233082

دبیرانجمن تولید کنندگان فولاد ایران در گفتگوی اختصاصی با دنیای معدن مطرح کرد:

وضع عوارض بر صادرات فولاد امروز منطق ندارد

دنیای معدن- صبا نمایشی: دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران تاکید کرد: امروز وضع عوارض بر صادرات فولاد به هیچ وجه منطق ندارد و این درحالی است که کشور به ارز حاصل از صادرات، نیاز دارد.

سید رسول خلیفه سلطانی در گفت وگو با خبرنگار دنیای معدن تصریح کرد: موضوع اجرای سیاست وضع عوارض را نباید به صورت مطلق رد کرد، اما بنابر مقتضیات زمان و شرایطی که ایجاب می کند، می تو اند عملیاتی شود.

وی گفت: امروز تولید فولاد کشور به میزان دو برابر نیاز عرضه می شود و نگرانی نداریم ، بازار داخلی تامین است و طرح مسکن ملی هم مشکلی نخواهد داشت.

بنابر آمارهای منتشر شده سال گذشته تولید فولاد به رقم ۲۷ میلیون  و ۹۰۱ هزارتن رسید و مصرف ظاهری فولاد میانی  هم در مقایسه با سال ۹۹ کاهش ۱۶ درصدی و در ارتباط با مقاطع فولادی ۱۰ درصد افت را ثبت کرد.

خلیفه سلطانی خاطرنشان ساخت: قیمت فولاد در سطح کشور ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از قیمت جهانی عرضه می شود و وقتی یک تصمیمی می خواهیم برای تولید و صادرات  به مورد اجرا بگذاریم ، باید مبتنی بر بررسی های  کارشناسی و داده های مقایسه ای باشد، به شیوه ای عمل نکنیم که تولید زمین گیر شود.

وی گفت: واقعیت اینکه پتروشیمی و فولاد ارز مورد نیاز کشور را تامین کرده اند و تصمیم برای وضع عوارض در ارتباط با صادرات فولاد،  بشدت نابخردانه است.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اضافه کرد: پیرامون ورق تخت فولادی نیازی به طرح موضوع  نیست، زیرا تولیدکنندگان این بخش تحت نظر دولت فعالیت می کنند و لازم نیست موضوع عوارض مطرح شود.

کاهش مصرف انرژی و افت تولید

خلیفه سلطانی پیرامون افت تولید فولاد سازان در سال ۱۴۰۰ گفت: برابر آمارهای منتشر شده سال گذشته تولید فولاد به رقم ۲۷ میلیون و ۹۰۱ هزار تن رسید که نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش هشت درصدی را ثبت کرد.

وی افزود: براساس آمار عملکرد پار سال تولید فولاد افت دو میلیون و ۳۵۰ هزارتنی داشت که علت آن قطعی برق و گاز بود.

آخرین روزهای اسفند ماه ۱۴۰۰ ستاد تنظیم بازار وضع عوارض بر صادرات صنایع فلزی و معدنی را تصویب کرد و وزارت صمت هم در ۲۰ فروردین امسال بخشنامه ابلاغیه مصوبه مربوطه را برای اجرا  صادر کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید