238870

پس از مس، نوبت به آلومینیوم خواهد رسید؟

دنیای معدن: هرچند برنامه سهمیه بندی برق در چین، مقدار تولید آلومینیوم در این کشور را در چند سال گذشته محدود کرده است اما این کشور توانسته مقادیر قابل توجهی واردات قراضه آلومینیوم را در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ داشته باشد.

به گزارش دنیای معدن، در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، نسبت فلز روسیه در انبارهای بورس فلزات لندن از حدود ۳۰ درصد در اواخر مارس ۲۰۲۲ به بالای ۸۰ درصد در ماه می و آگوست سال جاری رسید.

در همین رابطه، چنین نسبت بالایی سابقه نداشته است. همچنین ادامه روند لغو دریافت فلزات روسی به انبارهای بورس فلزات لندن و کاهش موجودی این انبارها، این مفهوم را می رساند که بسیاری از خریداران موضوع تحریم فلزات روسیه را علی رغم رسمی نشدن این تحریم ها پذیرفته اند اما اگر این نگرش تحریم گونه تغییر کند، تکلیف چه خواهد بود؟

در همین رابطه، مذاکره برای عقد قراردادهای عرضه سالانه فلزات در حال انجام بود و برخی از خریداران با ممانعت از خرید از روسیه به صورت خودسرانه، اعلام کرده اند که در قراردادهای سال ۲۰۲۳ خود سراغ خرید فلزات روسیه نمی روند.

حجم زیادی از فلزات انبار شده و فروخته نشده روسیه در بورس فلزات لندن به ویژه آلومینیوم به عنوان آخرین راه چاره، ممکن است به بازار عرضه شود. در همین راستا، این بورس نگرانی خود را در قالب انتشار اعلامیه ای در خصوص تعلیق تمام سفارش های پیش خرید شده فلزات روسیه به خصوص آلومینیوم ابراز کرد.

عرضه مس

در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، داده های بورس فلزات لندن نشان می دهد که نسبت مس روسیه از موجودی انبارهای این بورس بسیار بالا بوده است که به ۹۵ درصد از کل موجودی رسیده بود.

با این حال، افزایش شدید این نسبت از ماه مارس سال جاری به بعد به ویژه از آنجایی که ذخایر آلومینیوم و نیکل روسیه در مدت مشابه کم بوده است و تغییر چندانی نکرده، قابل توجه است.

بندر هامبورگ و روتردام از فعال ترین مکان های ذخایر مس بورس فلزات لندن در سال جاری بوده است که خطوط کشتیرانی روسیه برای حمل ونقل کالاهای ذخیره شده در این مکان ها، در آنجا مستقر شده اند. در مجموع ۱۰۰ هزار تن مس از ابتدای ماه مارس سال جاری در این دو بندر وارد شده است که تقریبا یک سوم کل حجم واردات را شامل می شود.

در واقع در حجم آنچه که در انبارهای بورس فلزات لندن ذخیره شده، تغییراتی صورت پذیرفته است. بنابراین برخی از این حجم سفارش های پیش خرید شده، تحویل مشتریان شده و در برخی موارد بر حجم ذخایر این انبارها افزوده شده است. به عنوان مثال، ذخایر مس بندر هامبورگ با در نظر گرفتن حجم واردات ۵۰ هزار تنی در ابتدای ماه ژانویه سال جاری، ۶ هزار و ۸۰۰ تن افزایش یافته است.

تا ماه سپتامبر ۲۰۲۲، مس روسیه معاف از تحریم بود. این بدان معنا است که خریداران با خیالی آسوده می توانستند از امکان مطرح شده در قراردادهای خود با عنوان تحویل فلزات روسیه در بورس فلزات لندن بهره ببرند.

با این حال، بر اساس گزارش بورس فلزات لندن ، دولت بریتانیا در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ تحریم هایی در قالب مسدود شدن دارایی های اسکندر مخمودوف به عنوان مالک اصلی شرکت «UMMC» که یکی از دو تولیدکننده بزرگ مس در روسیه است را اعمال کرد. طبق این تحریم ها، امکان پیش خرید فلز تحت عنوان هر یک از دو برند زیر مجموعه شرکت «UMMC» به شدت محدود شد.

با وجود اینکه شرکت نورنیکل هنوز به طور کامل مورد تحریم قرار نگرفته است اما مقدار مس قابل تحویل روسیه به انبارهای بورس فلزات لندن به شدت در حال کاهش است.

علاوه براین، برای هر مقدار از حجم مس فروخته نشده روسیه در سال آینده خریداری وجود خواهد داشت. در این بین کشور چین همچنان به عنوان یک خریدار مشتاق تجاری و استراتژیک مطرح است و به دنبال خرید مسی خواهد بود که دیگران به دلیل تحریم ها خواستار آن نیستند؛ به خصوص اگر قیمت کمتری داشته باشد.

وضعیت فلز آلومینیوم ذخیره شده در انبارها

موارد مطرح شده در این گزارش درباره مس، در خصوص وضعیت فلز آلومینیوم صدق نمی کند. در عین حال، کشور چین با اختلاف بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده آلومینیوم جهان است.

هرچند برنامه سهمیه بندی برق در چین، مقدار تولید آلومینیوم در این کشور را در چند سال گذشته محدود کرده است اما این کشور توانسته مقادیر قابل توجهی واردات قراضه آلومینیوم را در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ داشته باشد.

در عین حال، پویایی بازار چین در سال ۲۰۲۲ دوباره تغییر کرد و حجم واردات با کاهش ۷۱ درصدی، از یک میلیون و ۳۰ هزار تن در بازه زمانی ماه ژانویه تا آگوست سال ۲۰۲۱، به ۲۹۸ هزار تن در سال جاری رسید.

با توجه به نگرانی بانک های چینی در مورد تامین مالی مواد اولیه برای تولید فلز در روسیه، بعید است که این کشور قادر به جذب چهار میلیون تن تولید سالانه شرکت روسال برای یک دوره زمانی پایدار باشد.

تحویل فلزات تولیدی روسیه از زمان برگزاری نشست صنعت آلومینیوم در شهر بارسلونا که در آن صحبت از پذیرش یا عدم پذیرش فلز روسیه در عقد قراردادهای سال ۲۰۲۳ و شدت گیری دستور کار بورس فلزات لندن در خصوص فلزات روسیه شد را نمی توان موضوعی تصادفی عنوان کرد.

شرکت «Rusal» به تازگی برنامه مدیریت تحول فروش خود را اعلام و بیان کرد که سفارش خرید زیادی را به ثبت رسانده است و دیگر نیازی نمی بیند فلزات تولیدی این شرکت را به انبارهای بورس فلزات لندن تحویل دهد.

معضل قیمت گذاری

شرکت «Rusal» که به عنوان تامین کننده اصلی آلومینیوم پاک مطرح است، هشدار می دهد که تعلیق فروش و صادرات این شرکت در شرایط فعلی با کمبود موجودی انبارها می تواند باعث افزایش قیمت و نوسانات پریمیوم در بازار فیزیکی شود.

این اتفاق همچنین منجر به ایجاد تخفیف در قیمت فلزات روسیه نسبت به قیمت بورس فلزات لندن می شود که در نتیجه آن، موجی از پیامدهای گسترده غیر قابل پیش بینی در طول زنجیره تامین بازار فیزیکی به وجود می آید که قیمت ها در آن بر اساس امکان تحویل کالا توسط شرکت ها تعیین می شوند.

از سوی دیگر، اگر حجم زیادی از آلومینیوم، مس یا نیکل روسیه در انبارهای بورس فلزات لندن به دلیل کمبود خریدار وجود داشته باشد، این بورس طبق قرارداد می تواند میزان تخفیف را تعیین کند.

در همین راستا، بورس فلزات لندن خاطرنشان کرد که چنین سناریویی می تواند ماهیت منظم بازارهای بورس فلزات لندن به ویژه نقش کلیدی آن در تعیین قیمت برای این صنعت در بازار فیزیکی جهانی را به خطر بیندازد.

علاوه براین سناریو، تعلیق فلز روسیه قبل از اعمال تحریم های رسمی، معضلی است که اکنون بورس فلزات لندن با آن دست و پنجه نرم می کند و می تواند همین تاثیرگذاری را داشته باشد.

در این بیانیه آمده است که عدم اقدام بورس فلزات لندن در حال حاضر می تواند بدین معنا باشد که در آینده نمی تواند کاری انجام دهد. به علاوه انجام هر اقدامی از سوی بورس فلزات لندن برای رسیدگی به این وضعیت در خصوص حجم فلزات روسیه که از قبل پیش خرید شده اند، منجر به تضعیف جایگاه این بورس می شود.

بورس فلزات لندن تصمیم گرفته است که به موازات انجام مذاکرات سالانه برای عقد قراردادهای سال آینده، بازخوردهایی در خصوص اقدامات خود در بازار را رصد کند تا از اقدامات خود اطمینان خاطر بیشتری کسب کند.

در خصوص اقداماتی که بورس فلزات لندن به دنبال اجرای آن است، می توان به گزینه هایی همچون بی تفاوتی کامل بورس نسبت به شرکت های روسی، تعیین محدودیت برای تحویل فلزات روسیه و تعلیق تمام معاملات شرکت های روسی در این بورس اشاره کرد.

بورس فلزات لندن معتقد است که تعیین محدودیت کار بسیار پیچیده ای است و این موضوع شرایط را برای انتخاب این گزینه و گزینه های دیگر مشکل تر می کند. هرچند در این خصوص سوال های دیگری مطرح است که قبل از اعمال تحریم ها باید لحاظ شود.

وضعیت دشوار

درخواست ارائه بازخورد از بازار ایده مناسبی است؛ چراکه با کمک آن می توان میزان عدم تمایل خریداران به خرید از شرکت های روسی را تعیین کرد. به علاوه با استفاده از این بازخوردها می توان وجود یا عدم وجود مازاد فلز فروخته نشده روسیه را نیز مشخص کرد.

دستیابی بر سر یک توافق کلی در این باره می تواند بسیار دشوارتر باشد؛ چراکه در هر دو سو موافقان و مخالفانی به ویژه در مورد آلومینیوم به عنوان فلزی که تولیدکنندگان غربی و شرکت «Rusal» از قبل بر سر اعمال تغییرات در قوانین تحویل انبار بورس فلزات لندن با هم اختلافاتی داشته اند، وجود دارد.

مطرح کردن چالش ارزش و اعتبار این موضوع از سوی شرکت روسال، بیانگر این نکته مهم است که هرگونه اقدام یک جانبه از طرف بورس فلزات لندن ممکن است از نظر قانونی نیز مملو از اشکال باشد.

علاوه براین، بحث درباره فلزات می تواند در هر زمانی با آغاز تحریم های دولتی مانند مسدود کردن دارایی های مالک شرکت «UMMC» توسط بریتانیا یا اعمال تحریم واردات سرب روسیه به اتحادیه اروپا در ماه آپریل سال جاری تغییر کند.

متاسفانه این موضوع می تواند برای بورس فلزات لندن در مورد تحریم های آتی فلزات روسیه، یک وضعیت مبهم را به وجود بیاورد. این شرایط وضیعتی را برای این بورس رقم زده است که در آن بورس فلزات لندن یا باید در این رابطه زودتر اقدام کند و یا باید خطر ریسک تاخیر در انجام اقدامات خود را بپذیرد.فلزات انلاین

 

دیدگاهتان را بنویسید