221770

ثبات ساختاری واشنگتن علی رغم تغییر رؤسای جمهور

مسیر مشترک سیاست خارجی بایدن، ترامپ و اوباما

دنیای معدن - ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در گفت وگو با رادیو ملی آمریکا درباره تغییرات سیاست خارجی ایالات متحده در یکی دو دهه اخیر گفته است رویکرد جو بایدن در سیاست خارجی تفاوت چندانی با رویکردهای ترامپ یا اوباما ندارد؛ چراکه رویکرد سیاست خارجی آن ها علی رغم تفاوت های ظاهری، به لحاظ محتوایی متأثر از آنچه هاس «عصر پس از جنگ سرد» می نامد، شکل گرفته اند.

به گزارش دنیای معدن، ریچارد هاس این دیپلمات کهنه کار رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در گفت وگو با NPR با اشاره به همسویی سیاست خارجی دولت های اوباما، ترامپ و بایدن، استدلال می کند که در سال های اخیر، در تفکر بسیاری از افراد هسته تصمیم ساز سیاست خارجی (Establishment)، رویکردهای اشتباهی درباره جهان با یک اجماع دو حزبی ایجاد شده؛ به باور او فارغ از تفاوت های چشم گیر ۳ رئیس جمهور اخیر، هسته تصمیم ساز، سیاست خارجی هر سه را در تداوم یکدیگر به یک مسیر نسبتاً ثابت سوق داده است؛ آنچه بعضاً غلبه ساختار بر کارگزار تعبیر می شود.

رئیس شورای روابط خارجی گفت سه رئیس جمهور گذشته دارای سوگیری داخلی بودند و سیاست خارجی.هر سه به عنوان واکنش هایی نسبت به آنچه از دوره جورج دبلیو بوش و نقش بزرگ ایالات متحده در جهان اعم از عراق، افغانستان و تلاش های مختلف برای تبدیل دیگر جوامع به دموکراسی، دریافت کردند، شکل گرفت. کاری که همه آنها هر یک به روش خود انجام دادند یک واکنش متقابل است: ناگهان با "جنگهای ابدی" مخالف هستیم. ما در حال خروج از خاورمیانه یا افغانستان هستیم، به تجارت آزاد مشکوک هستیم و زمان چرخش به سمت داخل است.

هاس بدون نادیده گرفتن تفاوت ها درباره تغییر «ادبیات سیاست خارجی» در دوران بایدن می گوید: واضح است که بایدن با دونالد ترامپ بسیار متفاوت است. او جهان را نبردی بین دموکراسی و اقتدارگرایی توصیف کرده است. او درباره بازگشت به توافق هسته ای با ایران صحبت می کند. او ایالات متحده را به توافق آب و هوایی پاریس بازگرداند. اما آنچه چندان متفاوت نیست واقعیت سیاست خارجی است. یکجانبه گرایی آشکار آمریکا، اخیراً بر سر توافق آکوس و همچنین نحوه خروج ایالات متحده از افغانستان، در تداوم رویکردهای ترامپ بود. حتی اگر امروز در مورد دموکراسی بسیار بیشتر صحبت می کنیم، اما وقتی پای عمل رسید هیچ کاری برای کمک به مردم کوبا انجام ندادیم. ما در قبال هائیتی کاری نکردیم. اینکه اویغورها در چین و مردم هنگ کنگ تحت یک حکومت سرکوبگر هستند را عملاً نادیده گرفتیم.

سیاست خارجی پس از جنگ سرد

هاس می گوید این امر موضوعی عمیق تر و گسترده تر از تفاوت های گسترده میان شخصیت های سه رئیس جمهور است؛ افکار عمومی آمریکا، روندها و مناسبات جاری در نظام بین المللی و اجماع استبلیشمنت، هر سه رئیس جمهور را به یک مسیر می کشاند (حتی اگر تمایلی به آن نداشته باشند). هاس گفت: نمونه بارز این مسئله چین است، سیاستی بسیار بسیار سخت تر در قبال چین. این امید وجود داشت که چین از نظر سیاسی بازتر شود، از نظر اقتصادی بازارگرا باشد، و از نظر سیاست خارجی خود روند نسبتاً خوشایندی را طی کند. هیچ یک از این موارد محقق نشده است. من فکر می کنم ما در واقع می توانیم در مورد آنچه من «سیاست خارجی پس از جنگ سرد» می نامم صحبت کنیم.

هاس می گوید: پس از دورنمای سال های کلینتون که به بوش 43 ساله رسید، ما در حال حاضر سه رئیس جمهور متوالی داریم که آن روند را پس می گیرند و مشارکت جهانی آمریکا را کاهش می دهند.آنچه در حال حاضر برای اصلاح آن اشکال دارد این است که ما در جهانی کم کاری می کنیم که فقط کووید۱۹ و تغییرات اقلیمی نشان دادند آنچه در جهان اتفاق می افتد به طور مستقیم بر ما تأثیر می گذارد. و من به سادگی هیچ تلاشی جدی از جانب کشورمان نمی بینم ، خواه در مورد تولید و توزیع واکسن در سراسر جهان یا اقدامی برای مقابله جدی با تغییر اقلیم، خواه اقدامی در مورد گام های هسته ای کره شمالی یا روند رو به رشد برنامه هسته ای ایران باشد. ما در یک مسیر جدی نیستیم.

هاس می افزاید: بنابراین چیزی که من را تحت تأثیر قرار می دهد فاصله بین آنچه در جهان در حال وقوع است و ترتیبی است که ما سعی می کنیم کارها به انجام برسانیم. و در عوض ، آنچه من عمدتا می بینم تمرکز بر چین است که ضروری است. اما حتی اگر همه چیز با چین مطابقت یابد، باز هم هیچ تداخل یا تضادی با آنچه من ذکر کردم نخواهد داشت.

هاس گفت: وقتی صحبت از سیاست خارجی می شود ، روسای جمهور از اختیارات وسیعی برخوردارند. او در مورد زمان خروج از افغانستان و یا نحوه انجام آن مجبور نبود. او تصمیم گرفت این کار را انجام دهد.

نکته کلیدی

رئیس شورای روابط خارجی ادامه داد: اجازه دهید فقط نکته بزرگتر را بیان کنیم. شما با نظرسنجی عمومی سیاست خارجی را اداره نمی کنید. شما سیاست خارجی را بر اساس آنچه فکر می کنید هوشمندانه و درست است ، اداره می کنید. و سپس از اتاق بیرون می آیید آن را به گونه ای قانع کننده آن را شرح می دهید، از آن دفاع می کنید و آن را به عموم می فروشید.

این دیپلمات کهنه کار درباره افکار عمومی جمهوری خواهان که ترامپ با تکیه بر آن تجارت آزاد را محکوم می کرد، گفت: من فکر می کنم ایجاد تجارت آزاد دشوار خواهد بود. به هر حال ، نظرسنجی ها هنوز نشان می دهد که تعداد زیادی از آمریکایی ها از اصل آن حمایت می کنند. مشکل این است که حریف با شدت بسیار بیشتری ما را به مبارزه می طلبد.

وی اظهار داشت: یکی از ایده هایی که من دارم این است که چرا ما از توافقنامه های تجاری برای ترویج اهداف خود در زمینه تغییرات آب و هوایی استفاده نمی کنیم؟ این ممکن است چیزی باشد که ما می توانیم از حمایت دموکرات هایی که در غیر این صورت از تجارت آزاد حمایت نمی کنند برخوردار شویم ، و اگر باید به آنها بگوید مالیات های ویژه ای بر کالاهای تولیدی که با زغال سنگ یا سایر سوخت های فسیلی تولید می شوند ، وضع می شود ، ممکن است آنها (مترقی ها) را سوار قطار خود کند.

هاس در پایان گفت: این یک مبارزه سخت خواهد بود زیرا سالها مدافعان تجارت آزاد تصور می کردند که هرگز در موضع دفاعی نخواهند رفت و آنها شکست خوردند. و گرچه این کشور در طول چند دهه ، بیشترین سود را از تجارت آزاد برده است، اما بحث علیه آن بطور جدی صورت گرفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید