84035

نگاهی به بازار مس تا سال 2020

دنیای معدن - اکثر دیدگاه ها نسبت به بازارهای روی ، نیکل و حتی در حد کمتری در مورد سرب خوش بینانه به نظر می رسد. در رابطه با مس به عنوان شاخصی پیشرو در رشد اقتصادی باید گفت که نظرات محتاطانه ای مطرح می شود چون قیمت این فلز پس از یک افت 5.5 ساله در ماه ژانویه امسال جانی تازه گرفته و به 2.7 دلار در هر پوند یا 6000 دلار در هر تن رسید که باز نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل 10 درصد کمتر است. علاوه بر عدم اعتماد و اطمینان نسبت به بازار، چشم انداز قیمت این فلز بر مبنای عرضه و تقاضا نیز مشخص نمی شود.

اکثر تحلیلگران معتقدند که تقاضا تا حدی معتدل تر خواهد شد اما با توجه به تقاضای مطلوب اما آهسته تر چین که 45 درصد مس جهانی را مصرف می کند احتمالا این تقاضا 3 تا 4 درصد بهبود خواهد یافت. از جنبه عرضه پیش بینی ها تیره و تار است. اکثر تحلیلگران پیش بینی می کنند که بازار مس امسال به سمت عرضه مازاد در حد 400 هزار تن حرکت کند.
موسسه انگلیسی تحلیلگر بازار فلزات و مواد معدنی (CRU) پیش بینی می کند که امسال بازار با اندکی کمبود مواجه بوده و سپس در سال آینده به سمت 260 هزار تن عرضه مازاد حرکت خواهدکرد. اما اجماع نظر ضعیفی نسبت به سال 2016 نیز وجود دارد به طوری که بانک سرمایه گذاری Citi پیش بینی می کند که احتمالا سال آینده بازار با کسری عرضه مواجه گردد.
صنعت مس تاریخچه طولانی و حیرت انگیزی از جنبه عرضه دارد. مشکلات معمول مربوط به شرایط بد اقلیمی ، فنی ، قطع برق یا کارگری توام با کاهش عیار سنگ مس و کنسانتره های کثیف در معادن قدیمی کار پیش بینی را سخت تر کرده است.
علاوه بر عوامل فوق تاخیر در اجرا و راه اندازی پروژه ها ، کندتر شدن توسعه معادن، کوچکتر شدن طرح های معدنی به دلیل کاهش قیمت در دو تا سه سال گذشته باید برای پیش بینی به همه موارد توجه کرد که مراحل را برای کارشناسان و تحلیلگران در تمام مناطق مشکل کرده است.
علاوه بر این CRUپیش بینی می کند که از ابتدای سال تاکنون تولید مس تصفیه شده 6 تا 7 درصد نوسان داشته است که میزان این نوسان برای شمش مس یا مس تصفیه شده 3.5 درصد تخمین زده شده است. سال گذشته شاهد وقایع پیش بینی نشده ای بودیم که می توان به مشکلات مالیاتی برای صدور مس ، روش های موثر عرضه در سه ماهه نخست سال 2015 که به نوبه خود مایه حیرت و تعجب شد، اشاره کرد.
بزرگترین تولیدکننده مس در جهان شیلی است که دفعتا از یک خشکسالی شدید با بدترین سیل در ماه مارس مواجه شد که در طی 80 سال گذشته بی سابقه بود و باعث شد که معادن خود را تعطیل کرده و در نتیجه 1.6 میلیون تن از تولیدات آن کاسته شده در حالی که مشکلات فنی یک واحد ذوب در معدن Olympic Dam در جنوب استرالیا موجب کاهش 70 هزار تن مس در بازار شد.
CRU معتقد است که توقف مکرر عرضه لزوما نمی تواند ادامه دار باشد. سیل شیلی چندان تولید مس را کاهش نداد که حدودا به 50 هزار تن می رسد. این سیل موجب اختلال در حمل و نقل یا تدارکات و تاخیر در عرضه مس به بازار شد.
معدن Olympic Dam که ظرفیت تولید آن 20 میلیون تن در سال است تاثیر چندانی بر روی عرضه جهانی نخواهد گذاشت.
CRU پیش بینی می کند که قیمت مس همچنان تا پایان سال جاری با بهبود تقاضای فصلی تدریجا افزایش پیدا کند.
میزان تقاضا در سه ماهه نخست هر سال معمولا نامطلوب است چون خریداران به بازار خوش بین نبوده و قیمت کاهش پیدا می کند. در حال حاضر قیمت مس به پایین ترین حد خود رسیده و قطعا برای اجرای پروژه های جدید قیمت آن باید به بالای 2.7 دلار در هر تن برسد.
گزارش های جدید نشان می دهد که در حال حاضر 231 پروژه با توان تولید 13 میلیون تن در دست اجراست که بیش از ظرفیت معادن قدیمی است که بسته شده اند.
CRU می گوید پیش بینی کوتاه مدت ما این است که تا پایان دهه قیمت مس افزایش می یابد. قیمت ها در گذشته معمولا بالای هزینه تولید بود. اگر چه امسال تا حدی به نقطه سر به سر نزدیک شده است.
با توجه به پیش بینی کمبود مواد اولیه در بازار قیمت ها بالاتر خواهد رفت. پس از آن باز قیمت ها به دلیل کمبود در بازار بتدریج افزایش پیدا کرده به 8000 دلار در هر تن ( 3.6 دلار در هر پوند) در سال 2019 خواهد رسید.
استخراج معادن مس سخت تر می شود. بهترین کانسارها کشف و استخراج شده اند. قاعدتا عیار معادن کنونی که در دست استخراج قرار دارند بهتراز عیار پروژه ها هستند که مفهوم آن بالارفتن هزینه هاست. دیگر معدنی مانند معدن اسکاندیدا وجود خارجی نخواهد داشت و یا حداقل هنوز کشف نشده است.
پیش بینی می شود که انگیزه برای سرمایه گذاری در پروژه های جدید مس را ایجاد خواهد کرد 3 دلار در هر پوند باشد و نیز اینکه قیمت ها در بلندمدت در حاشیه هزینه تولید نوسان خواهد داشت.
CRU نسبت به قیمت پس از سال 2020 خوش بین نیست و پیش بینی می کند در دهه آینده با کاهش تقاضای مس در چین تعدیل در بازار ایجاد شده و قیمت این فلز در اواسط دهه آینده کاهش پیدا کند اما بخشی که امروز عنوان های خبری را به خود اختصاص داده این است که آیا هند به عنوان موتور رشد اقتصادی در بازارهای جهانی می تواند جایگزین چین شود؟ هند به یقین می تواند جایگاه چین را گرفته و پیش بینی این است که نرخ رشد اقتصادی آن بین سال های 2015 و 2035 در این شبه قاره به 7.5 درصد برسد.

دیدگاهتان را بنویسید