242162

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

سرازیر شدن نقدینگی به بورس با کاهش نرخ دلار

دنیای معدن: کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش نرخ دلار به کاهش سفته بازی در بازار‌های ارز و سکه و سرازیر شدن نقدینگی به بورس و بازار‌های مولد و اشتغالزا می‌انجامد.

به گزارش دنیای معدن، در روز‌های اخیر که نرخ دلار در پی برخی توافق‌های بین المللی به کف کانال ۴۰ هزار تومانی رسیده، شاهد افت شاخص کل در نخستین روز معاملات این هفته بورس تهران بودیم که به گفته برخی کارشناسان بازار سرمایه، اصلاحی که به شاخص کل در روز‌های افزایش قیمت دلار وارد  و شاخص هم به کانال ۱.۸ میلیون واحدی پرتاب شده بود، نتیجه سقوط قیمت دلار است.

با این حال برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند کاهش نرخ دلار و سپس تثبیت آن در قیمت واقعی، در بلندمدت به سود بازار سرمایه است، چون سبب هدایت نقدینگی‌های خرد از بازار‌های سفته بازی مانند سکه و طلا و ارز به بازار سهام می‌شود که رشد شرکت‌های بورسی، می‌تواند رشد کل بازار را در پی داشته باشد.

**کارشناس بازار سرمایه: با ادعای افت بورس با کاهش نرخ دلار موافق نیستم

در همین ارتباط همایون دارابی در گفتگو با خبرنگار آنا درباره تأثیر کاهش نرخ دلار بر بازار سرمایه اظهار داشت: باید مسائلی که اخیرا در فضای اقتصاد بین الملل ایران رخ داده را به چند دسته تقسیم کرد اولا گشایش‌های بین المللی را در بخش هسته‌ای کشورمان داشتیم و از فضای منفی‌ای که آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای علیه ایران ایجاد کرده بود، به سمت فضای مثبت در آخرین سفر دبیرکل این آژانس به تهران شاهد بودیم.

وی ادامه داد: ثانیا در مرحله بعد شاهد توافق خوب ایران و عربستان با وساطت کشور ثالث بودیم که نشان داد سیاست تک قطبی آمریکا و اروپا دیگر حذف شده است؛ چینی‌ها نشان دادند همه چیز به غرب ختم نمی‌شود.

دارابی یادآور شد: این تعاملات بین المللی باعث می‌شود بازار سرمایه و همچنین بازار ساخت و ساز مسکن رونق یابد و از سوی دیگر بازار‌های سفته بازی مانند دلار و سکه و طلا فروکش کنند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اتفاقات بین المللی از این جهت می‌تواند سبب رشد بازار سرمایه و سهام شود که می‌تواند به هدایت رشد نقدینگی از بازار‌های سفته بازی به سمت بازار‌های مولد مانند بورس و ساخت و ساز باشد.

**نرخ‌های قبلی ارز، قیمت واقعی نبودند

وی تأکید کرد: قیمت ۶۰ هزار تومانی ارز واقعی نبود واردات با ارز‌های بالا نیز امکان پذیر نیست؛ قیمت ۶۰ هزار تومانی، نرخ سفته بازی بود و قیمت واقعی ارز در اقتصاد ما بسیار پایین‌تر از این بود؛ لذا اصلاح قیمتی که در ارز رخ داد، کاملا قابل پیش بینی بود و باید این نرخ‌ها فروکش می‌کرد.

دارابی با بیان اینکه ارز بازار سرمایه، ارز رسمی کشور است که در مرکز مبادله کشف قیمت می‌شود گفت: بنابراین بر خلاف آنچه برخی ادعا می‌کنند که کاهش نرخ ارز به ضرر بازار سرمایه است، این اتفاق می‌تواند خبر خوبی برای بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی باشد.

**ارز بازار سرمایه بسیار پایین‌تر ارز آزاد است

وی ادامه داد: اتفاقا تا زمانی که نرخ دلار فروکش نکند، شرکت‌های بورسی از فشار صف‌های فروش خارج نمی‌شوند؛ به نظر می‌رسد با فروکش کردن التهابات بازار‌های ارز، طلا و سکه، نقدینگی وارد بورس شود؛ سرازیری نقدینگی در ادامه به رشد شاخص کل بورس می‌انجامد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: ورود خودرو به بورس کالا هم در رشد شاخص بی تأثیر نیست ضمن اینکه به دلالی و سفته بازی در این بازار هم پایان خواهد داد. به خصوص که ارز خودرو در بازار آزاد رقم بسیار بالاتری از ۶۰ هزار تومان داشت که با ورود آن به بورس، ارز خودرو هم به نرخ واقعی برمی گردد.

وی تأکید کرد: دولت باید هدایت نقدینگی به تولید را جدی بگیرد و بازار‌های مولد و اشتغالزا هدایت کند؛ مردم هم خود را با سیاست‌های دولت هماهنگ کنند و به سمت بازار‌های دلالی نروند و به بازار‌های رسمی منتقل شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید