243182

برخورد مهدی با توپ‌جمع‌ کن دربی قانونی بود؟

دنیای معدن– سهیل مهدی با انجام یک حرکت، جنجال های زیادی را به پا کرده است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از فارس، در اواخر دربی ۱۰۰ پایتخت یکی از توپ جمع‌کن‌ها اقدام به قرار دادن توپ روی نقطه کرنر برای تیم استقلال کرد‌.

پس از اعتراض افشین پیروانی به این موضوع، سهیل مهدی، مسئول کمیته مسابقات  ضمن ضبط آیدی کارت این توپ‌جمع‌کن، او را از کنار زمین اخراج کرد‌ که این موضوع با حواشی زیادی همراه شد.

اکنون علی دهقانی، رئیس سابق دپارتمان مسابقات بین‌المللی فدراسیون فوتبال با انتشار مطلبی اعلام کرده اقدام این فرد اعلام کرده، با توجه به اینکه توپ جمع‌کن‌ها یازدهمین عامل رسمی یک مسابقه محسوب می‌شوند، اقدام مهدی برای اخراج او از کنار زمین درست بوده است.

و همچنین اقدام عوامل برانکارد ورزشگاه نقش جهان اصفهان در برخورد با پزشک ملوان در جریان بازی این تیم با سپاهان را نیز تخلف دانسته است.

قوانین و مقررات در مورد عوامل رسمی بازی

عوامل رسمی بازی شامل چه افرادی می‌شود؛

۱- داوران

۲- نماینده فدراسیون

۳- ناظر داوری

۴- افسران دوپینگ

۵- افسر امنیتی

۶- نماینده‌های اخلاق و انضباطی

۷- عوامل اجرایی نظیر نفرات هیات فوتبال و یا فدراسیون

۸- پزشک

۹- عوامل ورزشگاه

۱۰- عوامل برانکارد

۱۱- توپ جمع‌کن‌ها

این نفرات در برگزاری مسابقه یا مسابقات نقش اصلی را ایفا می‌کنند و باID Card مخصوص شناخته می‌شوند‌. امروز به وظیفه بخشی از این نفرات خصوصا در مسابقاتی که در حوزه بین المللی برگزار می‌شود می‌پردازیم.

توپ جمع‌کن‌ها

توپ جمع‌کن‌ها باید از بین خردسالان زیر ۱۵ سال انتخاب شوند. آن‌ها زمانی که برای انجام وظیفه وارد ورزشگاه می‌شوند، در هنگام حضور کنار زمین تا ترک زمین و پایان مسابقه؛

اجازه همراه داشتن موبایل و گرفتن عکس یادگاری با بازیکنان را ندارند.

اجازه ورود به رختکن بازیکنان را ندارند.

پس از پایان مسابقه اجازه ورود به زمین یا درخواست برای گرفتن پیراهن بازیکنان را ندارند.

در بین دو نیمه اجازه حضور در زمین چمن را ندارند.

در حین مسابقه اجازه بازی با توپ و یا جابجا شدن از محیط استقرارشان را ندارند.

اجازه لمس بازیکنان در هنگام مسابقه یا تشویق آن‌ها را ندارند.

اجازه صحبت کردن با بازیکنان در هنگام مسابقه را ندارند.

اجازه کاشتن توپ در هنگام ضربه کرنر یا ضربه دروازه برای بازیکنان را ندارند. زیرا این رفتار دخالت در جریان بازی محسوب می‌شود.

آنها فقط باید توپ را برای بازیکنان روی زمین قل داده و یا توپ را محترمانه به سمت بازیکنان پرتاب کنند.

در صورت تخلف، نماینده یا مسئول برگزاری مسابقه بنا بر شدت یا تکرار تخلف انجام گرفته می‌تواند به آنها تذکر بدهد یا از انجام فعالیت آن‌ها را منع کند.

عوامل برانکارد

آن‌ها باید افراد بالغ و توانمند باشند تا بتوانند بازیکن مصدوم را بسرعت و دقت با رعایت نکات ایمنی که آموزش می‌بینند به بیرون منتقل کنند.

تمام موارد ذکر شده در مورد رعایت پروتکل‌های عوامل توپ جمع کن برای این افراد نیز اعمال می‌شود بجز مواردی که توپ در آن دخیل بوده است. اما عوامل برانکارد باید؛

❇ پس از مصدومیت بازیکن، بصورت نیم خیز چشم به داور باشند تا با اشاره داور به سرعت وارد زمین شوند.

به هیچ عنوان حق صحبت با بازیکن مصدوم و عوامل پزشکی تیم مربوطه را ندارند.

❇ آنها فقط باید گوش به صحبت پزشک مسابقه باشند.

به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی اجازه پاسخ دادن، لمس کردن و یا مجادله با پزشک تیم را ندارند.

❇ اگر بی‌احترامی یا تعرضی از سوی عوامل تیمی نسبت به آن‌ها حادث شد، باید به پزشک مسابقه گزارش کنند تا از طریق نماینده فدراسیون در مسابقه مساله پیگیری و گزارش شود.

پ.ن ۱: برخورد سهیل مهدی با توپ جمع کن متخلف بازی دربی، بعلت دخالت او در روند برگزاری بازی کاملا منطبق با قانون برگزاری مسابقات بوده است.

پ.ن ۲: رفتار عوامل برانکارد مسابقه سپاهان و ملوان با کادر پزشکی تیم ملوان، کاملا غیر قانونی و خلاف مقررات بوده اما از آنجایی که هماهنگی عوامل برانکارد و توپ جمع کن با هیات فوتبال استان است، از این‌رو جریمه‌ای متوجه باشگاه سپاهان نخواهد بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید