112061

ارتباط دانشگاهیان با فولادسازان

دنیای معدن -وجود تحریم‌های اقتصادی علیه کشور منجر شد تا بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده فولاد از بروزرسانی و بهره‌گیری از تجهیزات جدید محروم بمانند زیرا امکان برقراری ارتباط شرکت‌های ایرانی با کشورهای خارجی برای انتقال فناوری و استفاده از تجهیزات جدید میسر نبود.

استفاده از روش‌های سنتی در واحدهای فولادسازی هم هزینه بر است و هم زمانبر. بنابراین تاسیس مرکز فناوری فولاد در کشور برای استفاده از فناوری‌های جدید امری ضروری است. تمامی کشورهای دنیا به سمت و سوی بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در واحدهای تولید رو کرده‌اند و برای بهبود کیفیت محصولات تولیدی خود به رقابت می‌پردازند. این کشورها در زمینه‌های مختلف درصدد بروزرسانی فناوری‌های تولید هستند. به عنوان مثال تولید بتن‌های زنده روشی است که کشورهای خارجی به آن دست یافته‌اند. درصورتی که آب به داخل بتن که در آن میلگرد قرار دارد نفوذ کند این آب باعث زنگ زدن میلگردها و خرابی کل سازه می‌شود اما برای غلبه بر این مشکل در سطح دنیا تولید بتن‌های زنده در دستور کار قرار گرفته که می‌توانند خود را با استفاده از باکتری‌هایی که آنها استفاده شده، ترمیم کنند. در کشور ما نیز باید ارتباط نزدیک‌تری بین دانشگاهیان و صنعتگران ایجاد شود. دانشگاهیان نباید تنها در بحث‌های تئوری وارد شوند بلکه با ارتباط با صنایع مختلف می‌توانند به صورت عملیاتی نیز فعالیت گسترده‌ای در کشور داشته باشند و از سوی دیگر نیز صنعتگران باید مشکلات موجود در واحدهای تولیدی خود را شناخته و برای رفع آنها با دانشگاهیان همکاری داشته باشند.
تاسیس مرکزفناوری فولاد در کشورباید از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور انجام شود. این مرکز می‌تواند با همکاری با کشورهای خارجی زمینه انتقال فناوری را به کشور فراهم کند و بدین ترتیب زمینه برای نوسازی تجهیزات و بروزرسانی فناوری‌های مورد استفاده کارخانه‌های فولادی فراهم شود.

رضا شهرستانی - عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور

دیدگاهتان را بنویسید