88629

مس، فلزی که جایگزین ندارد

دنیای معدن - برای نخستین بار در چهار دهه گذشته ، در سال 2014 تقاضای جهانی برای انرژی های تجدید پذیر( بدون تولید گازهای گلخانه ای) رشد داشت.

به گزارش سایت خبری ماینینگ، گروه سیاست گذاری انرژی در گزارش اخیر خود در خصوص وضعیت جهانی انرژی های تجدیدپذیر در سال 2015 دلیل این رشد را به افزایش نفوذ انرژی های تجدیدپذیر و به بهبود در کارآمدی این نوع انرژی نسبت داد. اما مفهوم آن این است که جمعیت جهانی رو به رشد است و مردم زیادی در کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور به برق دسترسی پیدا می کنند و نقش منابع انرژی های تجدیدپذیر و جایگزین مانند انرژی خورشیدی، باد و حرارت زمین بشدت رو به افزایش است. از سال جاری تا سال 2040 حدود 8 تریلیون دلار بر روی انرژی های تجدیدپذیر در جهان سرمایه گذاری خواهد شد که حدود دو سوم کل سرمایه گذاری در جهان است و در بخش انرژی خورشیدی خود به تنهایی حدود 3.7 تریلیون دلار سرمایه گذاری خواهد شد. می توان گفت این خبر در حقیقت خبر خوشی برای مس است که در انتقال برق انواع فناوری های انرژی چه سنتی و چه جایگزین کاربرد و مصرف خواهد داشت.
مصرف بعضی از سوخت های فسیلی تولیدکننده گازکربنیک مانند زغالسنگ احتمالا در ظرف چند سال آینده کاهش پیدا خواهد کرد اما مس همچنان فلزی خواهد بود که در نیاز روزافزون به آن جایگزینی نخواهد داشت.
مصرف جهانی مس نه تنها فقط به خاطر تقاضای برق افزایش پیدا خواهد کرد ، بلکه سایر انرژی های جدید نیز حتی بیشتر از انرژی های سنتی نیازمند مس خواهند بود.
به عنوان مثال هر مگاوات ظرفیت انرژی باد به طور میانگین حدود 3.6 تن مس مصرف می کند. کامیون ها ، اتوبوس ها و متروها و قطارهای برقی هر کدام 2300 پوند مس مصرف می کنند و در آینده شاهد رشد قابل توجه تولید سواری های هیبریدی و برقی خواهیم بود که تا سه برابر بیشتر از موتورهای احتراق داخل مس مصرف خواهند کرد.
بدون شک پیشرو در ساخت و توسعه فناوری خودروهای برقی شخصی بنام Musk و Elon است که کارآفرین میلیاردی است و کارخانه خودروسازی آن در امریکاست و در حال حاضر 5 میلیارد دلار در این کارخانه خودروسازی در حال ساخت سرمایه گذاری کرده است. زمانی که تولیدات باتری های یون لیتومی آن آغاز شود، مصرف فلزات پایه و سایر مواد اولیه آن بشدت افزایش پیدا خواهد کرد به حدی که در حال حاضر تحلیلگران این پرسش را مطرح می کنند که آیا جهان قادر به عرضه چنین تقاضایی خواهد بود یا نه؟.
علاوه بر تقاضای مستمر برای لیتیوم و نیکل این کارخانه نیازمند 17 میلیون تن مس ، 7000 تن کبالت ( در حال حاضر در جهان 11 هزار تن عرضه می شود)، 25 هزار تن لیتیوم (حدود یک پنجم عرضه جهانی ) و 126 هزار تن گرافیت خام ( اندکی بیشتر از یک سوم عرضه جهانی ) خواهد بود. برای پاسخگویی به چنین تقاضایی 9 معدن جدید گرافیتی باید به بهره برداری برسد. این خبر برای شرکت های بزرگ معدنی فلزات پایه مانند ریوتینتو، گلنکو و فری پورت بسیار خوشحال کننده است.
اما خودرو تنها وسیله نقلیه ای نیست که بدنبال انرژی های تجدید پذیر هستند بلکه در صنایع هواپیماسازی نیز برای هدایت یا پرواز هواپیماها از انرژی خورشیدی استفاده خواهد شد که بر روی بال هواپیماها 11 هزار و 600 باتری خورشیدی نصب خواهد شد. در سال آینده در امریکا هواپیمایی به پرواز درخواهد آمد که از سوخت یا انرژی تجدیدپذیر جت که از باقی مانده یا باطله های جنگلی تولید می شود، تغذیه می شود.
کاهش تقاضای چین ، افزایش تقاضای اروپا
شکی نیست که صنایع مس و سایر فلزات پایه در حال حاضر با موانعی مواجهند که عمده ترین آن دلار قوی است.
تحلیلگران معتقدند که مس و دلار رابطه معکوسی با یکدیگر دارند و تخمین می زنند که قیمت مطلوب کنونی برای تولیدمس 3.5 دلار در هر پوند است سطحی که از ماه مارس 2013 تاکنون شاهد آن نبوده ایم. اگر چه میزان تولیدات معدنی مس در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال 2014 افزایش یافته اما احتمالا شاهد این خواهیم بود که در 10 سال آینده با کمبود عرضه مس مواجه خواهیم بود. تقاضا برای فلزات پایه و به طور عمده مس بشدت به سفارشات مصرف کنندگان چینی بستگی دارد. چین حدود 40 درصد مصرف جهانی مس را به خود اختصاص داده که می تواند در بلندمدت به دلیل افت رشد اقتصادی این کشور کاهش پیدا کند. اگر چه شاخص اولیه مدیران خرید (PMI) (*توضیح در پایان مطلب) آن نشان می دهد که در ژوئن به 49.6 افزایش پیدا کرده است اما به هر حال زیر 50 واحد سطح خوبی ارزیابی نمی شود. حدود 60 درصد مس خریداری شده چینی ها به سمت بازار مسکن و ساختمان می رود و به نظر می رسد که پس از یک سال افت قیمت های مسکن بازار آن جان تازه های به خود گرفته است. اما نقطه روشن تقاضای کشورهای حوزه یورو است که شاخص
PMI آن در 49 ماه به رقم بالای 54.1 واحد رسیده است. کشورهایی که تقاضای مس آنان افزایش یافته ، آلمان و فرانسه هستند که تولیدات آنها از اوت سال 2011 تاکنون سریع ترین افزایش را داشته است.
زیرنویس:
*PMI=Purchasing managers Index
شاخص مدیران خرید اخذ اطلاعات برای ارزیابی از بین مدیران خرید در بخش های تولید، سفارشات جدید مشتریان و ... است که نشان دهنده وضعیت یک رشته فعالیت اقتصادی است. شاخص PMI در یک کسب و کار پر رونق باید حداقل 50 باشد.

دیدگاهتان را بنویسید