225145

بازار به سیگنال مثبت ارزی هم واکنش نشان نداد

برگ‌‌‌ریزان پاییزی بازار فولاد؟

دنیای‌معدن - راضیه احقاقی : افت بهای شمش فولاد صادراتی ایران، صعود نرخ آزاد و نیمایی ارز و تضعیف تقاضا برای شمش و محصولات فولادی در بازارهای جهانی با محوریت کشورهای آسیای شرقی، مهم‌ترین سیگنال‌‌‌های اثرگذار بر بازار آهن و فولاد کشور ظرف هفته اخیر بود.

به گزارش دنیای معدن، حتی 29‌هزار تومانی شدن بهای دلار نیز نتوانست موجب رونق معاملات محصولات فولادی در بازار داخل شود و رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای بر این بازار حاکم ماند. در این شرایط، عقبگرد قیمتی بهای جهانی شمش و محصولات فولادی در تقابل با داده مثبت ارزی قرار گرفت و این سیگنال منفی تاثیرگذاری بیشتری بر روند معاملات بازار داشت. این در حالی است که بازارهای جهانی باید خود را برای تغییرات جدیدی آماده کنند که دورنمای بازار فولاد را پیچیده‌‌‌تر خواهد کرد. اینکه سویه جدید ویروس کرونا چه اثری بر بازارهای مختلف یا سبک زندگی افراد بر جای می‌‌‌گذارد، مطلب دیگری است که مرور زمان آن را شفاف‌‌‌تر می‌کند؛ اگرچه خوش‌بینی چندانی به این بازار نیست.

  اثرگذاری سیگنال‌‌‌های متناقض بر بازار شمش فولاد

در شرایطی که بازار شمش و محصولات فولادی در بازارهای جهانی از سکه افتاده است و شاهد عقبگرد قیمتی این محصولات با محوریت بازارهای چین هستیم، رشد نرخ ارز نیمایی و صعود نرخ ارز در بازار آزاد، سرعت‌‌‌گیر جدی در مسیر اثرگذاری تضعیف قیمت جهانی بر بازار داخلی شمش و محصولات فولادی است.

رینگ شمش فولاد در بازار صنعتی بورس کالای ایران در معاملات هفته قبل منتهی به ‌روز جمعه پنجم آذر، با استقبال نسبتا گرم خریداران روبه‌رو شد؛ به‌‌‌نحوی که از 146‌هزار تن شمش فولاد عرضه‌شده در این بازار، بالغ بر 95‌هزار تن محصول مورد دادوستد قرار گرفت و به این ترتیب 65‌درصد عرضه شمش فولاد در اولین هفته آذرماه به فروش رفت. کاهش قیمت پایه شمش فولاد، آن‌‌‌هم در شرایطی که نرخ ارز در بازار آزاد رو به افزایش گذاشته و زمزمه‌‌‌هایی از نزدیکی نرخ ارز آزاد و نیمایی در هفته‌‌‌های پیش رو شنیده می‌شود، باعث شد تا نوردکاران نسبت به خرید شمش فولاد در کانال 13‌هزار تومانی با وجود رکود سنگین در بخش محصولات خود اقدام کنند.

هفته گذشته هر کیلوگرم شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا با نرخ 13‌هزار و 160تومان عرضه شد که رقم قابل‌توجهی به‌‌‌شمار می‌رود، اما نسبت به قیمت پایه عرضه شمش فولاد در دو هفته قبل کمتر بود. اوج قیمت پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا مربوط به دو هفته قبل بود که هر کیلوگرم شمش فولاد با نرخی برابر 14‌هزار و 130تومان در رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس کالا عرضه شد. کاهش بهای شمش فولاد در بازارهای جهانی ظرف هفته‌‌‌های گذشته باعث شد از قیمت پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای کشور کاسته شود.

میانگین نرخ معامله شمش فولاد در رینگ روز سه‌‌‌شنبه بورس کالا برابر 13‌هزار و 200تومان به ازای هر کیلوگرم بود که با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین نرخ تمام‌شده فروش این میلگرد به 14‌هزار و 400تومان می‌‌‌رسد و با توجه به هزینه‌‌‌های حمل و تبدیل، هر کیلوگرم میلگرد تولیدی با این شمش می‌تواند حداقل قیمتی برابر 15‌هزار و 400 تومان داشته باشد.

  بی‌‌‌اعتنایی بازار آزاد به سیگنال‌‌‌های ارزی

بررسی روند معاملات مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد تهران از بی‌‌‌اعتنایی معامله‌‌‌گران این بازار به سیگنال‌‌‌های ارزی حکایت دارد. هفته گذشته نرخ ارز در بازار آزاد کشور در مسیر رشد قیمت نوسان داشت و در نهایت روز چهارشنبه، دلار با رشد 540تومانی طی یک روز به کانال 29‌هزار تومانی صعود کرد. به شکل عمومی صعود نرخ ارز داده‌‌‌ای مهم برای بازار آهن و فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا و به‌‌‌خصوص بازار آزاد به‌‌‌شمار می‌رود. در حالی که نرخ ارز روز چهارشنبه به بیشترین نرخ پس از نیمه آبان سال گذشته رسید، انتظار می‌‌‌رفت فعالان بازار مقاطع طویل فولادی به این سیگنال مثبت واکنش نشان دهند و درصدد خرید سرمایه‌‌‌ای برآیند؛ اما فعالان بازار آزاد به این سیگنال ارزی بی‌‌‌توجهی کردند و بهای هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران در روز سوم آذرماه به 15‌هزار و 750تومان رسید.

رکود سنگین مصرفی در بازار داخل، انباشت محصول در انبارهای تجار و تضعیف قیمتی مقاطع طویل فولادی در بازارهای جهانی مهم‌ترین دلایل بی‌‌‌توجهی فعالان بازار آزاد آهن کشور به سیگنال‌‌‌های ارزی بود.

  بازگشت رونق به معاملات میلگرد بورسی

رینگ مقاطع طویل فولادی کشور، هفته گذشته با استقبال نسبی خریداران روبه‌رو شد؛ به‌‌‌گونه‌‌‌ای که 61‌هزار تن انواع میلگرد در این بازار مورد دادوستد قرار گرفت که این رقم حدود 44‌درصد کل عرضه در این بازار بود. هر کیلوگرم میلگرد در این بازار با قیمتی در بازه 13‌هزار و 800تومان تا 15‌هزار و 150تومان عرضه شد و در نهایت میانگین نرخ معامله هر کیلوگرم میلگرد فروش‌رفته در این بازار به 14‌هزار و 400 تومان رسید. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، بهای تمام‌شده هر کیلوگرم میلگرد معامله‌شده در این بازار برابر 15‌هزار و 800 تومان است.

در شرایطی که میانگین نرخ معامله شمش فولاد در رینگ روز دوم آذر با احتساب مالیات ارزش‌افزوده برابر 14‌هزار و 400تومان بود، استقبال از میلگرد با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه قیمتی 13‌هزار و 800تومان تا 15‌هزار تومان توجیه‌‌‌پذیر است. البته در حال حاضر بازار آزاد آهن و فولاد با رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌‌‌ای روبه‌رو است، اما خرید میلگرد با این نرخ از بازار آزاد می‌تواند بیانگر برآورد تجار از رشد قیمت در ماه‌‌‌های پیش‌‌‌رو باشد.

  تضعیف صادرات به عقبگرد قیمتی در بازار داخل انجامید

تضعیف بهای صادراتی شمش و محصولات فولادی ایران در بازارهای جهانی یکی دیگر از دلایل عقبگرد قیمتی نرخ شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا و افت نرخ مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد داخل بود. به گزارش متال‌‌‌بولتن، هر تن شمش فولاد صادراتی ایران فوب خلیج فارس، روز چهارشنبه 24 نوامبر، با نرخی در بازه 585 تا 590 دلار به ازای هر تن به فروش رفت. این در حالی بود که میانگین نرخ ماهانه فروش بیلت صادراتی ایران فوب خلیج‌فارس در ماه اکتبر برابر 641 تا 645 دلار به ازای هر تن بود.

عقبگرد قیمتی شمش فولاد صادراتی ایران از تضعیف تقاضا برای شمش فولاد در کشورهای آسیای شرقی با محوریت چین و رکود در بخش مسکن این کشور نشات می‌گیرد. ظرف ماه‌‌‌های گذشته، شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین و به‌خصوص «اورگرند» با بحران بدهی روبه‌رو شدند که این بحران رکود در بخش مسکن این کشور را به همراه داشت و با افت تقاضا برای محصولات طویل فولادی، زمینه عقب‌‌‌نشینی قیمتی در بازارها را فراهم کرد. البته ظرف روزهای ابتدایی هفته گذشته و با فروش مناسب بخشی از دارایی‌‌‌های شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک چینی، مجددا بازار آهن و فولاد این کشور رنگی از رونق و رشد قیمتی را به خود دید، اما اثرگذاری این سیگنال کوتاه‌مدت بود و با توجه به تغییر سیاست دولت پکن در خصوص بخش ساخت‌‌‌وساز نباید انتظار جهش مجدد در بخش آهن و فولاد چین را با داده‌‌‌های فعلی داشت.

رکود در بخش فولاد چین باعث شده است تا صادرات شمش و محصولات فولادی ایران نیز دشوار شود. نشریه متال‌‌‌بولتن از قیمت 585دلار برای فروش هر تن شمش صادراتی کشور خبر می‌دهد، اما شنیده‌‌‌ها از تخفیف 50دلاری در هر تن در معاملات شمش فولاد کشور برای کسب سهم از بازارها حکایت دارد. در شرایطی که بحران مالی شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین و به‌خصوص «اورگرند» با رکود در بخش مسکن به رکود در بازار املاک این کشور منجر شده، تولیدکنندگان ایرانی برای فروش محصولات خود در بازارهای چین چاره‌‌‌ای جز ارائه تخفیف ندارند. در این شرایط افت نرخ زغال‌‌‌سنگ حرارتی و کک‌‌‌شو نیز از این روند عقبگرد قیمتی حمایت بیشتری می‌کند.

تضعیف بازار صادراتی شمش و محصولات فولادی ایران سیگنالی کاهشی برای نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد داخل بود که در تقابل با رشد نرخ ارز در بازار داخل عمل کرد. درواقع بخشی از افت نرخ بهای مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد با وجود صعود بهای اسکناس آمریکایی به کانال 29‌هزار تومانی به این سیگنال مربوط بود. در عین حال، تضعیف بهای صادراتی شمش فولاد ایران باعث می‌شود نوردکاران به امید افت بیشتر بهای پایه، خرید شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا را به تعویق بیندازند.

در معاملات هفته اخیر برابر 95‌هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا به فروش رفت، اما معامله این میزان محصول در شرایطی که نرخ ارز آزاد و نیمایی در مسیر صعود قیمتی قرار دارد، رقم قابل ملاحظه‌‌‌ای به شمار نمی‌رود و می‌تواند از انتظار نوردکاران برای افت بیشتر نرخ با سیگنال تضعیف بازارهای جهانی نشات گرفته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید