110761

استراتژی‌معدن در انتظار اجرا

دنیای معدن -تمامی بخش‌های اقتصادی کشور نیازمند استراتژی هدفمند هستند تا بتوانند اهداف در نظر گرفته شده برای رشد اقتصادی را تحقق بخشند. در واقع استراتژی می‌توانند مانند نقشه راهی روشن در اختیار فعالان بخش‌های مختلف قرار گیرد تا موانع در میان راه را با آسودگی پشت‌سر گذارند.

معدن نیز به عنوان یکی از بخش‌های اصلی کشور و یکی از بازیگران اصلی اقتصاد نیازمند استراتژی مشخصی است که به واسطه آن با مشکلات پیش‌رو مقابله کرده و به راحتی به قله‌های موفقیت دست پیدا کند. تدوین استراتژی مشخص برای بخش معدن نزدیک به ۴سال زمان را صرف خود کرد اما متاسفانه اجرایی شدن آن هنوز محقق نشده است. البته سند استراتژی معدن در روز صنعت و معدن سال گذشته رونمایی شد اما اطلاعاتی از آن در اختیار فعلان این بخش قرار نگرفته است. نباید این نکته را فراموش کرد که استراتژی در هر حوزه می‌تواند به عنوان چراغ راهی برای فعالان آن به شمار آید. بخش معدن نیز با در اختیار داشتن ظرفیت‌های فراوان نیازمند یک استراتژی مشخص است اما اهمیت تدوین استراتژی در بحث جذب سرمایه‌گذار خارجی بیشتر جلوه می‌کند. حال بخش معدن با قرارگیری در دوران پساتحریم و نیاز به جذب سرمایه خارجی باید نقشه راهی به عنوان استراتژی بخش معدن در اختیار داشته باشد تا بتواند مسیر توسعه را با سرعت بیشتری طی کند. تدوین سند استراتژی لازمه توسعه بخش‌های مختلف اقتصاد از جمله معدن است. این بخش تدوین سند استراتژی خود را در آذر سال ۹۰با کمک دانشگاه تربیت مدرس آغاز کرده و اهدافی همچون طراحی و جهت‌گیری استراتژیک بخش معدن، تبیین ملاحظات چشم‌انداز، رسالت و ماموریت‌های بخش معدن، ارزیابی موقعیت فعلی بخش و تدوین عناصر استراتژیک در بخش معدن را در بر می‌گرفت.
اهداف استراتژیک، مینیاتور و تجلی بیانیه‌های ماموریت، چشم‌انداز ارزش‌ها خواهد بود. سازمان‌ها برای تامین ماموریت‌های متفاوتی ایجاد می‌شوند، در نتیجه دارای اهداف مختلفی خواهند بود. به همین دلیل تعیین اهداف از مهم‌ترین وظایف مدیریت تلقی می‌شود. اهداف استراتژیک از متغیرهای مهم چشم‌انداز و ماموریت‌ها به‌دست می‌آید. درواقع تمامی این مطالب گواهی بر اهمیت فراوان تدوین استراتژی و استفاده از آن است. بخش معدن می‌تواند با در اختیار داشتن سند استراتژی خود، اهداف تعیین شده برای سال ۱۴۰۴ را محقق کند. بخش معدن امروز در انتظار استراتژی است که مسیر پیش روی معدن را روشن کند. بی‌شک با چنین اتفاقی می‌توان شاهد توسعه بخش معدن و نقش‌آفرینی هرچه بیشتر آن بود.

کتایون ملکی/ روزنامه‌نگار

دیدگاهتان را بنویسید