109719

چرا سنگ‌آهن به ۷۰ دلار رسید؟

دنیای معدن -به‌طور بی‌سابقه‌ای در چند روز گذشته قیمت سنگ‌آهن از مرز ۷۰ دلار برای عیار ۶۲ درصد عبور کرد و به ۷۰/۴۶ دلار تحویل چین برای شاخص متال بولتن و ۷۰/۵ برای شاخص پلاتس رسید.

ازجمله علل افزایش قیمت سنگ‌آهن به این شرح است:
۱ـ در اوایل ماه مارس دولت پکن پروژه‌های ساختمانی و زیربنایی زیادی اعلام کرد و ضریب رشد پروژه‌های ساختمانی در ماه گذشته میلادی در چین ۱۹ درصد بوده است.

۲ـ در ماه مارس کارخانجات تولیدکننده سیمان چین حدود ۲۵ درصد افزایش تولید داشته‌اند تا بازار تشنه چین را بعد از رکود طولانی ساختمان‌سازی در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ و کل سال ۲۰۱۵ تغذیه کنند. به دنبال آن بازار مصرف سیمان در چین در ماه مارس با رشد ۲۴/۷ درصدی همراه بوده است. ۳ـ بازار مصرف فولاد به‌ویژه در مقاطع طویل و فلزی برای ساختمان‌سازی در طول ماه مارس بسیار داغ بوده است به‌طوری که بیشتر کارخانجات فولادسازی موجودی انبارهایشان به صفر رسید.
۴ـ به علت کاهش شدید قیمت سنگ‌آهن در دسامبر سال گذشته که به زیر ۴۰ دلار رسید قیمت فولاد بسیار افت کرد، از این‌رو فولادسازان چینی با احتیاط در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۱۶میلادی تولید کردند و هنوز عرضه فولاد از تقاضا کمتر است.
۵ـ تعداد قابل توجهی از کارخانجات کک‌سازی چین در دسامبر به علت کاهش شدید قیمت فولاد بسته شدند و اکنون که نیاز بازار چین به فولاد بیشتر است، کارخانجات فولاد، کک کافی برای تولید ندارند. با شروع به‌کار دوباره کارخانجات کک‌سازی، قیمت فولاد کاهش خواهد یافت.
۶ـ عرضه سنگ‌آهن ۴ غول بزرگ سنگ‌آهنی برزیل و استرالیا جوابگوی بازار تشنه حال حاضر نیست و شاید افزایش دوباره تولید آنها در ماه آینده بتواند بازار را به یک ثبات نسبی و سپس کاهش برساند.
۷ـ به این دلایل، فولادسازان چینی بیشتر راغب به خرید سنگ‌آهن با عیار بالا هستند که از آن برای تولید فولاد مرغوب تر و در زمان کوتاه‌تر اقدام کنند.
۸ـ شوک هیجانی بازار سنگ‌آهن و فولاد پایدار نخواهد بود و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. این فرضیه باعث احتیاط برخی از فولادسازان کوچک چینی خواهد شد تا نسبت به خرید سنگ‌آهن گران‌قیمت با احتیاط عمل کنند.

کیوان جعفری‌طهرانی - مدیر بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن ایران

دیدگاهتان را بنویسید