247204

اختتامیه ۲۶ مین همایش انجمن زمین شناسی ایران

دنیای معدن: بیست و ششمین همایش انجمن زمین شناسی ایران با همکاری دانشگاه ارومیه و انجمن زمین شناسی ایران، در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۱ و ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

به گزارش دنیای معدن، این همایش که در آمفی تئاتر پژوهشکده آرتمیا در ارومیه برگزار شد با سخنرانی ریاست محترم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آغ، مهندس سرتیپی در خصوص توزیع ذخایر فلزی و پتانسیل‌های معدنی استان، آغاز گردید.

ایشان در مورد سیاست‌های استان و ظرفیت‌های معدنی از جمله سرمایه گذاری ۴۳ هزار میلیارد تومانی در حوزه معدن با همکاری استانداری جهت استفاده از ظرفیت‌های دریاچه ارومیه از جمله استخراج کربنات سدیم، پتاسیم و منزیم و پیشنهاد کمپانی‌های بزرگ ملی و بین المللی جهت سرمایه گذاری و همکاری در این پروژه‌ها با تاکید و توجه به عدم اثرات زیست محیطی، نکاتی را ارئه کردند. همچنین از سرمایه گذاری  ۱۴۰۰ میلیارد تومانی واحد سیلیکون با همکاری متخصصین بومی در سال اخیر خبر دادند. 

در ادامه برنامه، دکتر منصور قربانی ریاست انجمن زمین شناسی ایران، ایراد سخنرانی فرمودند. 

ایشان همایش و انجمن زمین شناسی ایران را پل ارتباطی بین دانشجویان و حوزه تجربی عنوان کردند. هم چنین در بخشی از سخنان خود به برگزاری مراسم بزرگداشت ابوریحان بیرونی به پیشنهاد انجمن زمین شناسی ایران از ۱۳ شهریور سال آینده بصورت ملی با تأیید و تصویب شورای انقلاب فرهنگی کشور اشاره کردند.

دکتر منصور قربانی، همچنین از ایجاد و تشکیل کارگروه زمین شناسی مختص بانوان با پیگیری و پیشنهاد انجمن زمین شناسی جهت اهتمام به حضور بانوان در عملیات‌ های زمین شناسی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های علمی، خبر دادند.

ایشان در انتهای سخنرانی خود به پیشنهاد سرمایه گذاری استخراج منیزیت در پلدشت با ذخیره ۵ میلیون تنی به سازمان‌های بالادستی کشور اشاره کردند.

در ادامه بیست و ششمین همایش زمین شناسی ایران در ارومیه، دبیر علمی همایش دکتر علی عابدینی در مورد استقبال خوب پژوهشگران، محققان، علاقه مندان و فعالان حوزه علوم زمین آمارهایی ارائه کردند. 

به گفته ایشان با وجود برنامه فشرده استارت برگزاری، اخذ مجوزهای لازم و شروع دریافت مقالات در بازه اردیبهشت-تیر ۱۴۰۲ تعداد ۲۱۹ مقاله از ۴۶ دانشگاه کشور به این همایش ارسال شد.

مقالات دریافتی توسط ۴۳ نفر از اعضای هیئت علمی داوری شده که ۱۷۵ مقاله توسط کمیته داوری مورد پذیرش قرار گرفته است. بعبارتی حدود 80% مقالات دریافتی جهت ارائه پذیرش شده است. 

از بین مقالات دریافتی تعداد ۲۶ مقاله بصورت سخنرانی و ۱۴۹ مقاله به صورت پوستری ارائه شدند که مقالات پوستری هم اکنون در سایت همایش قابل مشاهده می‌باشند.

۳۸۳ پژوهشگر در نوشتن مقالات دریافتی همکاری داشته‌اند که از این تعداد، ۱۷۷ نفر هیئت علمی دانشگاه، ۴۰ نفر دکتری، ۶۵ نفر کارشناسی ارشد، ۲۱ نفر دانشجوی دکتری و ۸۰ نفر دانشجوی کارشناسی ارشد از ۴۶ دانشگاه کشور بودند. لازم به ذکر است بیشترین تعداد مقالات دریافتی در گرایش زمین شناسی اقتصادی و کمترین مقالات دریافتی مربوط به گرایش رسوب شناسی می‌باشند.

در ادامه سخنرانی‌ها، دکتر مهدی زارع بعنوان یکی از سخنرانی‌های کلیدی همایش به ارزیابی‌های زلزله خوی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ و لرزه خیزی حوزه دریاچه ارومیه پرداختند.

ایشان با اشاره به زلزله‌های تاریخی اتفاق افتاده در منطقه از جمله زلزله سلماس به بررسی لرزه خیزی پهنه خوی و گسل‌های مسبب زلزله پرداختند. 

در روز دوم همایش و بعد از سخنرانی‌های پژوهشگران و محققانی که ارائه مقالات آن‌ها بصورت شفاهی بود، دبیر اجرایی همایش خانم دکتر اکرم علیزاده به ایراد سخنرانی پرداختند و ضمن تشکر از همکاری‌های انجام شده در برگزاری و پیشبرد اهداف این همایش، به نکاتی در مورد نحوه برگزاری و پروسه دریافت و داوری مقالات اشاره کردند.

شرکت آلومینای ایران ضمن حمایت مالی از برگزاری این همایش با حضور در همایش و نمایشگاه جانبی این رویداد به ارائه مقاله و آخرین دستاوردهای خود و همچنین تبادل نظر با کارشناسان حاضر در این رویداد در زمینه اکتشافات بوکسیت و مسائل مربوط به بخش معدن پرداخت.

مقاله ارائه شده توسط همکاران شرکت آلومینای ایران تحت عنوان " نهشتهای بوکسیت کارستی ایران، ملاحضاتی بر توزیع فراوانی عناصر بحرانی " در این همایش به صورت سخنرانی ارائه گردید. در پایان این همایش با اهدا تندیس از حضور و همراهی ارزشمند شرکت آلومینای ایران در برگزاری این رویداد تقدیر گردید. مهندس بیات مدیر معادن استان سمنان بعنوان نماینده شرکت این تندیس را دریافت نمودند.

 

دیدگاهتان را بنویسید