242984

ایران؛ بهشت سرمایه‌گذاری معدنی

دنیای معدن: شواهد آماری، حاکی از فراوانی ذخایر معدنی ایران و توان بالقوه بالای این صنعت در اقتصاد کشور دارد و با توجه به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و تولید ۷۰۰میلیون تن ماده معدنی، توجه ویژه به بخش معدن و صنایع معدنی به‌عنوان یک صنعت خودکفا (معدن به جای نفت) می‌تواند نقش موثری در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.

بیش از یک دهه است که راهبرد و شعار سال بر مسائل اقتصادی با رویکرد رونق تولید تاکید دارد و بخش معدن به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های تولید کشور، به دلیل قرار گرفتن در حلقه ابتدایی زنجیره ارزش بسیاری از تولیدات صنعتی اهمیت ویژه‌ای دارد. بر اساس آمار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، با اقدامات جدید و آنالیزهای به‌روز امروزه بیش از ۸۰ نوع ماده معدنی از جمله سنگ‌آهک، سنگ‌آهن، کروم، منگنز، مس، طلا، سرب و روی و... وجود دارند که از ظرفیت‌های مهم کشور محسوب می‌شوند.

ایران در منطقه‌ای واقع شده که کشورهای اطراف آن مانند ترکیه، عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس باتوجه به آهنگ رشد و توسعه اقتصادی به منابع معدنی نیاز دارند و این در حالی است که این کشورها از نظر ذخایر معدنی بسیار فقیر هستند، حتی این کشورها در صنایعی مانند فولاد سرمایه ‌گذاری هم کرده‌اند اما مواد اولیه آن‌ها وارداتی است و ایران می تواند منبع خوبی برای تأمین نیازهای این کشورها که به سرعت در حال افزایش است، محسوب شود. ایران با ۱۸ درصد منابع گاز و ۹ درصد منابع نفت در بین کشورهای معدنی دنیا موقعیت منحصر به ‌فردی برای تأمین انرژی فعالیت ‌های معدنی به‌خصوص در فرآوری و فلزات دارد و قیمت انرژی در ایران باتوجه به منابع عمده تا۵۰ درصد قیمت جهانی است و این موقعیت شرایطی را فراهم میکند که شرکت‌ های بزرگ کل عملیات مرتبط با معدن را از استخراج، صنایع تولید فلزات به‌ خصوص فولاد در ایران با قیمت تمام شده مناسب انجام دهند و به بازارهای نزدیک منطقه صادر کنند.

به اعتقاد کارشناسان ایران، از نظر حجم ذخایر قطعی و بالقوه، وجود زیربناهای مناسب، وجود بازار مناسب مصرف در ایران و کشورهای منطقه، قیمت مناسب انرژی، دسترسی به آب‌ های آزاد و نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده بخش معدن به عنوان یکی از کشورهای بسیار شاخص برای سرمایه‌گذاری شرکت‌ های بزرگ معدنی شناخته می ‌شود و در یک جمله ایران، بهشت سرمایه‌گذاری معدنی و دروازه معادن غرب آسیا شناخته خواهد شد.

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده توسط سازمان ایمیدرو، هم‌اکنون کشور عزیز ما با داشتن بیش از ۳۰ میلیارد تن ذخایر کشف شده و همین حدود ذخایر بالقوه به لحاظ ذخایر معدنی، در جایگاه ۱۵ جهان قرار دارد و طبق اکتشافات معدنی انجام شده رتبه نخست خاورمیانه و سوم آسیا در اختیار کشور عزیز ما است که ارزشی بالغ بر ۸۰۰ میلیارد دلار دارند. برآوردها حاکی از این است که با اکتشاف‌های جدید این رقم تا هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد. تعداد کل معادن کشور در سال ۱۴۰۱، معادل با ۱۰ هزار و ۱۸۵ معدن بوده که از این تعداد شش هزار و ۸۶۱ معدن فعال و سه هزار و ۳۰۹ معدن غیرفعال است. از سوی دیگر ایران با در اختیار داشتن ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن خام به عنوان دهمین کشور در فهرست ۱۰ کشور برتر دارای ذخایر این ماده معدنی در جهان قرار دارد.

همچنین براساس آخرین آمارهای ارائه شده، فولاد ایران با رشد ۹/ ۳درصدی تولید در نوامبر ۲۰۲۲ رخ داد. این رشد درحالی رخ داد که کل تولید فولاد جهان در این ماه ۷/ ۳‌درصد و تولید فولاد آمریکا ۵/ ۱۰درصد کاهش یافته بود.تولید فولاد ایران در این ماه، از آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا محسوب می‌شود و همچنین از تولید فولاد برزیل و ترکیه بیشتر بوده است. تولید فولاد آلمان در نوامبر امسال ۹/ ۱۷‌درصد کاهش یافته و به ۸/ ۲میلیون تن رسیده است. تولید فولاد برزیل نیز در این ماه ۳/ ۱۶‌درصد کاهش یافته و به ۶/ ۲میلیون تن رسیده است. ترکیه نیز ۴/ ۲میلیون تن فولاد در ماه نوامبر تولید کرده که این رقم با افت ۷/ ۳۰درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شده است. تنها چین، هند و ایران با افزایش تولید فولاد در نوامبر ۲۰۲۲ مواجه شده‌اند. تولید فولاد چین با رشد ۳/ ۷درصدی به ۵/ ۷۴میلیون تن و تولید فولاد هند با رشد ۷/ ۵درصدی به ۴/ ۱۰میلیون تن رسیده است.

شواهد آماری، حاکی از فراوانی ذخایر معدنی ایران و توان بالقوه بالای این صنعت در اقتصاد کشور دارد و با توجه به سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و تولید ۷۰۰میلیون تن ماده معدنی، توجه ویژه به بخش معدن و صنایع معدنی به‌عنوان یک صنعت خودکفا (معدن به جای نفت) می‌تواند نقش موثری در رشد اقتصادی کشور داشته باشد. همکاران من در شرکت فولادسنگ مبارکه به عنوان تامین کننده سنگ‌آهک، سنگ‌آهک کلسینه، سنگ‌آهن، دولومیت و فرآوری مواد معدنی مورد نیاز صنعت فولاد کشور و با تمرکز بر نیازهای معدنی گروه فولاد مبارکه در صدد هستند با رونق‌بخشی به تولید، راهبرد سال را به منصه ظهور برسانند و در این مسیر مشخص و مهم تلاش کنند.

مهرداد فقیهیان

مدیرعامل شرکت فولادسنگ مبارکه

 

دیدگاهتان را بنویسید