213087

تاثیر کاهش عرضه جهانی مس برافزایش قیمت آن

دنیای معدن - معروف‌ترین معادن مس دنیا در کشورهای شیلی، پرو، آمریکا و استرالیا واقع‌ شده‌اند. مس تصفیه‌شده در جهان تحت تاثیر عوامل سیاسی و اقتصادی دچار نوسان می‌شود. معمولا عرضه و تقاضای جهانی بازار مس تعیین‌کننده‌ قیمت جهانی مس در بورس لندن هستند.

چین بزرگ‌ترین و موثرترین گزینه‌ تاثیرگذار در اقتصاد جهانی است، در نتیجه فلز مس نیز از این موضوع مستثنی نیست، بنابراین با راهبردهای تعیین‌شده‌ بلندمدت در چین میزان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی متاثر خواهد شد از ‌جمله اگر تقاضای چین افزایش یابد قیمت جهانی نیز رو به افزایش خواهد بود و همچنین اگر حجم تقاضا در بازار چین رو به کاهش باشد درنتیجه قیمت‌های جهانی نیز متعادل‌تر خواهد بود. البته در این میان میزان موجودی انبارهای جهانی نیز بی‌تاثیر نخواهد بود. شکاف عرضه نیز از پیش‌بینی تقاضای مس تصفیه ‌شده محاسبه می‌شود که مطابق با تغییرات موجودی انبار، عرضه ضایعات، قراضه و اتلاف مواد در واحدهای ذوب و ریخته‌گری و پالایش تعدیل می‌شود تا کل عرضه مواد معدنی موردنیاز جهان محاسبه شود. در فرآیند تولید مس تصفیه‌شده هم تامین میزان مواداولیه موردنیاز دارای اهمیت است و هم میزان خروجی، تولید و پالایش کاتد مس که محصول نهایی خط تولید شرکت‌های تولیدکننده مس به شمار می‌آید.

در شیلی و پرو که جزو مهم‌ترین کشورهای تاثیرگذار در صنعت مس هستند میزان هزینه‌های سربار و هزینه دستمزد تاثیر مستقیم بر قیمت‌گذاری محصولات تولیدی دارد؛ بنابراین انتظار می‌رود افزایش واقعی نرخ دستمزد کارگران باعث افزایش هزینه‌های جاری این صنعت شود که با توجه به کاهش ارزش پزو در جهان، این موضوع به‌ویژه در شیلی نمود برجسته‌تری خواهد داشت.

موضوع بعدی تاثیرگذار بر صنعت فلزات رنگی،تصمیم بانک مرکزی آمریکا بود که می‌خواهد نرخ بهره را افزایش دهد، درنتیجه افزایش نرخ بهره بازار فلزات رنگی را به‌شدت با سقوط مواجه کرد به‌طوری‌که در هفته جاری قیمت مس از 10هزار و 750 دلار به 9هزار و 206 دلار بر تن رسید و موجب کاهش 14درصدی قیمت‌های جهانی شد. این موضوع به طور مستقیم بر فرآیند دادوستد در کشور ما تاثیر گذاشته و موجبات رکود را بر اقتصاد این صنعت فراهم کرده است. در این وضعیت خریدوفروش به‌طور محسوس و قابل‌توجهی متوقف می‌شود تا تکلیف قیمت‌ها مشخص شود و بازار ثبات لازم را به دست آورد.

در کشور ما، میزان عرضه مس با نظارت بورس کالای ایران معقول به نظر می‌رسد و شاهد نوسانات کمتری به لحاظ عرضه و تقاضا هستیم و اگر نظارت دقیق‌تری نیز صورت پذیرد، دیگر نوسان قیمتی شدیدی را تجربه نخواهیم کرد. در این میان شرکت ملی صنایع مس ایران پیشتاز صنعت مس ایران با اقتدار به افزایش روند تولیدات خود پرداخته که نه‌تنها در بازار داخل بلکه در زمینه صادرات نیز گام‌های موثری برداشته و رکورددار است. همچنین شرکت‌های معتبر دیگر در صنعت مس از ‌جمله شرکت مس شهید باهنر حمایت‌کننده بلامنازع بیش از 15 صنعت گسترده و فعال کشور در زمینه عرضه و تقاضای بازار توازن معقولی را پیاده‌سازی کرده است.

چنانچه عرضه مس در بازار کاهش یابد قیمت مس نیز رو به افزایش خواهد بود، این موضوع در بازارهای جهانی نیز صادق است؛ بنابراین عملکرد تولید مس در جهان با توجه به میزان تولیدات آن و میزان موجودی انبار بازارهای جهانی می‌تواند اهمیت بسزایی بر رشد قیمت‌ها در بورس لندن بگذارد. البته در این میان عامل اعتصابات کارگری را نیز باید در نظر داشت که این امر اگر به طول انجامد و توجه مستمر به آن صورت نگیرد، موجودی بازار جهانی کاهش ‌یافته و با افزایش قیمت‌های جهانی مواجه خواهیم بود.

تحلیل بازار مس در بازارهای جهانی:

قیمت مس از ابتدای هفته گذشته با 5/ 4درصد افت قیمتی در معاملات بورس فلزات لندن به میزان 4۷۷ دلار افت داشت و به عدد 9206 دلار در پایان هفته گذشته رسید. مس پس‌ازاینکه در تاریخ 10 می 2021 به اوج تاریخی در عدد 10هزار و ۷24 دلار رسیده بود، نتوانست در این سطح تثبیت قیمت داشته باشد و روند اصلاحی خود را با توجه به شرایط جدید آغاز کرد و کمترین قیمت خود را در چند هفته جاری با رقم 9هزار و 145دلار تجربه کرد که احتمال افت قیمت در هفته آتی را با قوت بیشتری ادامه داد؛ بنابراین در هفته آینده با کاهش قیمت‌های جهانی مواجه هستیم. در این میان قیمت ارز (دلار) نقش اساسی را در قیمت‌گذاری‌های داخلی ایفا می‌کند. به طور مثال تثبیت قیمت دلار نیمایی بازار ایران را از رکود نسبی خارج خواهد کرد. البته نوسان دلار نیمایی نیز از میزان عرضه و تقاضا در اقتصاد کشور تاثیر می‌گیرد و یکی از گزینه‌های موثر بر قیمت تمام‌‌شده محصولات است.

قیمت جهانی مس پس از فتح قله‌های تاریخی خود در محدوده‌ 10هزار و 750 دلار نتوانست آن‌طور که باید مقاومت کند و پس از انتشار یک خبر اقتصادی در آمریکا سطح اصلاحی را پیمود و این روند نیز ادامه‌دار خواهد بود. احتمال می‌رود سطوح هدف ریزشی در صورت مداومت به اعداد 9هزار دلار و در سطح بعدی به 8هزار و 700 دلار برسد.

از جمله عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت جهانی تقویت دلار و افزایش شاخص دلار نسبت به سایر ارزهای معتبر رایج در جهان است که این موضوع نیز مستقیما بر روند قیمت‌گذاری در فلزات رنگی تاثیر دارد؛ که به نظر می‌رسد این روند برای مدت معینی ادامه‌دار باشد. پس قیمت تمام‌‌شده مس نیز می‌تواند میزان عرضه و تقاضای آن را رقم بزند، بنابراین چنانچه افزایش قیمت‌ها با موجودی متورم باشد روند قیمتی مداوم نبوده و رو به کاهش خواهد بود و درصورتی‌که افزایش قیمت با کاهش موجودی انبارها همسو باشد، این روند افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد شد. بنابراین نکته‌ دیگر این است که افزایش میزان عرضه روند کاهشی قیمت را رقم می‌زند و همچنین کاهش میزان عرضه مس در بازارهای جهانی موجبات افزایش قیمت را تداعی خواهد کرد.
حسن قره‌خانی کارشناس ارشد بازارهای فلزات رنگی

دیدگاهتان را بنویسید