251018

وزیر کشور طرح تولید شمس منیزیم و آلومینیوم فلوراید خراسان‌شمالی را افتتاح کرد

دنیای معدن- وزیر کشور امروز (چهارشنبه) همزمان با هفتمین روز از دهه مبارک فجر در سفر به خراسان شمالی طرح تولید شمس منیزیم و آلومینیوم فلوراید شهرستان گرمه را با سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار افتتاح کرد.

به گزارش دنیای معدن، طرح تولید شمش منیزیم با ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و اشتغال زایی ۱۲۸ نفر و طرح تولید آلومینیوم فلوراید (هگزافلوئور و آلومینات سدیم کریولیت سنتتیک) با یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۱۷۸ نفر افتتاح شد.

شمش منیزیم یا همان فلز هزاره سوم به واسطه ویژگی ها از جمله استحکام بالا و وزن سبک مورد استقبال قرار گرفته و این فلز در صنایع هوا فضا ،هواپیما سازی و خودروسازی مورد توجه تولیدکنندگان است.

فلز منیزیم سبک تر از آلومینیوم ‌و نسبت استحکام به وزن آن ۳۰ برابر فولاد و دولومیت ماده اولیه مورد نیاز شمش منیزیم است.

این طرح با ظرفیت یکهزار تن در سال و با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در ناحیه صنعتی شهید محمدزاده شهرستان گرمه اجرا شد.

این واحد صنعتی در زمینی به مساحت پنج هکتار و هشت هزار و ۵۰۰ مترمربع سوله ایجاد خواهد شد و با اجرای فاز دوم این پروژه، توان تولید شمش منیزیم به ۱۲ هزار تن در سال خواهد رسید.

فاز اول طرح آلومینیوم فلوراید نیز با مشارکت سرمایه گذاری یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار چینی ها در این شهرستان اجرایی شد و در مجموع سه میلیون دلار برای این طرح سرمایه گذاری شود که ۲ میلیون دلار را سرمایه گذار چینی و مابقی اعتبار را سرمایه گذار داخلی تامین کردند.

مجتمع آلومینای ایران در شهرستان جاجرم در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و پنج کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع بوده که در سال ۱۳۸۰ به بهره‌برداری رسیده است.

این مجتمع صنعتی، که قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است، تاکنون سه هزار و ۵۴۰ نفر فرصت شغلی مستقیم داشته است.

کلنگ زنی ۶ طرح صنعتی در گرمه

وزیر کشور همچنین امروز ۶ طرح صنعتی در شهرستان گرمه را کلنگ زنی کرد.

فاز ۲ شمش منیزیم ( افزایش ظرفیت شمش از هزار و ۵۰۰ تن به سه هزار تن) با سرمایه گذاری یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی ۸۰ نفر، تولید فروسیلیس با سرمایه گذاری ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۵۰ نفر، پروژه فلز کلسیم با سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۴۵ نفر، پروژه اسید فلوریدریک با سرمایه گذاری یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال با اشتغال ۳۰ نفر، پروژه آلومینات کلسیم با سرمایه گذاری یکهزار میلیارد ریال و اشتغال ۳۰ نفر و تولید پودر فلورین با سرمایه گذاری یکهزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۶ نفر را نیز کلنگ زنی کرد.

میران سرمایه گذاری این طرح ها در مجموع ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و تعداد اشتغال آن ۳۵۱ نفر است.

وزیر کشور در سفر یکروزه خود به خراسان شمالی امروز چهارشنبه در فرودگاه بجنورد مورد استقبال استاندار و مسوولان استانی قرار گرفت و سپس با نماینده ولی فقیه در استان دیدار کرد.

شهرستان ۲۵ هزار نفری گرمه در غرب خراسان شمالی واقع و با استان های سمنان و گلستان همسایه است و این شهرستان دارای سه شهر، ۲ دهستان و ۱۷ روستا است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید