادن استان، بخشی از این منابع را توسط مسوولیتهای اجتماعی و شرکتهای بزرگ تامین کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید