221700

وضعیت مس و آلومینیوم در آغاز فصل پایانی ۲۰۲۱

دنیای معدن -بحران بدهی گروه ساختمانی اورگراند، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های توسعه ساخت و ساز در چین، همراه با محدودیت‌های شدید برقی سبب افت فعالیت کارخانه‌ها در ماه سپتامبر شد.

به گزارش دنیای معدن، بحران بدهی گروه ساختمانی اورگراند، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های توسعه ساخت و ساز در چین، همراه با محدودیت‌های شدید برقی سبب افت فعالیت کارخانه‌ها در ماه سپتامبر شد. چین، بزرگ‌ترین مصرف کننده و تولیدکننده بسیاری از فلزات است و هر گونه تغییر در داده‌های اقتصادی این کشور به سرعت بر بازار فلزات اثر می‌گذارد.

مدتی است که از چین-بزرگ‌ترین مصرف کننده مس- خبر می‌رسد که یکی از توسعه دهندگان بزرگ مسکن این کشور با بحران بدهی مواجه شده است. هرچند گفته می‌شود، گروه ساختمانی «اورگرند» چین ( Evergrande Group) که تحت فشار بدهی بسیار سنگینی قرار دارد، بازپرداخت بدهی به سرمایه‌گذاران را از طریق واگذاری املاک آغاز کرده است، اما همچنان اخبار پیرامون بدهی‌های این شرکت و تأثیر آن بر بازار مس در کانون توجه سرمایه گذاران قرار دارد. بخش مهمی از مس تولید شده در جهان در صنعت ساخت و ساز مصرف می‌شود.

مساله دوم مربوط به محدودیت‌های برقی در این کشور است. چین از یک سو به کاهش کربن مصرفی در صنایعی مانند فولاد و آلومینیوم متعهد شده و از سوی دیگر در تابستان امسال در برخی مناطق تولیدی با خشکسالی مواجه بوده است. مقامات چین می‌خواهند، تولید فولاد را برای کاهش آلودگی و مصرف انرژی، بویژه با توجه به افزایش قیمت سوخت‌های لازم برای تولید برق مانند زغال سنگ حرارتی و گاز طبیعی محدود کنند.

کارشناسان یکی از دلایل سقوط قیمت سنگ آهن در هفته‌های اخیر را اقدامات چین _ به عنوان خریدار حدود دو سوم سنگ آهن جهان _ برای کاهش تولید فولاد در نیمه دوم ۲۰۲۱ می‌دانند، شاید به این دلیل که اطمینان حاصل شود، تولید تمام سال فولادسازان فراتر از رکورد تولید یک میلیارد و ۶۵ میلیون تن پارسال نخواهد رفت و انتشار کربن ناشی از صنایع فولادسازی به تعادل برسد.

شیلی و آمریکا

صادرات مس شیلی _ بزرگ‌ترین تولیدکننده مس _ در ماه آگوست از نظر ارزش با رشد ۴۰ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال مواجه شد و این میزان نیمی از صادرات این کشور بود. تولید مس شیلی در آگوست به دلیل اعتصابات کارگری و افت عیار معادن مس با کاهش ۴.۶ درصدی رو به رو شد.

از سوی دیگر بحث‌های زیادی در محافل اقتصادی غرب در مورد احتمال کاهش بسته‌های محرک و حمایت‌های مالی در آمریکا با برگزاری جلسات فدرال رزرو مطرح شده است و فعالان بازار فلزات نیز اخبار پیرامون این اتفاقات را از نزدیک دنبال می‌کنند.

بازار آلومینیوم

مؤسسه «سیتی گروپ» با اشاره به اینکه قیمت آلومینیوم به بالاترین حد خود در ۱۰ سال گذشته رسیده است، اعلام کرد: انتظار کسری قابل توجه عرضه آلومینیوم را طی سال‌های آینده دارد.

قیمت جهانی آلومینیوم ماه گذشته در پی کودتا در گینه که باعث برکناری آلفا کنده، رئیس جمهور این کشور شد در بالاترین سطح خود طی بیش از یک دهه اخیر قرار گرفت. گینه منبع بسیار مهمی از آلومینیوم است و در زمان رئیس جمهور کنده، صنعت معدن دارای پیشرفت قابل توجهی بود. منتقدان استدلال می‌کردند، مقدار زیادی از پولی که به خزانه دولت از بابت توسعه معادن سرازیر می‌شود به شهروندان عادی گینه نمی‌رسد.

اگرچه عدم اطمینان از وضعیت عرضه و جهت‌گیری دولت جدید این کشور، بازار این فلز را به هم ریخت و سبب رشد قیمت آلومینیوم به ۳۰۰۰ دلار در هر تن شد، اما هم اکنون قیمت نقدی این فلز ۲۸۶۵ دلار است.

به دنبال این اتفاقات، سیتی گروپ پیش بینی قیمت آلومینیوم خود را برای سال ۲۰۲۱ به طور متوسط به ۲۴۷۵ دلار در هر تن رساند. سیتی اعلام کرد: انتظار داریم قیمت‌ها در افق سه ماهه به دو هزار و ۹۰۰ دلار در تن و در مدت شش تا ۱۲ ماه آینده به سه هزار و ۱۰۰ دلار افزایش یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید