231411

حرف های متفاوت آندو درباره استقلال، فرهاد، عید نوروز و مرگ سرژیک

دنیای معدن- آندرانیک تیموریان گفت: رفتن سرژیک ضربه بزرگی به خانواده تیموریان بود.

به گزارش دنیای معدن و به نقل از منیبان؛ آندرانیک تیموریان یکی از ستاره های بی بدیل فوتبال ایران است. آندو علاوه بر سالها درخشش در کمربند میانی تیم ملی فوتبال ایران، حضور درخشانی در استقلال داشت و توانست به یک ستاره دوست داشتنی برای استقلالی ها تبدیل شود. آندو در طول سال های درخشش در فوتبال ایران سبک نوینی از یک هافبک دفاعی از خود به یادگار گذاشت.هافبک دفاعی که علاوه بر قدرت جگندگی و تخریب بازی رقیب در امر بازیسازی هم مهره ای فعال و درخشان بود. شاید اگر آندو هنگام انتخاب تیم های باشگاهی کمی وسواس بیشتری به خرج می داد و البته گرفتار بدشانسی و مصدومیت نمی شد می توانست چهارمین جام جهانی خود را هم تجربه کند اما او با حضور در سه جام جهانی به فوتبال ملی خود پایان داد.

آندو در سال های بعد از خداحافظی از فوتبال بیکار ننشست و امسال با تاسیس یک آکادمی فوتبال راه معلمی و مربیگری را در پیش گرفت.

تبلیغ

به مناسبت سال نو مصاحبه ای با ستاره سابق فوتبال ایران داشته ایم که حتی در روزهای دوری از فوتبال هم حرفهای جذاب و خواندنی زیادی دارد.

*سال 1400 برایت چطور سپری شد؟

امسال هم مثل سال گذشته برای من و خانواده ام سال خیلی خوبی نبود. با اینکه یک سال و نیم از درگذشت برادر عزیزم سرژیک می گذرد اما نه من و نه هیچ کدام از اعضای خانواده ام هنوز نتوانسته ایم با غم نبودن او کنار بیاییم. رفتن سرژیک ضربه بزرگی به خانواده تیموریان بود و ما هرگز نمی توانیم این غم بزرگ را فراموش کنیم.

*از نظر کاری و فوتبالی امسال چطور بود؟

از نظر مسایل کاری و فوتبالی سال 1400 سال خوبی بود. آکادمی فوتبالی که تاسیس کردم به عنوان بهترین آکادمی شمال شرق تهران انتخاب شد و خوشحالم که توانسته ام این آکادمی دو زبانه را که از نظر امکانات و آموزش علمی فوتبال به بچه ها در سطح بسیار بالایی قرار دارد اداره کنم. معمولا هر روز هفته به این آکادمی سر می زنم و از اینکه وقتم را با بچه هایی که عاسق فوتبال هستند می گذرانم احساس بسیار خوبی دارم. چند وقت پیش هم در تورنمنتی در مشهد اول شدیم و این برای من بسیار خوشحال کننده است. آموزش فوتبال به بچه های کوچک واقعا کاری دوست داشتنی است و من با عشق زیاد این کار را انجام می دهم. البته من در این آکادمی سعی می کنم علاوه بر فوتبال روی مسایل اخلاقی بچه ها هم کار کنم. همیشه به شاگردانم گوشزد می کنم که خط قرمز هر فوتبالیستی باید احترام به خانواده اش باشد و حتما باید اصول اخلاقی رعایت شود. خداروشکر که تا اینجای کار همه چیز همانطور که می خواستم پیش رفته و خانواده های شاگردانم هم از عملکرد آکادمی راضی هستند.

*یکی از تجربه های جدیدت که امسال داشتی حضور در یک برنامه اینترنتی بود. درباره برنامه یازده چه صحبتی داری؟

به نظر من برنامه یازده می توانست بهتر از این باشد و بیشتر دیده شود و به چشم بیاید. دوست داشتم این برنامه به گونه ای پیش برود که بهتر و بیشتر بتواند به جامعه فوتبال کمک کند اما همه چیز آنطور که باید پیش نرفت. درواقع من فکر می کنم این برنامه بیشتر به خاطر وجود اسطوره هایی مثل علی کریمی، خدادا عزیزی و مجتبی جباری دیده شد و آنطور که باید و شاید برنامه خوب مدیریت نشد. فعلا هم که به خاطر شیوع دوباره کرونا ساخت این برنامه متوقف شده و ما هم نمی دانیم دوباره ساخت و پخش آن چه زمانی از سر گرفته می شود.

*برگردیم به فوتبال...یکی دو سالی می شود که بازنشسته شده ای. خیلی از فوتبالیست ها و ستاره های فوتبال بعد از پایان دوران بازیگری به نوعی افسردگی گرفتند. خودت چطور این دوران را سپری کردی؟

این حرف را قبول دارم. برای فوتبالیست ها کنار گذاشتن فوتبال کار طاقت فرسایی است. بسیاری از ستاره های فوتبال ما بعد از کنار گذاشتن فوتبال به افسردگی دچار می شوند و به نظر من این وظیفه فدراسیون فوتبال است که بیشتر به پیشکسوتان اهمیت بدهد و برنامه ای برای آنها داشته باشد تا فکر نکنند فراموش شده اند اما متاسفانه در کشور ما فقط پهلوان زنده را عشق است و تا زمانی به یک فوتبالیست اهمیت داده می شود که در دوران اوج قرار داشته باشد.

*در مصاحبه های قبلی گفته بودی در کلاس های مربیگری شرکت کرده ای و می خواهی فوتبال را به عنوان سرمربی ادامه بدهی.

بله مربیگری یکی از اهداف من است اما می خواهم با افرادی کار کنم که دید حرفه ای به فوتبال داشته باشند نه اینکه بیایند یکی دو سالی تیمداری کنند و بعد از آن هیچی. می خواهم اعتبارم را در فضایی مناسب خرج کنم. اتفاقا پیشنهاد لیگ برتری هم داشته ام اما صلاح نبود همکاری کنم.

*به عنوان یک فوتبالیست سابق که در بین استقلالی ها هم محبوبیت زیادی داری شرایط این تیم را با فرهاد مجیدی چطور می بینی؟

فرهاد یکی از بهترین دوستان فوتبالی من است و روزهای خوبی را کنار او در استقلال سپری کردم. به نظر من استقلال در اوایل فصل فرازونشیب زیادی داشت و خود فرهاد هم برای چیدن ترکیب تیمش دچار دوگانگی بود اما هرچه گذشت شرایط بهتر شد و فرهاد توانست شاکله تیمش را پیدا کند و فوتبالی مقتدرانه ارایه دهد. انتقادهایی هم که از او درباره سبک بازی تیمش می شود منطقی نیست چون الان در تمام دنیا فوتبال دفاعی و نتیجه گرا شده و به فوتبال زیبا امتیاز نمی دهند. ضمن اینکه همه تیم هایی که مقابل استقلال قرار می گیرند دفاعی بازی می کنند و همین مساله کار استقلال را سخت تر می کند. امیدوارم شرایط خوب استقلال تداوم داشته باشد و این تیم بتواند قهرمانی را از آن خود کند.

*به عنوان یک مسیحی که سالها کنار ایرانی ها زندگی کردی چه حسی به عید نوروز و فرارسیدن بهار داری؟

شخصا علاقه زیادی به سنت های عید نوروز و دید و بازدید آن دارم. همانطور که گفتید من مسیحی هستم اما بهترین دوستان من مسلمان هستند و همه سنت های ایرانی ها برای من بسیار قابل احترام و دوست داشتنی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید