141009

یادداشتی از سمیه خلوصی مدیر دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی‌ایمیدرو: خام نفروشیم

دنیای معدن - سمیه خلوصی مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو امروز طی یادداشتی در خصوص خام فروشی مواد معدنی در روزنامه صمت عنوان کرد: وقتی بر اساس آمارها به رشد ظرفیت فولاد، آهن اسفنجی و گندله پی می‌بریم متوجه می‌شویم که ظرفیت این مواد معدنی در کشور به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیداکرده است.

خلوصی در این یادداشت آورده است: رشد تولید در این حوزه نسبت به سال قبل افزایش دو برابری داشته است. امسال هم پیش‌بینی می‌شود ظرفیت در شمش فولاد را افزایش دهیم و متناسب با آن در گندله و آهن اسفنجی هم ظرفیت‌سازی خوبی داشته باشیم. در این روند ایمیدرو سعی کرده است به ایجاد ارزش ‌افزوده کمک و از صادرات مواد معدنی خام جلوگیری کند. نگاه کلی برای اینکه به سمت ارزش‌افزوده صنعتی و معدنی پیش برویم این است که از خام‌فروشی دوری‌کنیم. جلوگیری از خام فروشی، زمینه‌هایی را برای رشد صنایع مادر در جهت رونق اقتصادی و توسعه فراهم می‌کند. خوشبختانه این مهم از سوی ایمیدرو و دیگر مسئولان با جدیت پیگیری می‌شود. در این ‌بین برخی مواد معدنی وجود دارند که ما هنوز نتوانسته‌ایم صنایع پایین‌دست آنها را فعال و از آنها استفاده کنیم. بنابراین در مورد خام‌فروشی می‌توانیم بگوییم آن بخش از موادمعدنی که قابلیت فرآوری یا تبدیل به ارزش‌افزوده بالاتر در کشور ندارند را صادر می‌کنیم.

از سوی دیگر درباره عوارض ۲۵درصدی نیز این موضوع مطرح می‌شود که یکی از اهداف، دوری از خام‌فروشی است. آمار تولید نشان می‌دهد که کمبود کنسانتره در کشور، تولید گندله را مقداری کاهش داده است. به ‌این‌ترتیب موضوع تامین کنسانتره مورد نیاز آنها دچار مشکلاتی شده است؛ بنابراین چنین عوارضی منطق خاص خود را دارد.

منبع: روزنامه صمت

دیدگاهتان را بنویسید