236033

چالش‌های عمده معدن‌کاری طلا

دنیای معدن:امید امامی - مدیر معادن سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران- طبیعی است که باید میزان ذخایر جدید اکتشافی از سطح برداشت به عبارت بهتر میزان استخراج سالانه بیشتر باشد تا بتوان شرایط فعلی در حوزه طلا را به حالت پایدار نگه داشت و در مسیر روبه جلو گام برداشت.

 این یک موضوع کلی است که با نگرش شکل گرفته در حوزه اکتشاف در کشور جای امیدواری دارد. به نوعی با ورود ماشین‌‌‌آلات جدید حفاری با همکاری شرکت‌های بزرگ معدنی کشور و همچنین تربیت نیروی کار ماهر همچنین تکنسین‌‌‌های حفاری دورنمای مثبتی برای بخش اکتشاف ترسیم شده است. در حوزه بهره‌‌‌برداری از معادن جهت تحقق میزان استخراج برنامه‌‌‌ریزی شده؛ یکی از چالش‌ها موضوع مستهلک بودن ماشین‌‌‌آلات معدنی است.

 با توجه به اینکه تولید داخلی ماشین‌‌‌آلات معدنی محدود بوده و از طرفی محدودیت‌هایی در خصوص واردات ماشین‌آلات معدنی حاکم بوده است، جایگزینی دستگاه‌ها و ماشین‌‌‌آلات معدنی به میزان موردنیاز امکان‌‌‌پذیر نشده است. شاید بتوان گفت این موضوع برای معادن کوچک مقیاس با چالش کمتر اما برای استمرار تولید در معادن با مقیاس متوسط و بزرگ می‌تواند مشکلاتی را فراهم سازد که در این خصوص معاونت معدن و فرآوری مواد وزارت صمت پیگیر تسهیل مقررات در زمینه فراهم‌سازی شرایط مناسب برای نوسازی ناوگان ماشین‌آلات در بخش معادن کشور است که در این خصوص نیز بخشنامه‌‌‌های جدیدی با نگاه متوازن حمایت از سازندگان داخلی ماشین‌آلات و از طرفی تحقق برنامه‌‌‌های بخش معدن صادر شده است.

تولید مواد ناریه یکی دیگر از معضلات بخش معدن‌کاری به حساب می‌‌‌آید که با توجه به افزایش تناژ معدن‌کاری کل کشور با محدودیت‌هایی مواجه شده است و معدن‌کاری طلا نیز از این موضوع مستثنی نیست. این موضوع بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت دفاع مشترک است‌؛ چرا که تولید مواد ناریه کشور تحت نظارت و کنترل وزارت دفاع است و باید با همکاری و هماهنگی دو وزارتخانه این معضل نیز حل شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید