237924

توضیحات سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنسشتگان

دنیای معدن: سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس جزئیات لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنسشتگان لشکری و کشوری را تشریح کرد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از ایلنا، محمدمهدی مفتح  در رابطه با لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری گفت: دولت لایحه ای را برای اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ جهت ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری تقدیم مجلس کرد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش هزینه ها دولت لایحه مذکور را با هدف افزایش دریافتی کارکنان و ایجاد تعادل و تناسب میان هزینه ها و درآمدها به مجلس ارائه کرد.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در کمیسیون برنامه و بودجه جلسات فشرده ای برای بررسی لایحه مذکور تشکیل دادیم، در همین راستا نیز سه کمیته برای بررسی احکام شاغلان، احکام بازنشستگان و منابع مالی تشکیل شد. ما نباید رقمی را اضافه بر منابع پیش بینی شده در قانون بودجه به دولت تحمیل کنیم چرا که این امر با مالی داشته و با مخالفت شورای نگهبان مواجه می‌شود. از این رو باید زیر سقفی که دولت پذیرفته، برای افزایش حقوق‌ها برنامه ریزی کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارشی که امروز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت از لایحه دولت جامع تر و کامل تر بوده و برخی از مواردی که در لایحه دولت کمتر مورد توجه قرار گرفته بود نیز به صورت مشخص تعیین شد، عنوان کرد: برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ۳ هزار امتیاز و معادل آن را برای کارمندان قانون نظام هماهنگی پرداخت پیش بینی شده تا افزایش حقوق برای این کارمندان داشته باشیم.

وی خاطرنشان کردک: همچنین ۲۱۰ امتیاز برای اعضای هیات علمی و قضات پیش بینی شده تا با عنوان متناسب سازی حقوق در احکام آنها ثبت شود. از طرفی به بازنشستگان و مشترکان صندوق های بازنشستگی لشکری و کشوری، مبلغ ۹۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود. در حقیقت با توجه به عدم پرداخت مالیات توسط بازنشستگان این رقم همان یک میلیون  تومان با کسر ده درصد مالیات خواهد بود.

مفتح تاکید کرد: در مورد افرادی که بعد از اجرای قانون هم بازنشسته می‌شوند نیز این اصلاحات باید اعمال شود. همچنین در خصوص قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز کمک هزینه اولاد و حق عائله مندی گروه های مختلف حقوق بگیر و نیروهای مسلح و مجموعه دستگاه‌های مربوطه ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امام خمینی (ره) و بهزیستی ۳۰ درصد افزایش خواهد داشت. از طرفی کمک معیشتی جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و مشمولان ماده ۳۸ قانون جامع ایثارگران حداقل به میزان ۵ میلیون ۶۰۰ هزار تومان و کمک معیشتی بازنشستگان زیر ۲۵ درصد و رزمندگان معسر ۴ و نیم میلیون تومان و معافیت مالیاتی بیمه بازنشستگان و درمان ایثارگران که در مواد ۳۷، ۵۶ و۱۳ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پیش بینی شده بود همچنان اعمال خواهد شد. از سوی دیگر کلیه معلمان طرح مهر آفرین مشمول قانون رتبه بندی معلمان، بدون نیاز به آزمون کد شناسه گرفته و به صورت رسمی استخدام می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: عمده احکام در این گزارش در خصوص افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان بود و تلاش کردیم گزارش کمیسیون جامع باشد و تمام اقشار را در بر بگیرد . نمایندگان امروز در صحن عنلی با رای بسیار خوبی به کلیات این گزارش رای دادند و سپس رئیس مجلس گزارش را مجددا به کمیسیون ارجاع داد تا با حضور دولت بار دیگر مورد بررسی قرار بگیرد تا حکمی بار مالی به دولت تحمیل نکند و افزایش حقوق‌ها در همان محدوده بار مالی پیش بینی شده دولت باشد. البته برآورد اولیه در تنطیم این گزارش نیز رعایت سقف بودجه دولت بود اما مقرر شد مجددا در کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید