231631

روزهای شیرین استقلال با فرهاد/آبی ها یکه تاز فوتبال ایران شدند

دنیای معدن- استقلال توانست سال 1400 را با صدرنشینی در لیگ برتر به پایان برساند.

به گزارش دنیای معدن؛ استقلال در حالی سال 1400 را به پایان می رساند که صدرنشین لیگ برتر ایران است و با فرهاد مجیدی به رکوردی استثنایی رسیده است.

آبی پوشان تهرانی سال 1400 را با هدایت فرهاد مجیدی آغاز کردند. استقلال که سال 99 از انواع و اقسام بی ثباتی ها و نابه سامانی ها رنج دیده بود، از اواسط اسفند ماه یکی از محبوب ترین بازیکنان تاریخ خود را روی نیمکت می دید. فرهاد مجیدی بعد از نتایج نه چندان خوب محمود فکری با استقلال و البته فشار شدید هواداران برای برکناری اش، جانشین کاپیتان اسبق استقلال شد. فرهاد در سومین بازگشت به استقلال به هواداران این تیم وعده داد شخصیت قهرمانی را به استقلال برگرداند و تیم محبوب شان را به روزهای خوب گذشته نه چندان دو بازگرداند.

فرهاد که در میان استقبال بی نظیر هواداران و البته با مسئولیتی سنگین تر از دو دفعه قبل به استقلال برگشت، توانست تاحدودی آرامش و حال خوب را به مجموعه آبی برگرداند. او قبل از فرارسیدن سال 1400 بردهای شیرینی به همراه استقلال کسب کرد و بعد از آن باید برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا آماده می شد.

استقلال در اردیبهشت سال 1400 باید در گروه مرگ لیگ قهرمانان آسیا به میدان می رفت. جایی که شاید کمتر کسی با توجه به حضور کوتاه مدت فرهاد در استقلال و مشکلات متعدد مالی و مصدومیت های پی در پی بازیکنان امید زیادی به صعود داشت اما تیم فرهاد مجیدی توانست با ارایه بازی های هجومی و بردهای پرگل به عنوان تیم اول از گروه خود صعود کند.

استقلال در لیگ قهرمانان آسیا در مرحله گروهی با کسب ۳ برد، ۲ تساوی و ۱ باخت به عنوان صدرنشین به مرحله ۱/۸ نهایی صعود کرد.

استقلال در اولین مرحله حذفی مسابقات آسیایی، به مصاف الهلال عربستان رفت. الهلال به عنوان تیم دوم از گروه نه‌چندان سطح بالایش با اما و اگر صعود کرده بود با تقویت فوق‌العاده خودش و خرید بازیکنانی چون موسی مارگا و متیوس پریرا به مصاف استقلال رفت. استقلال نیز با از دست دادن مهره‌های کلیدی خود همچون مهدی قایدی، مسعود ریگی، شیخ دیاباته و … به دیدار با الهلال رفت. استقلال با مهره‌های جدید و جوان خود با الهلال بازی کرد. استقلال در ابتدا بازی خوبی به نماش گذاشت و دروازه المعیوف را به شدت تهدید کرد اما روی یک اشتباه از سوی مرادمند توسط گومیس دروازه اش باز شد. بعد از این گل الهلال بر روی بازی تسلط پیدا کرد و در نیمه دوم و روی اشتباه آقاسی و غفوری گل دوم را دریافت کرد. پس از این گل که توسط سالم الدوساری به ثمر رسید، شاگردان فرهاد مجیدی یکپارچه حمله شدند و بارها و بارها دروازه تیم عربستانی را تهدید کردند، اما مهارهای بی نظیر عبدالله المعیوف مانع گلزنی آبی پوشان شد. بازی در نهایت با نتیجه ۲–۰ به سود الهلال به پایان رسید و استقلال ایران خیلی زود از دور رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حذف شد.

در ادامه راه هم استقلال لیگ را در پیش داشت که البته شانس زیادی برای قهرمانی نداشت اما با این حال شاگردان فرهاد مجیدی به روند خوب نتایج خود ادامه دادند و شاید اگر در دربی برگشت غافلگیر نمی شدند می توانستند تا هفته پایانی برای کسب قهرمانی تلاش کنند اما از دست رفتن سه امتیاز در آن دیدار باعث شد پرسپولیس قهرمان لیگ بیستم شود.

استقلال فرهاد در جام حذفی هم توانست تا فینال پیش برود ولی در نهایت به فولاد خوزستان باخت تا آبی ها باز هم در حسرت قهرمانی بمانند.

در تمام روزهای بهار و تابستان سال گذشته فرهاد مجیدی اختلافات و درگیری های شدیدی با احمد مددی مدیرعامل وقت استقلال داشت. بعد از پایان بازی های استقلال همه خبرنگاران منتظر بودند تا ببینند این بار فرهاد مجیدی با استفاده از ادبیات تند و خاص خودش چطور به باشگاه و مددی حمله می کند و آنها را به باد انتقاد می گیرد. در آن روزها استقلال به شدت درگیر مشکلات مالی و مدیریتی بود. اوضاع به قدری بحرانی بود که فرهاد مجیدی بعد از بردهای تیمش دست به جیب می شد و به بازیکنانش پاداش می داد تا آنها را با انگیزه بالا به میدان بفرستند. همین کار فرهاد باعث شده بود بازیکنان هم پشت او در بیایند. 

یکی از جنجالی ترین کنفرانس های دوران سرمربیگری فرهاد مجیدی که بعدها هم منجر به محرومیت و جریمه مالی او از طرف کمیته اخلاق شد، بعد از دربی دور برگشت بود که فرهاد در جواب به کری خوانی محمدجواد آذری جهرمی او را وزیر نالایق خواند. بعد از آن شکست تلخ دردربی هم مجیدی جمله معروف "هرکاری کنند من به اینها نمی بازم" را ترند استقلالی ها کرد و بعد از برد شیرین استقلال در مقابل پرسپولیس در فینال جام حذفی مقابل چشم خبرنگاران این جمله را به زبان آورد.

با این حال مجیدی و مددی با وجود اختلافات ریز و درشت به همکاری ادامه می دادند تا اینکه فصل نقل و انتقالات از راه رسید. استقلال نفراتی مثل قایدی، اسماعیلی، شجاعیان، دیاباته و میلیچ را از دست داد و بازیکنانی به خدمت گرفت که اسم و رسم چندانی نداشتند اما در ادامه خریدهای خوبی برای استقلال از آب درآمدند.

یکی از جنجال های بزرگ استقلال در سال سپری شده افشاگری احمد مددی علیه فرهاد مجیدی بعد از شکست مقابل الهلال عربستان بود. مددی به تندی از فرهاد انتقاد کرد اما در کمال تعجب فرهاد واکنشی نشان نداد تا اینکه در روز 27 شهریور مددی از مدیریت استقلال برکنار شد که البته برخی هم گفتند استعفا داده. 

حرف های تند مددی علیه فرهاد مجیدی بر زبان آورد با اعتراض های شدید هواداران در فضای مجازی مواجه شد. او در شرایطی که گفته می شد قصد برکناری مجیدی را دارد با اعتراض جمعیت کثیری از هواداران استقلال که با تجمع مقابل در وزارت ورزش علیه او و سایر مدیران باشگاه شعار می دادند و از فرهاد مجیدی حمایت می کردند مواجه شد و در نهایت این محبوبیت فرهاد بین هواداران استقلال بود که کفه ترازو را به نفع مددی سنگین کرد و باعث شد او از مدیریت استقلال کنار برود.

چند روز بعد از برکناری مددی، حمید سجادی ، مصطفی آجرلو را به عنوان مدیرعامل استقلال انتخاب کرد.

آجرلو در ابتدای کار قرارداد فرهاد را به مدت 3 سال تمدید کرد تا خیال او و هواداران استقلال را آسوده کرده باشد.

لیگ بیست و یکم شروع شد و تیم فرهاد مجیدی بعد از نوسان در هفته های ابتدایی، توانست بعد از گذراندن چند هفته به صدر جدول برسد و در ادامه لیگ هم رکورد استثنایی 21 هفته نباختن را در کارنامه خود ثبت کند تا یکی از بخت های مهم و جدی برای قهرمانی در لیگ برتر باشد. علاوه بر این فرهاد مجیدی با وجود اینکه در فصل نقل و انتقالات با انتقاد زیادی رو به رو شد اما ادامه لیگ نشان داد که مجیدی با تیزبینی همه نفرات مورد نظر خود را خریده چون بازیکنان جدید استقلال همگی جزو نفرات برتر استقلال در لیگ بیست و یکم بودند.

البته استقلال در همین فصل هم بدشانسی کم نداشت. سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند دو بازیکن تاثیرگذار که از نفرات مورد اعتماد فرهاد مجیدی بودند با وجود تلاش های باشگاه استقلال نتوانستند به حضور این تیم ادامه دهند و مجبور شدند برای گذراندن دوران سربازی خود به ملوان بروند.

یکی دیگر از اتفاقات تلخی که در سال گذشته همزمان برای استقلال و پرسپولیس رقم خورد، حذف شدن از آسیا بود. استقلال که با سوم شدن در لیگ توانسته بود جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را از آن خود کند، با شوک بزرگی روبه رو شد و نتوانست در مسابقات امسال لیگ قهرمانان شرکت کند. این اتفاق باعث شد فرهاد مجیدی موضع تندی بگیرد و البته تقصیرها را به گردن مدیران سابق باشگاه بیندازد.

 

دیدگاهتان را بنویسید