226504

ماجرای جایگزینی یک تیم به‌جای سرخپوشان در لیگ قهرمانان آسیا از زبان اولیایی

دنیای معدن- هرکدام از تیم‌های استقلال، پرسپولیس و تراکتور درصورت عدم تسویه‌حساب مالی، از آسیا کنار خواهند رفت.

به گزارش دنیای معدن، چند استوری در اینستاگرام افشین پیروانی، سرپرست پرسپولیس پیرامون جایگزینی یک تیم به‌جای سرخپوشان در لیگ قهرمانان آسیا و درنهایت گمانه‌زنی‌ها پیرامون احتمال حضور گل‌گهر در لیگ قهرمانان آسیا برای دلجویی از این تیم باعث شد روز گذشته هواداران پرسپولیس به‌شدت به سازمان لیگ و فدراسیون حمله کنند. چند اظهارنظر از پیروانی که ظاهرا در کلاب‌هاوس مطرح شده هم به این آتش دامن زد. سرپرست پرسپولیس عنوان کرده بود می‌خواهند مجوز پرسپولیس را باطل و تیم دیگری را به‌جای این تیم به آسیا بفرستند. کاظم اولیایی، عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای هم به‌تندی در چند مصاحبه جواب پیروانی را داد تا این ماجرا هم به‌اندازه بحث محکومیت گل‌گهر در پرونده شکایت استقلال، پیکان و سپاهان مهم و جنجالی شود. ماجرای درگیری پیروانی و اولیایی البته به مصاحبه بعد از بازی پیکان و پرسپولیس بازمی‌گردد جایی که مدیرعامل پیشین استقلال عنوان کرد مسائلی مثل صدور مجوز حرفه‌ای به افشین پیروانی که سرپرست پرسپولیس است ارتباطی ندارد و مسائل مدیریتی است که باید بین سازمان لیگ و سرپرست مدیرعاملی پرسپولیس حل شود. این اظهارات واکنش پیروانی را هم به‌همراه داشت و او ادبیات اولیایی را نامناسب دانست. به هر حال برای بررسی این اتفاقات و پیگیری صحت و سقم حذف پرسپولیس از آسیا با کاظم اولیایی تماس گرفتیم تا بدانیم واقعیت ماجرا چیست. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای را در ادامه می‌خوانید.

پرسپولیس و استقلال باید به‌زودی در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند، چندی‌پیش ماجرای صدور مجوز حرفه‌ای این دو تیم با شایعاتی همراه بود و فرصت سه‌ماهه به هر دو تیم داده شد تا مشکلات خود را برطرف کنند، آیا این مجوز صادر شده است؟

درمجموع از ۱۶تیمی که در لیگ ایران حضور دارند، هفت تیم درخواست مجوز حرفه‌ای در سطح بین‌المللی دادند که یک تیم در میانه راه منصرف شد و مدارک را تکمیل نکرد تا روند بررسی مجوز سایر تیم‌ها ادامه پیدا کند.

درحال حاضر چه تیم‌هایی مجوز حرفه‌ای دارند؟

تا این لحظه سپاهان، فولاد و گل‌گهر پس از چندبار مکاتبه و رفع اشکالات، موفق شدند مجور حرفه‌ای خود را دریافت کنند و استقلال، پرسپولیس و تراکتور هنوز نتوانسته‌اند مجوز بگیرند. پس از تایید رای کمیته بدوی توسط کمیته استیناف، فرصت سه‌ماهه‌ای به این سه تیم داده شد اما هنوز مجوز جدیدی صادر نشده است. البته لازم به ذکر است بخشی از این روند دراختیار هیات‌مدیره و مدیرعامل نیست و چون استقلال و پرسپولیس در مالکیت دولت هستند، مشکلات عمده‌ای دراین‌باره وجود دارد که منتظریم رفع شود.

مشکل فقط به همین بحث مربوط است؟

خیر، در ‌بخش دیگر بحث تراز مالی و بدهکاری‌ها وجود دارد و همان‌طور که همه می‌دانید پنجره این تیم هنوز بسته است و همین موضوع نشان می‌دهد عدم ظرفیت حرفه‌ای وجود دارد.

این یعنی درصورت باز نشدن پنجره نقل‌وانتقالاتی این تیم که در نتیجه عدم تسویه‌حساب است، پرسپولیس از آسیا حذف خواهد شد؟

بله، همین‌طور است. هرکدام از تیم‌های استقلال، پرسپولیس و تراکتور درصورت عدم تسویه‌حساب مالی، از آسیا کنار خواهند رفت.

شایعاتی وجود دارد که ظاهرا پرسپولیس قرار است از آسیا حذف و گل‌گهر به‌جای این تیم راهی لیگ قهرمانان شود، این ماجرا چقدر صحت دارد؟

من واقعا نمی‌دانم این حرف‌ها از کجا آمده است. گل‌گهر در فصل گذشته نتوانسته سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند و راهی کردن این تیم به آسیا، شایعه است و صحت ندارد. باشگاه‌ها ابتدا باید سهمیه بگیرند و به آسیا بروند و درصورت عدم کسب سهمیه، آنها مجوز حضور در لیگ قهرمانان را ندارند و اگر به فرض پرسپولیس نتواند مجوز حضور در لیگ قهرمانان را بگیرد طبق قانون گل‌گهر هم نمی‌تواند جایگزینش شود.

با این حساب اگر به هر دلیلی استقلال یا پرسپولیس از آسیا حذف شوند، چه تیمی جایگزین آنها خواهد شد؟

عملا هیچ تیمی! آنها از لیگ قهرمانان آسیا حذف می‌شوند و تیم دیگری از ایران به این مسابقات نخواهد رفت.

اما افشین پیروانی سرپرست قرمزها چندین‌بار از تلاش‌ها برای حذف پرسپولیس از آسیا صحبت کرده بود.

به‌نظرم این صحبت‌های هواداری است و در عمل با واقعیت فاصله دارد.

ماجرای اختلاف شما و پیروانی هم برای هواداران پرسپولیس حساسیت‌برانگیز شده است.

من اختلافی با ایشان ندارم، پیروانی صحبتی مطرح کردند و درباره مجوز حرفه‌ای گفتند و من اعلام کردم پرسپولیس مدیرعامل (سرپرست مدیرعاملی) دارد و کمیته صدور مجوز حرفه‌ای با ایشان جلساتی را برگزار کرده است و صحبت‌های مطرح‌شده در حوزه اختیارات ایشان نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید