247501

پیش‌بینی جهش قیمت‌های مس و آلومینیوم

دنیای معدن-بلومبرگ از احتمال جهش ۲۰درصدی بهای مس و صعود ۳۶درصدی نرخ آلومینیوم در بازه چهارساله، با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه خبر می‌دهد.

به گزارش دنیای معدن، در این بازه زمانی بر میزان تولید این فلزات افزوده می‌شود، اما توسعه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و رشد سرمایه‌گذاری در این حوزه به حمایت از بازار این فلزات می‌‌‌انجامد. به گزارش «اکوایران»، بلومبرگ در تازه‌‌‌ترین گزارش خود از روند عرضه، تقاضا و نوسان بهای جهانی فلزات انتظار صعود تقاضا و رشد نرخ مس و آلومینیوم را دارد.

افزایش توجه به انرژی‌‌‌های سبز و سهم مس در این حوزه و جایگاه مس در صنعت حمل‌‌‌ونقل باعث شده است تا تحلیلگران به رشد تقاضا برای مس در بلندمدت امیدوار باشند. براساس گزارش بلومبرگ، سالانه به طور میانگین ۶/ ۲‌درصد بر تقاضای مس در دنیا تا سال ۲۰۲۷ افزوده می‌شود و در نهایت میزان تقاضای آن به ۲۹میلیون و ۸۰۰‌هزار تن می‌‌‌رسد؛ این در حالی است که برآورد می‌شود در سال ۲۰۲۷ میزان تولید جهانی کاتد مس به ۲۴میلیون و ۴۰۰‌هزار تن برسد. به این ترتیب، بازار جهانی مس با کمبود ۴/ ۵میلیون تنی تا سال ۲۰۲۷ مواجه خواهد شد که این موضوع حامی صعود بهای مس به میزان ۲۰‌درصد بوده و در نهایت باعث می‌شود نرخ هر تن مس از میانگین ۸‌هزار و ۲۰۰دلاری در سال‌جاری میلادی به ۹هزار و ۸۰۰دلار در سال ۲۰۲۷ برسد.

بلومبرگ در گزارش خود از بازار فلزات، به کسری عرضه آلومینیوم در سال ۲۰۲۷ به‌رغم رشد تولید ظرف سال‌های اخیر اشاره دارد. براساس گزارش این موسسه، قیمت آلومینیوم از ۲‌هزار و ۲۰۰ دلار کنونی به ۳هزار دلار به ازای هر تن در سال ۲۰۲۷ خواهد رسید و به این ترتیب در بازه زمانی چهارساله جهش ۳۶درصدی را به ثبت خواهد رساند.

در عین حال این گزارش تاکید دارد که چالش‌‌‌های تولید آلومینیوم اولیه نظیر هزینه تامین انرژی و دشواری در انتشار گازهای گلخانه‌‌‌ای باعث می‌شود تا بر سهم بازیافت آلومینیوم افزوده شود، به نحوی که در سال ۲۰۲۸ بالغ بر ۸۲‌درصد عرضه جهانی آلومینیوم از طریق بازیافت محصولات آلومینیومی انجام شود. در این گزارش تاکید می‌شود که افزایش سرمایه‌گذاری جهانی در انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، ازجمله گسترش خطوط انتقال انرژی و افزایش پنل‌‌‌های خورشیدی، شبکه‌‌‌های برق و خودروهای الکتریکی، امید به جهش تقاضا در رینگ فلزات صنعتی را فراهم کرده و می‌‌‌تواند به ثبت رکوردهای جدید قیمتی در بازار آنها بینجامد.

در این گزارش پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای آلومینیوم در سال ۲۰۲۷ به به بیش از ۱۰۸میلیون و ۲۰۰‌هزار تن برسد. علاوه بر کاربردهای ذکرشده برای این فلز در توسعه زیرساخت انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر، سبکی آلومینیوم باعث شده است تا خودروسازان به فکر جایگزینی فلز بدنه خودرو از فولاد به آلومینیوم باشند. به این ترتیب کاهش وزن خودروها به کاهش مصرف انرژی می‌‌‌انجامد.

 

دیدگاهتان را بنویسید