226235

افزایش قیمت و تداوم روند صعودی ارزش آلومینیوم در جهان

دنیای معدن: با توجه به داده‌های بازار پیش بینی می‌ شود قیمت آلومینیوم که تا کنون رشد ۶۲ درصدی را تجربه کرده، در سال ۲۰۲۲ نیز به دلایل متفاوتی از جمله محدودیت عرضه این محصول در چین به روند صعودی خود ادامه دهد.

به گزارش «دنیای معدن» به نقل از آرتان پرس، بر اساس شواهد موجود، قیمت آلومینیوم در طول سال جاری به طور مداوم رشد کرد و در اکتبر ۲۰۲۱ به ۲۹۳۴ دلار در هر تن رسید که ۶۲ درصد نسبت به اکتبر ۲۰۲۰ افزایش یافت. این در حالی است که ایالات متحده همچنان به عنوان بزرگترین وارد کننده آلومینیوم در جهان فعالیت دارد.

* عواقب محدودیت عرضه آلومینیوم در چین

بر اساس اعلام منابع آگاه، تولید آلومینیوم چین به دلیل محدودیت در مصرف انرژی کاهش یافته و میزان تولید در کارخانه ای با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در استان یوننان متوقف شده است.

در این راستا، پیش بینی می شود که با افزایش تقاضا در برابر محدودیت های عرضه مورد انتظار، میانگین قیمت سالانه در سال ۲۰۲۲ تا ۶ درصد افزایش یابد، هرچند علیرغم افزایش قیمت ها، ایالات متحده، بزرگترین واردکننده آلومینیوم جهان، خرید خود را ۴.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داد.

یکی از شرکت های تحقیقات بازار IndexBox در طی گزارشی خاطر نشان کرد: «قیمت آلومینیوم همچنان در حال افزایش است و بر اساس داده های بانک جهانی، میانگین قیمت آلومینیوم از ۲۰۰۴ دلار در هر تن در ژانویه ۲۰۲۱ به ۲۹۳۴ دلار در هر تن در اکتبر ۲۰۲۱ افزایش یافته که با رشد ۶۲ درصدی نسبت به اکتبر قبل (۱۸۰۶ دلار در هر تن) همراه بوده است».

همچنین، پیش‌ بینی می‌ شود که قیمت آلومینیوم در سال آینده به دلیل تقاضای بالای صنعت خودرو، افزایش قیمت منابع انرژی و کمبود عرضه ناشی از کاهش تولید چین برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ ای، ۶ درصد افزایش یابد.

* کاهش تولید و افزایش واردات چین

از آنجایی که چین تولید را محدود می کند، باید میزان واردات خود را گسترش دهد، به عبارت دیگر، از ژانویه تا جولای ۲۰۲۱، چین ۱.۵ میلیون تن آلومینیوم از خارج خریداری کرد که ۵۲ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ بود.

از نظر مالی نیز در طول هفت ماه، واردات از ۳.۳ میلیارد دلار فراتر رفت که دو برابر مقدار مشابه در مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ (۱.۶ میلیارد دلار) است.

البته لازم به ذکر است که در نوامبر ۲۰۲۱، انفجاری در یک کارخانه آلومینیوم در استان یوننان رخ داد و این امر باعث توقف کامل تولید برای کارخانه ۳۰۰ هزار تنی و تشدید کمبود عرضه در بازار شد.

* ایالات متحده بزرگترین واردکننده آلومینیوم در جهان

بر اساس داده‌های موجود، ایالات متحده بزرگترین واردکننده آلومینیوم در جهان است و همچنین خریدهای خود را در سال جاری افزایش داده است.

در واقع، این کشور از ژانویه ۲۰۲۱، میزان ۲.۹ میلیون تن فلز وارد کرد که ۴.۵ درصد افزایش حجم محموله ها را نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ نشان می‌ دهد و از نظر پولی نیز، واردات با رشد ۴۷ درصدی به ۷.۸ میلیارد دلار رسید.

* بیشترین صادرات آلومینیوم در میان کشورها

در سال گذشته، صادرات آلومینیوم در سراسر جهان به ۲۴ میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل تغییری نداشته است اما حجم کل صادرات با نرخ متوسط ​​سالانه ۱.۵ درصد در دهه گذشته افزایش یافته است.

اما براساس برآورد IndexBox، صادرات آلومینیوم از نظر ارزشی از ۴۷.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۴۴.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش را تجربه نموده است.

همچنین، مهم ترین محموله ها از کانادا، روسیه، امارات متحده عربی، هند، مالزی و استرالیا به ترتیب به میزان ۲.۹، ۲.۷، ۲.۲، ۲.۱، ۱.۵ و ۱.۴ میلیون تن بوده است.

در همین حال میزان صادرات نروژ ۱.۱، بحرین ۰.۸، هلند ۰.۷، آفریقای جنوبی ۰.۶، چین ۰.۶ و موزامبیک ۰.۵ میلیون تن بوده است که با هم ۷۰ درصد میزان کل صادرات را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که میزان صادرات کشور آلمان حدود ۴۸۸ هزار تن می‌باشد و اختلاف قابل توجهی با کشورهای مذکور دارد.

* بیشترین قیمت صادرات آلومینیوم در میان کشورها

از نظر ارزش نیز کانادا، امارات متحده عربی و روسیه به ترتیب با ۵.۵ و ۴.۳ و ۴.۲ میلیارد دلار کشورهایی بودند که بالاترین سطح صادرات را در سال ۲۰۲۰ داشتند و روی هم ۳۱ درصد از صادرات جهانی را به خود اختصاص داده اند.

پس از این کشورها، هند، مالزی، نروژ، استرالیا، بحرین، هلند، چین، آفریقای جنوبی، آلمان و موزامبیک، ۴۱ درصد دیگر را به خود اختصاص دادند.

به گزارش آرتان پرس، در سال ۲۰۲۰، متوسط قیمت آلومینیوم صادراتی به ۱۸۴۷ دلار در هر تن رسید که ۷.۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت، در واقع، تفاوت معنی داری در میانگین قیمت ها در بین کشورهای عمده صادر کننده وجود داشت. در سال ۲۰۲۰، کشوری که بالاترین قیمت را داشت نروژ با ۲۳۶۷ دلار در  تن بود، در حالی که روسیه با ۱۵۶۸ دلار در  تن در میان پایین ترین ها قرار داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید