230232

مدافع خارجی جایگزین بازیکنان سرباز استقلال/ رد درخواست غفوری از سوی مجیدی

دنیای معدن- معاون حقوقی باشگاه استقلال توضیحاتی را درباره آخرین وضعیت اعزام به خدمت بازیکنان این تیم ارائه کرد.

به گزارش دنیای معدن، فرشید سمیعی درباره آخرین وضعیت سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند اظهار کرد: مرداد سال ۹۷ بود که سردار کمالی از صدور مصوبه‌ای در ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر تسهیل خدمت سربازی برای ورزشکاران، علی‌الخصوص فوتبالیست‌ها خبر دادند. این دستورالعمل قرار بود به ورزشکاران حرفه‌ای که مدت محدودی از عمر خودشان را می‌توانند به صورت حرفه‌ای در سطح بالا ورزش کنند و این با نظام خدمتی مصادف نشود و آن سال‌های اوج ورزش از دست برود.

معاون حقوقی باشگاه استقلال ادامه داد: این طرح مورد استقبال جامعه ورزشی، باشگاه‌ها و فوتبالیست‌ها قرار گرفت و در آن مصوبه، این بند آمده بود که درباره بازیکنانی که در سطح لیگ برتر هستند، تا سن ۲۸ سالگی و بازیکنانی که در سطح ملی هستند، می توانند اعزام را به تعویق بیندازند.

وی در مورد محمدحسین مرادمند بیان کرد: مرادمند مکرراً به اردوی تیم ملی دعوت شده و در لیست ۵۰ نفره برای AFC رجیستر شده است. در مورد او باشگاه استقلال ادله داشت و دارد که او می‌تواند خدمت خود را به تعویق بیندازد. چون در آن دستورالعمل یا مصوبه آمده است بازیکنانی که در سطح تیم ملی هستند، می‌توانند این کار را انجام دهند. از آنجایی که این یک امر تخصصی است، نظام وظیفه و در رأس آن دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح تشخیص اینکه چه کسی در سطح تیم ملی هست را به دو نهاد فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش واگذار کرده است. درباره مرادمند، باشگاه استقلال عین نص صریح مصوبه، از فدراسیون فوتبال استعلام کرد، متعاقباً از وزارت ورزش نیز استعلام گرفت و هر دو استعلام را مبنی بر اینکه مرادمند در سطح تیم ملی است را به اداره کل تربیت بدنی نیروهای مسلح ارسال کرد، در آنجا نیز پس از تأیید برای نظام وظیفه ارسال شد.

سمیعی خاطرنشان کرد: متأسفانه نمی‌دانم بر اساس چه برداشتی و چگونه این موضوع مورد قبول واقع نگرفت در حالی که عین قانون درباره محمدحسین مرادمند اجرا شد و چون ما اعتقاد داریم که عین قانون و مُر قانون عمل کرده‌ایم، لزوماً آن را ادامه خواهیم داد تا حقوق باشگاه استقلال و بازیکنی مانند مرادمند که در اوج دوران ورزشی خودشان قرار دارند، تضییع نشود.

معاون حقوقی استقلال همچنین درباره یزدانی خاطرنشان کرد: سیاوش یزدانی ۸ اسفند ۳۰ ساله می‌شود ولی در برگه اعزام خدمت او ۸ روز زودتر درج شده بود. یعنی قانوناً بدون هیچ گونه کمکی و بدون هیچ گونه رحمتی، ایشان می‌توانست در بازی با فجرسپاسی حضور داشته باشد ولی متأسفانه برگه اعزام به خدمت ایشان ۸ روز زودتر بود و در دیدار برابر فجرسپاسی محروم شد.

سمیعی اظهار کرد: وی بازیکنی ملی‌پوش است که در حال حاضر در لیست ۲۳ نفره تیم ملی حضور دارند و در اول اسفند ۱۴۰۰ اعزام به خدمت هستند. همانطور که استحضار دارید، مصوبه دستورالعمل تسهیل خدمت سربازی بازیکنان تیم ملی یا در سطح تیم ملی، جهت کمک به این بازیکنان طراحی شد. این مصوبه جهت محدود کردن بازیکنان ملی پوش که طراحی نشده است. نظام وظیفه و ستاد کل نیروهای مسلح جهت کمک به بازیکنان ملی‌پوش و در سطح تیم ملی هستند، برای آنکه در سال‌های اوج خودشان بتوانند در بالاترین سطح ارائه دهند، طراحی شده است.

معاون حقوقی استقلال گفت: حالا ما بازیکنی به نام سیاوش یزدانی داریم که عضو تیم ملی است و در مرحله مقدماتی جام جهانی حضور دارد و از این مسابقات مرحله مقدماتی باقی مانده و ایشان اکنون مشمول شده است. آیا تعویقی که در دستورالعمل دیده شده، اگر برای ایشان دیده نشود، پس برای چه کسی می خواهد دیده شود؟ اگر ایشان اعزام شود، چون پنجره لیگ برتر بسته شده، نمی تواند در لیگ برتر ایران بازی کند. آقای استیلی به عنوان مدیر تیم ملی، این را در نظر دارند که بازیکن ملی‌پوشی که عضو تیم ملی ایران است، چگونه می‌تواند فوتبال بازی نکند؟ یعنی عملاً اگر اعزام وی به تعویق نیفتد و شامل آن قانون نشود، نمی‌تواند بازی کند. وقتی که بازی نکند لزوماً در تیم ملی حضور نخواهد داشت و عملا بازیکن و استعدادی که سال‌ها برایش زحمت کشیده شده است، به راحتی با یک تفسیر اشتباه از دست خواهد رفت.

وی در گفت‌وگو با برنامه ورزش و مردم در مورد اینکه آیا باشگاه استقلال مدافعی به‌جای مرادمند و یزدانی به خدمت می‌گیرد یا خیر؟ تصریح کرد: می‌توانیم بازیکن خارجی آزاد جذب کنیم و اگر به مشکل بخوریم، یک مدافع خارجی آزاد جذب خواهیم کرد. این به این معنا نیست که شرایط دو مدافع خود را پیگیری نمی‌کنیم؛ اما در حال پیگیری برای جذب مدافع آزاد خارجی هم هستیم.

معاون حقوقی باشگاه استقلال درباره وضعیت وریا غفوری گفت: سرمربی تیم، غفوری را در اختیار مدیریت باشگاه قرار داده و باشگاه با حفظ قدرت سرمربی، قصد حل موضوع را دارد. سرمربی تیم حرف اول و آخر را در تمرینات و مسائل فنی می‌زند. وریا بازیکن قدیمی ماست و سال‌ها برای استقلال زحمت کشیده است. پس از تشریح شرایط با مدیریت و کمیته انضباطی، مجیدی درخواست بازگشت غفوری به تمرینات را کرد. مجیدی نمی‌خواهد بازیکنان به مدت زیادی از تمرینات دور باشند. این موضوع در یکی دو روز اخیر حل می‌شود و غفوری به تمرینات بازمی‌گردد.

سمیعی درباره اینکه آیا آیین‌نامه اجازه می‌دهد تا آخر فصل صبر کنند، گفت:‌ در مورد یزدانی بله ولی در مورد مرادمند در ۳۰ سالگی می‌توانست این اتفاق بیفتد. به شرط تداوم حضورش در سطح تیم ملی، یعنی اگر او خودش را در سطح تیم ملی حفظ می‌کرد و این ۶ ماه به ۶ ماه مورد تأیید آن دو نهاد مربوطه می‌رسید مرادمند باید تا ۳۰ سالگی به تعویق می‌افتاد. 

معاون باشگاه استقلال تصریح کرد: درباره او اگر تفسیر موثقی اتفاق می‌افتاد به آن اصولی که این مصوبه و ابلاغیه چگونه صادر شد و آن شرایط و دلایل تعویق برای ملی‌پوش نگاه می‌شد و با توجه به اینکه فصل نقل و انتقالات تمام و پنجره ما بسته شده بازیکن ملی‌پوش نمی‌تواند در لیگ یک بازی کند ولی به هر حال سپاه پاسداران در لیگ یک تیم ندارد و ملوان هم یک تیم ارتشی در لیگ یک است با این تفاسیر تکلیف این بازیکن مشخص نیست. از فدراسیون فوتبال و اعضای تیم ملی می‌خواهیم به این مسئله ورود کنند سیاوش یزدانی یک بازیکن ملی‌پوش است که برایش زحمت کشیده و هزینه شده است او در اوج آمادگی قرار دارد واقعاً باید چه کار کند؟ اگر این قانون برای کمک به سیاوش نیست پس برای چیست؟

سمیعی تصریح کرد:‌ همیشه ستادکل نیروهای مسلح و نظام وظیفه نقش حمایتی خودشان را ایفا کرده‌اند خارج از عدل است اگر این را نگویم تا جایی که توانستند به تیم ملی و بازیکنانش کمک کردند. ستادکل در همین ماجرای اخیر هم توصیه می‌کرد که به تیم ملی و بازیکن ملی‌پوش کمک شود و راهکار قانونی برای آن پیدا شود در نتیجه فکر می‌کنم اینبار هم می‌توان از ظرفیت‌های قانونی استفاده کرد وقتی ستادکل نیروهای مسلح خودش را اینقدر مسئول می‌داند که می‌آید برای کمک به فوتبال مصوبه و ابلاغیه ایجاد می‌کند در حالی که می‌توانست این کار را نکند. در سال ۹۷ ستادکل را کسی مجبور نکرده بود، خودشان برای کمک به فوتبال ایران پیش‌قدم شدند. الان هم از مقامات و مسئولین انتظار داریم بازیکنان استقلال که ملی‌پوش هم هستند از این ظرفیت‌های قانونی مثل بقیه تیم‌ها برخوردار شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید