231144

نظر دو کارشناس در مورد وضعیت فنی سرخابی‌ها

دنیای معدن- تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس از هفته بیست‌وسوم رقابت‌های لیگ برتر فردا در ورزشگاه آزادی در مصافی حساس به میدان می‌روند و این درحالی است که مثل همیشه از چند روز قبل گمانه‌زنی‌ها برای پیدا کردن ترکیب دو تیم توسط هواداران، رسانه‌ها و کارشناسان آغاز شده و تقریبا به‌طور طبیعی بیشتر اخبار به این موضوع اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش دنیای معدن به نقل از فرهیختگان تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس از هفته بیست‌وسوم رقابت‌های لیگ برتر فردا در ورزشگاه آزادی در مصافی حساس به میدان می‌روند و این درحالی است که مثل همیشه از چند روز قبل گمانه‌زنی‌ها برای پیدا کردن ترکیب دو تیم توسط هواداران، رسانه‌ها و کارشناسان آغاز شده و تقریبا به‌طور طبیعی بیشتر اخبار به این موضوع اختصاص پیدا کرده است. ازسوی دیگر پرداختن به مسائل فنی تا قبل از آغاز مسابقه نقل محافل است و هرکسی از نظر خود درباره این دیدار صحبت و نظراتش را عنوان می‌کند. البته این دیدار درحالی برگزار می‌شود که دو تیم در شرایط نسبتا خوبی به یکدیگر رسیده‌اند و از یک‌سو آبی‌ها که از ابتدای فصل شکست‌ناپذیر مانده‌اند قصد دارند این روند را تداوم ببخشند و در دیگرسوی میدان سرخ‌ها می‌خواهند با ۳امتیاز دیدار دربی یک‌بار دیگر مدعی شوند و در ادامه رقابت‌ها صدر جدول را از رقیب دیرینه پس بگیرند. در این خصوص با پیروز قربانی و حسین بادامکی دو تن از بازیکنان سابق استقلال و پرسپولیس به گفت‌و‌گو پرداختیم که متن آن را در زیر می‌خوانید.

ارزیابی کلی‌تان از دربی۹۸ چیست و چه انتظاری را می‌توان از این دیدار داشت؟

بازی دربی این‌بار یک تفاوت کلی با بازی‌های قبلی دارد از این لحاظ که نتیجه آن در جدول خیلی تاثیر‌گذار است و فکر می‌کنم در مسیر قهرمانی به دو تیم خیلی کمک می‌کند، اما در هر صورت پرسپولیس با توجه به اینکه ۶امتیاز از استقلال عقب‌ است ان‌شاءالله بتواند این بازی را با برد پشت‌سر بگذارد. این درحالی است که درصورت نبردن هم اتفاق خاصی برای این تیم نمی‌افتد چون بازی‌های زیادی بعد از دربی باقی می‌ماند و می‌توانیم امیدوار باشیم که از بازی‌های بعدی نتیجه لازم را بگیریم و منتظر لغزش حریف برای بازپس‌گیری صدر جدول باشیم، اما قطعا برد این بازی خیلی کمک می‌کند که شرایط خیلی بهتر شود.

بعد از چند فصل قهرمانی، در سال جاری شاهد نوساناتی در نتایج و روند تاکتیکی پرسپولیس هستیم. چرا این اتفاق افتاده است؟

طبیعی است بالاخره ۵سال قهرمانی پیاپی کار هر تیمی نیست. یکی، دو سال آن خیلی سخت است چه برسد به اینکه بخواهید ۵سال تمام آن را تکرار کنید. طبیعتا همیشه مشکلاتی وجود داشته و امسال هم این اتفاقات افتاده است. چیزی که به‌نظر می‌رسد این است که علاوه‌بر مشکلاتی که درون تیم بود، مشکلات مدیریتی و حواشی خیلی به پرسپولیس ضربه زد و باشگاه تمرکز لازم را برای کسب عنوان قهرمانی نداشت اما در هر صورت فکر می‌کنم با تمام مشکلات تیم نتایج بدی نگرفته است و همین که تا الان خودش را جزء مدعیان نگه داشته و هنوز امید قهرمانی وجود دارد، یعنی این تیم کارش را خوب انجام داده است.این درحالی است که بازیکنان موثری در ابتدای فصل از تیم جدا شدند و بازیکنان زیادی آمدند که این امر یعنی هماهنگ‌شدن بین بازیکنان زمان زیادی برد و روی روند تیم تاثیر گذاشت. البته تیم‌های دیگر مثل استقلال و سپاهان هم شرایط متفاوتی دارند و از نظر نفرات و مسائل حاشیه‌ای، مشکلاتی را که پرسپولیس در سال جاری داشت، نداشتند. استقلالی‌ها معتقدند اگر استقلال از این دیدار یک امتیاز هم بگیرد، می‌تواند قهرمانی خود را قطعی کند. شما فکر نمی‌کنید درصورت شکست پرسپولیس، با توجه به اینکه ۷بازی باقی می‌ماند، بازهم شانس برای قهرمانی این تیم وجود خواهد داشت.در هر صورت کار فوق‌العاده سخت می‌شود و اختلاف ۹امتیازی کار را خیلی سخت می‌کند و بعید است دیگر بتوان کاری کرد چون استقلال هم نشان داده که در امر نتیجه‌گیری تبحر دارد و در این خصوص امسال واقعا خوب عمل کرده است. شاید این تیم خوب بازی نکرده باشد اما نتیجه گرفته است. فکر می‌کنم با توجه به اینکه فوتبال و نتیجه آن قابل پیش‌بینی نیست و هر اتفاقی می‌تواند در آن بیفتد؛ پس تیمی هم که ناامید است و امیدی به قهرمانی ندارد شاید در ۷هفته آخر وضعیت برایش متفاوت پیش برود؛ اما قطعا برد پرسپولیس می‌تواند هم جدول را زیباتر کرده و هم اینکه شرایط را در ادامه لیگ حساس‌تر کند و باعث می‌شود تا روز آخر رقابت برای قهرمانی ادامه پیدا کند. به هر صورت فوتبال‌دوستان بیشتر دوست دارند که این اتفاق بیفتد و رقابت برای قهرمانی تا روز آخر ادامه پیدا کند.

دو مدافع استقلال درحالی از این تیم جدا شدند که پرسپولیس هم در این ناحیه شرایط خوبی را سپری نمی‌کند و مدام شاهد تغییرات در این پست از جانب کادرفنی این تیم هستیم. درخصوص مقایسه خط‌دفاعی ۲ تیم چه صحبتی دارید؟

با توجه به جدایی کنعانی‌زادگان و شجاع، طبیعی بود که یک مقدار ناهماهنگی در خط‌دفاع به وجود بیاید. البته بازیکنان خوبی جذب شدند چون شناخت کاملی از نعمتی و فرجی دارم؛ هر دو بازیکنان باکیفیتی هستند و در این فصل هم هر زمان بازی کردند تا جایی که در توان‌شان بوده خوب بوده‌اند اما در هر صورت آن هماهنگی و هارمونی بین نفرات در خط‌دفاعی خیلی مهم است. ازسوی دیگر سیدجلال هم با وجود سن‌وسالی که دارد کیفیت خوبی را ارائه داده ضمن اینکه بالاخره همه تیم‌ها جلوی پرسپولیس ‌انگیزه دارند. همه تیم‌ها مقابل این تیم با همه توان بازی می‌کنند و به همین دلیل کار دفاعی در این تیم به‌نسبت تیم‌های دیگر و پست‌های دیگر سخت‌تر است. همه از پرسپولیس توقع دارند تا حمله کند و گل بزند و در چنین شرایطی تیم‌ها می‌توانند از ضدحمله استفاده کرده و زهر خود را بریزند. همین موضوع کار را سخت می‌کند اما در عین حال فکر می‌کنم این تیم بازیکنان خوبی در خط‌دفاعی دارد و مطمئن باشید برای فصل بعدی درصورت حفظ این نفرات، قطعا خط‌دفاعی پرسپولیس بهتر می‌شود. این درحالی است که وقتی یک تیم گل می‌خورد نباید فقط خط‌دفاعی را درنظر گرفت بلکه همه تیم و ساختار آن یک ایرادی داشته که این اتفاق افتاده؛ از خط‌حمله تا دروازه تیم. فکر می‌کنم با مصدومیت کامیابی‌نیا و سرلک و رفتن نوراللهی و تغییراتی که پیش آمد، این اتفاقات به پرسپولیس ضربه زد و زمان زیادی طول می‌کشد تا دوباره هماهنگی و هارمونی بین نفرات تیم به وجود بیاید.

درباره سیستم استقلال چه صحبتی دارید؟

استقلال تا قبل از مشمولیت دو مدافع خود ۳دفاعه بازی می‌کرد اما در یکی، دو بازی اخیر با توجه به کمبود نیروی تخصصی، به دفاع ۴نفره روی آوردند اما احتمالا با توجه به بازگشت دانشگر برای دربی به همان سیستم ۳دفاعه برگردند. درخصوص خط‌دفاعی پرسپولیس هم با توجه به اینکه ترکیب این تیم بستگی به نوع تمرینات آنها دارد سخت است بخواهیم این موضوع را از حالا پیش‌بینی کنیم. در این چند بازی هم مدام شاهد تغییرات در خط‌دفاعی پرسپولیس بودیم و پیش‌بینی کردن سخت است، اما مطمئنم گل‌محمدی بهترین نفرات را انتخاب خواهد کرد.

بهترین و بدترین خاطره‌ای را که از دربی دارید، عنوان می‌کنید؟

حدود ۱۳دربی برای پرسپولیس به میدان رفتم و پیراهن این تیم را پوشیدم و بهترین آن مربوط می‌شود به دربی آخری که برای تیمم بازی کردم که با هت‌تریک ایمون زائد در ۱۰دقیقه، ۱۰نفره استقلال را شکست دادیم و پاس‌گل سومی که به ایمون دادم باعث شد یک برد رویایی را به‌دست آورده و در این مسابقه کامبک کنیم. این پیروزی هم برای خودم و هم برای بچه‌های تیم شیرین بود و هم برای هواداران یک شب فراموش‌نشدنی را رقم زد. بدترین دربی هم همان دیداری بود که در جام‌حذفی مقابل استقلال در وقت‌های اضافه ۳ بر صفر باختیم چون واقعا شرایط تیم ما در آن بازی خوب نبود و چند غایب داشتیم که درنهایت باعث شد شکست پرگلی را متحمل شویم.

بازی روز پنجشنبه درقالب دربی۹۸ را چطور می‌بینید؟ این بازی از حساسیت‌های خاصی برخوردار است و می‌تواند یکی از دیدارهای جذاب دو تیم باشد.

بازی در شرایط حساسی برگزار می‌شود و فکر می‌کنم در چند سال اخیر یکی از حساس‌ترین دیدارهای دو تیم را شاهد باشیم. در هر صورت دو تیم در جدول رده‌بندی از موقعیت خوبی برخوردارند و از آنجا که این مسابقه می‌تواند روی سرنوشت قهرمانی تاثیرگذار باشد، همین موضوع حساسیت زیادی ایجاد کرده و می‌تواند یکی از حساس‌ترین دیدارهای دو تیم در تاریخ از لحاظ جدولی باشد. برای این بازی هر دو تیم شرایط خوبی دارند، یعنی هم استقلال وضعیت خوبی دارد و هم پرسپولیس در شرایط مناسبی به این بازی رسیده است. با این حال استقلال برخلاف سال‌های گذشته در صدر جدول فاصله خوبی را ایجاد کرده و می‌خواهد این فاصله را حفظ کند یا افزایش بدهد و ازسوی دیگر پرسپولیس هم به‌نظر من اگر می‌خواهد در کورس باقی بماند، دربی برایش خیلی مهم است. همین اتفاقات باعث می‌شود دربی خوب و جذابی را ببینیم، این درحالی است که اگر بازی مساوی شود تا حد زیادی می‌توان گفت استقلال به‌عنوان قهرمانی رقابت‌های امسال دست پیدا خواهد کرد.

دو مدافع سرباز استقلال درحالی از این تیم جدا شدند که همه فکر می‌کردند با جدایی آنها این تیم دچار مشکلات عدیده می‌شود، درحالی‌ که در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و نتایج و روند خوب استقلال در لیگ برتر همچنان حفظ شد.

به‌نظرم یکی از مهم‌ترین فاکتورهای استقلال امسال، ثبات و ساختاری است که از لحاظ تیمی دارد، یعنی ساختار نسبت به نفرات در تیم امسال آبی‌ها اولویت دارد و بیشتر وقت کادرفنی به ساختارسازی اختصاص پیدا کرده است. استقلال اگر تا امروز در صدر جدول بوده و یک تیم باثبات نشان داده، به‌دلیل ساختاری است که از اول فصل داشته است. حالا در این ساختار اگر یکی، دو نفر هم نباشند، چون تیم ساختار و برنامه دارد، به‌راحتی بقیه جای آنها را پر می‌کنند. این درحالی است که فرهاد مجیدی و کادرفنی نسبت به این موضوع واکنش خوبی نشان دادند و چندان درگیر این مسائل نشدند. در عین اینکه خیلی سریع بازیکن اضافه کردند، با همان نفراتی که داشتند توانستند به بهترین شکل ممکن از افراد خود استفاده کنند که خدا را شکر اتفاقات خوبی در این مدت اخیر برای استقلال رخ داده است.

به‌عنوان مدافع تخصصی، استقلال در دربی باید با سیستم ۳دفاعه یا ۴دفاعه به میدان برود؟

الان ۳ یا ۴ دفاع در فوتبال روز دنیا مطرح نیست. همه سیستم‌ها امروزه متغیر شده‌اند، به این معنی که شاید کار را با ۴دفاع شروع کنید اما در اصل دارید ۳دفاعه بازی می‌کنید یا برعکس. این موضوع بستگی به تفکرات سرمربی دارد که با توجه به نفراتی که دراختیار دارد و شرایط تیم حریف، خودشان تشخیص می‌دهند که در روز مسابقه باید با چه سیستمی تیم را راهی میدان کنند و ما هم به‌عنوان کسانی که داریم از دور کار را نگاه می‌کنیم باید به نظرات سرمربی و کادرفنی استقلال احترام بگذاریم.

به‌عنوان یک مربی نسل جوان، در خصوص دربی۹۸ نظر کارشناسی و فنی خود را بیان کنید؟

نمی‌خواهم خیلی درباره سیستم و تقابل اندیشه‌ها و این‌طور مسائل صحبت کنم، چون نمی‌دانیم استقلال می‌خواهد در این دیدار با چه روش و تاکتیکی به میدان برود. پرسپولیس در این چندسال بالاخره یک سیستم ثابت داشته، هرچند در این اواخر کمی دچار تغییرات و دگرگونی شده است اما چون پرسپولیس باید این بازی را ببرد، پس رو به هجوم همه‌جانبه و حملات انتحاری می‌آورد. استقلال با توجه به ساختار هجومی قدرتمند و بازیکنان باکیفیتی مثل آمانوف، حسین‌زاده و یامگا می‌تواند از این شرایط به‌سود خود استفاده کند و از فضایی که پشت دفاع پرسپولیس ایجاد می‌شود به بهترین شکل بهره ببرد. در هر صورت در این دیدار حریف بالا بازی می‌کند و استقلال می‌تواند از این امر بهره لازم را ببرد اما باید ببینیم پنجشنبه چه اتفاقی می‌افتد؟

بهترین خاطره‌ای که از دربی دارید، در کدام بازی‌تان بوده است؟

به‌جز گل ثانیه آخری که زدم و استقلال به یک پیروزی شیرین رسید، بهترین خاطره و بازی من به دیداری برمی‌گردد که برای اولین‌بار در ترکیب ثابت استقلال مقابل حریف به میدان رفتیم و با گل‌های علی سامره و محمود فکری تیم پرستاره پرسپولیس را ۲ بر یک بردیم. آن بازی باعث شد من و امیرحسین صادقی در فوتبال ایران چهره شویم و آن بازی برایم خیلی شیرین بود که خدا را شکر با برتری استقلال به پایان رسید. به هر صورت برای اولین‌بار ما دو بازیکن جوان در ترکیب خط‌‌دفاعی تیم به میدان رفتیم و درحالی ‌که همه می‌گفتند پرسپولیس به‌راحتی ما را می‌برد در عمل اتفاق دیگری افتاد و با اعتمادی که آقای قلعه‌نویی به ما کرد توانستیم این بازی را برنده از میدان خارج شویم.

بدترین خاطره‌ای که از دربی به یادتان مانده، چیست؟

بدترین بازی همان بازی عجیبی بود که ۲ بر یک باختیم. من ۱۴-۱۳دربی بازی کرده‌ام و فقط یک بازی را باخته‌ام،  آن بازی با گل‌های معدنچی و اولادی برای پرسپولیس خاتمه پیدا کرد. بازی واقعا عجیبی بود، خداوکیلی در این دیدار ما مستحق باخت بودیم، هم بد بازی کردیم و هم باخت در دربی تجربه بسیار تلخی است که یک‌بار آن را تجربه کرده‌ام و احساس بدی از این ماجرا دارم.

درباره ماجرایی که بین منصوریان و مجیدی در آستانه دربی پیش آمد چه صحبتی دارید؟

بهتر بود این ماجراها در آستانه دربی -که از حساسیت زیادی برخوردار است- پیش نمی‌آمد اما در هر صورت زمان‌هایی در فوتبال اتفاقاتی می‌افتد که از دست شما خارج است، چون ما در صحنه نبودیم، نمی‌توانیم در این خصوص با اطمینان صحبت کنیم و نمی‌توانیم قضاوت درستی داشته باشیم، اما بهتر است همه استقلالی‌ها در هر جایگاهی که هستند به یکدیگر احترام بگذارند. این موضوع هیچ‌ چیزی از آدم‌ها کم نمی‌کند، فقط می‌دانم منصوریان و خرمگاه واقعا استقلالی هستند اما بازهم تاکید می‌کنم که همه استقلالی‌ها باید به همدیگر احترام بگذارند، به‌خصوص اگر پیشکسوت این تیم باشند و برای آن زحمت کشیده‌اند.

البته یک عده اعتقاد دارند، چون مجیدی تحت‌فشار است، این داستان‌ها ناخودآگاه پیش‌آمده و سوءتفاهم ایجاد کرده است.

ما نمی‌توانیم قضاوت کنیم و من هم نمی‌توانم بگویم دلیل آن کار چه بوده است و شاید واقعا به‌خاطر فشارهایی که وجود دارد، فرهاد آنها را ندیده باشد ولی امیدوارم چنین چیزی باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید