232018

غلبه سیگنال چینی بر سیگنال روسی در بازار آلومینیوم

دنیای معدن- راضیه احقاقی : شیوع کرونا در آسیای شرقی و اعمال محدودیت‌های سختگیرانه قرنطینه‌‌‌ای در چین باعث شده است تا روند رو به رشد نرخ آلومینیوم در بازارهای جهانی متوقف و این فلز وارد مسیر افت نرخ شود. در حالی کاهش تقاضا زمینه عقبگرد قیمتی در بازار فلز پایه نقره‌‌‌ای را فراهم کرده است که ممنوعیت صادرات آلومینا و بوکسیت به روسیه از سوی استرالیا و بالاماندن نرخ انرژی، پتانسیل ایجاد جهش جدید قیمتی در این بازار را دارد.

به گزارش دنیای معدن، ظرف هفته ابتدایی ماه آوریل از تب و تاب قیمتی آلومینیوم در بازارهای جهانی کاسته شد؛ به نحوی که نرخ فروش فلز آلومینیوم در بورس فلزات لندن طی روز پنج‌شنبه هفتم آوریل به ۳‌هزار و ۳۴۶دلار به ازای هر تن رسید که این رقم، کمترین نرخ فروش این فلز پس از نیمه ماه مارس بود. البته روز جمعه هشتم آوریل بهای این فلز اندکی رشد داشت و تا ۳‌هزار و ۳۹۵دلار افزایش یافت؛ اما به هر ترتیب، این فلز هفته گذشته را با کاهش ۵/ ۲درصدی به اتمام رساند. در حالی که جنگ روسیه و اوکراین زمینه صعود قیمتی آلومینیوم در بازارهای جهانی را فراهم کرده بود، شیوع کرونا در چین و اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌‌‌ای سختگیرانه در این کشور باعث شد بر نرخ آلومینیوم در بازار جهانی افزوده شود.

با اتمام المپیک زمستانی پکن، در حالی که انتظار می‌‌‌رفت بر فعالیت تولیدی و ساخت‌‌‌وساز در چین افزوده شود، استان‌‌‌های مختلف این کشور با شیوع گسترده کرونا روبه‌رو شدند، به نحوی که دولت پکن دست به اعمال قرنطینه‌‌‌های سختگیرانه در نقاط مختلف این کشور زد. دولت چین از ۲۸ماه مارس دست به قرنطینه سختگیرانه در شانگهای به‌‌‌عنوان پرجمعیت‌‌‌ترین شهر و مرکز اصلی مبادلات تجاری این کشور زد که این موضوع روند حمل‌‌‌ونقل بندری و جاده‌‌‌ای کالا در چین را مختل کرد. در عین حال، محدودیت‌های کرونایی وضع‌شده در مناطق مختلف چین از میزان اجرای پروژه‌‌‌های ساخت‌‌‌وساز در این کشور کاست و این موضوع باعث شد تا از تقاضا برای آلومینیوم در بازارهای جهانی کاسته شود. به این ترتیب، سیگنال کاهشی تضعیف تقاضا برای فلز نقره‌‌‌ای‌رنگ در هفته‌‌‌های اخیر بر سیگنال‌‌‌های افزایشی جنگ روسیه فائق آمد و این فلز در روزهای اخیر بخشی از ارزش خود را در بازارهای جهانی از دست داد.

حفظ سطوح بالای قیمتی به‌رغم فاصله‌‌‌گیری از رکورد تاریخی

حمله روسیه به اوکراین با افزایش نرخ انرژی و اختلال در روند عرضه جهانی آلومینیوم باعث شد تا بهای هر تن آلومینیوم فروش نقدی و تحویل فیزیکی در بورس فلزات لندن طی روز هفتم ماه مارس به ۳‌هزار و ۹۴۸دلار به ازای هر تن برسد که این رقم رکورد تاریخی قیمت این فلز در این بازار تلقی می‌شود. البته استمرار صادرات انرژی به کشورهای اروپایی از سوی روسیه باعث شد تا در وهله اول، بهای انرژی در بازارهای جهانی کاهش یابد و در وهله بعد، روند رو به رشد بهای آلومینیوم متوقف و این فلز با عقبگرد قیمتی روبه‌رو شود.

نرخ آلومینیوم در بازارهای جهانی ظرف روزهای ابتدایی ماه آوریل رو به کاهش گذاشت؛ اما همچنان این فلز در نرخی بالا نوسان قیمتی دارد. میانگین نرخ فروش ماهانه آلومینیوم در بورس فلزات لندن طی ۱۱ماه سال ۲۰۲۱ در کانال ۲‌هزار دلاری بود؛ البته در این مدت، به‌خصوص در نیمه دوم سال برای روزهای متعددی آلومینیوم در بورس فلزات لندن با نرخی در کانال ۳‌هزار دلار مورد معامله قرار گرفت؛ اما میانگین نرخ فروش ماهانه تجربه ۳‌هزار دلاری شدن را نداشت.  ظرف سه‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ میانگین نرخ فروش آلومینیوم در بورس فلزات لندن به کانال ۳‌هزار دلار وارد شد؛ به‌نحوی که میانگین نرخ فروش ماهانه آلومینیوم در بورس فلزات لندن برای ماه مارس به ۳‌هزار و ۵۳۷دلار به ازای هر تن رسید که این رقم نسبت به میانگین نرخ فروش آلومینیوم در مارس ۲۰۲۱ رشد ۵/ ۶۱درصدی داشته است.

افزایش بهای انرژی با محوریت صعود نرخ گاز طبیعی در کشورهای اروپایی ظرف نیمه دوم سال ۲۰۲۱ و در ادامه، تحریم روسیه از سوی دولت‌‌‌های غربی به‌‌‌منظور اعمال فشار برای توقف جنگ روسیه و اوکراین باعث شده است تا آلومینیوم به‌‌‌عنوان فلزی که انرژی سهم بسزایی در تولید آن دارد، صعودی قابل ملاحظه را در ماه‌‌‌های اخیر تجربه کند. به این ترتیب باید اذعان کرد که قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی ظرف روزهای ابتدایی ماه آوریل اندکی افت داشت؛ اما همچنان این فلز در سطوح بالای قیمتی مورد معامله قرار می‌گیرد.

چالش جدید روسال با تصمیم استرالیا

اعمال تحریم‌‌‌ دولت‌‌‌های غربی علیه روسیه به شکل مستقیم، آلومینیوم تولیدی این کشور را هدف قرار نداده؛ اما کاهش تبادلات تجاری با روسیه باعث شده است تا روسال به‌‌‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم روسیه که عمده صادرات آلومینیوم روسیه به دنیا را نیز در اختیار دارد، در زنجیره تامین خود با چالش روبه‌رو شود. استرالیا تامین‌‌‌کننده ۲۰‌درصد آلومینا (ماده اولیه اصلی برای تولید فلز آلومینیوم روسیه) است. این کشور در نیمه دوم ماه مارس صادرات آلومینا و بوکسیت را به روسیه ممنوع کرد. به این ترتیب با منزوی شدن روسیه در اقتصاد جهانی، روسال در زنجیره تامین خود دچار چالش شده است. ممنوعیت صادرات آلومنیا و بوکسیت به روسیه و افزایش هزینه خرید محصول از این کشور با توجه به تحریم‌‌‌های بانکی می‌‌‌تواند باعث رشد نرخ آلومینیوم در بازارهای جهانی شود. روسیه در سال‌های اخیر تامین‌کننده کلیدی آلومینیوم ترکیه، چین و ژاپن بود و به این ترتیب انتظار می‌رود افزایش هزینه تولید در روسال علاوه بر فشار اقتصادی بر این کشور، بر هزینه تولید محصولات نهایی آلومینیومی در این کشورها نیز اضافه کند، به این ترتیب باید منتظر اثرگذاری فشار تورمی این تصمیم بر اقتصاد جهانی باشیم.

چین اختلال عرضه روسیه را پوشش می‌دهد؟

روسیه در سال ۲۰۲۰ سهم ۶ درصدی از عرضه جهانی آلومینیوم داشت. بازار آلومینیوم ظرف یک‌سال اخیر با کاهش عرضه روبه‌رو شده که این موضوع از رشد قیمتی این فلز در این مدت حمایت کرد. در این شرایط حذف روسیه از بازار جهانی آلومینیوم می‌‌‌تواند با اختلال در بخش عرضه بر تب‌‌‌وتاب قیمتی این فلز در بازارهای جهانی اضافه کند. در این شرایط چینی‌‌‌ها درصدد برخواهند آمد تا جای روسیه را در این بازار بگیرند. چین تا پیش از سال ۲۰۱۹ واردکننده آلومینیوم بود؛ اما از سال ۲۰۲۰ به صادرکننده خالص این فلز تبدیل شد. در این شرایط ممنوعیت صادرات مواد معدنی تولید آلومینیوم به روسیه از سوی استرالیا دست چینی‌‌‌ها را برای افزایش تولید فلز تصفیه‌شده آلومینیوم و کسب سهم از بازارها باز می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید