228927

اجمالی|واردات ماشین آلات مستعمل مهمترین مانع برای احیای هپکو

دنیای معدن-دادستان اراک گفت: واردات ماشین آلات مستعمل بر اساس استاندار و ضوابط خاصی نیست و ادامه این روند پیامدی جزو تعطیلی شرکت هایی از جمله هپکو ندارد.

به گزارش دنیای معدن از اراک ربیع الله قربانی ظهر امروز در نشست اقتصاد مقاومتی دادگستری استان مرکزی با اشاره به مشکلات شرکت هپکو و عدم دریافت سفارش های مستمر اظهار کرد: بی اعتمادی صنایع معدنی کشور برای تهیه ماشین آلات مورد نیاز علی الخصوص دامپتراک که توان تولید آن در شرکت هپکو وجود دارد و کمبود نقدینگی که بانک ها حاضر نیستند در اختیار این شرکت قرار دهند از مهمترین مشکلات پیش روی آنهاست.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین موانع سر راه هپکو، مواد 109 و 110 آیین نامه اجرایی قانون معادن می باشد که به شرکت های معدنی اجازه واردات محصولات و ماشین آلات مستعمل خارجی را داده است، افزود: این نوع ماشین آلات به مراتب با قیمت و هزینه کمتری نسبت به دستگاه های صفر تهیه می شود که بر اساس ضوابط و استاندارد خاصی نیست که باعث ایجاد مشکل در راه تولید در هپکو شده است.

دادستان اراک ادامه داد: ادامه واردات ماشین آلات مستعمل که غالبا در قالب دریافت صادرات مواد معدنی و خام فروشی صورت میگیرد علاوه بر اتلاف سرمایه ملی کشور، عملا پیامدی جز تعطیلی شرکت هپکو و شرکتهای محصولات مشابه در کشور نخواهد داشت و این مشکل اصلی هپکو است.

قربانی با بیان اینکه باید روند واردات ماشین آلات مستعمل تغییر کند اضافه کرد: وقتی تمام معادن کشور محصولات دسته دوم با قیمت ارزانتر وارد کنند تولید داخلی عملا باید تعطیل شود و این بر خلاف مصالح ملی و شکوفایی اقتصادی و رونق تولید است.

 

دیدگاهتان را بنویسید