222799

مدیر آموزش و پژوهش و فناوری ایمیدرو در گفتگو با دنیای معدن خبر داد:

دستاورد تغییر ریل پژوهشی ایمیدرو، به نتیجه رسیدن 70 پروژه تقاضامحور است

دنیای معدن- محبوبه ناطق: غلامرضا ملاطاهری مدیر آموزش و پژوهش و فناوری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در گفتگو با دنیای معدن گفت: از سال 97 ایمیدرو تمام بودجه‌های پژوهشی‌اش را با هدف جلوگیری از تکراری‌شدن پژوهش‌ها و ممانعت از هدررفت سرمایه‌ها تقاضامحور کرده است.

وی افزود: در حقیقت ایمیدرو ریل را عوض کرده و بعد از احصا و بررسی تقاضای بخش صنعت و معدن، آن را در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی قرار داده است. بدین ترتیب پروژه‌ها به شرط داشتن دستاورد در جایگاه واقعی خودش مصرف می‌شوند.

ملاطاهری ادامه داد: البته تمامی پروژه‌ها دستاورد ندارد چنانکه از کل تقاضاهایی که از بخش صنعت و معدن از سال 97 تا مهر ماه 1400 احصا شده، 70 پروژه تقاضامحور به نتیجه رسیده و به گونه‌ای دارد کار می‌شود که متقاضی‌ پروژه، منتظر خروجی آن است و در برخی موارد دستاورد پژوهش و پروژه، با امضای رئیس هیات عامل ایمیدرو به شرکتها ابلاغ می‌شود.

مدیر آموزش و پژوهش و فناوری ایمیدرو، با اشاره به ضرورت توجه به دانش‌های نو و نوآوری، اظهار داشت: ایمیدرو شرکتها و موسسات نوع سومی را با همکاری دانشگاه‌ها تاسیس کرده است که مالکیت این شرکت‌ها و موسسات برای دانشگاه است ولی به سفارش دستگاه‌های اجرایی تاسیس می‌شوند تا نیازهای صنعت را برآورده سازند. از جمله موسسه یونیدرو و مرکز هوشمندی که تجربه خوبی بود و الان نیز به بار نشسته و خروجی و دستاوردهای خوبی در حوزه مطالعات کاربردی و رفع نیاز شرکتها داشته است.

ملاطاهری تصریح کرد: همچنین ضرورت‌های دیگری در آموزش ستادی یا  آموزش بخش خصوصی احساس می‌شد که با کمک سازمان‌های فنی و حرفه‌ای داریم به سمت تربیت نیروی تکنسین‌ و کارشناسی می‌پردازیم که نیاز به فراگیری مهارت و آموزش آن از خبره‌های رشته کاری‌شان دارند.

وی افزود: به طور مثال در کشور به هزار نفر حفار مغزه‌گیر نیاز داریم که هیچ برنامه‌ریزی خاصی برای آموزش این تکنسین‌ها وجود ندارد. در این راستا ایمیدرو برای اولین بار وارد عمل شده و با کمک انجمن حفاران، در مرکز تحقیقات یزد دستگاه حفاری گرفته و فراخوان داده تا تعدادی تکنسین‌ را آموزش داده و جذبشان کند. بازار کار این تعداد هم مشخص است و به محض گذراندن دوره 6 ماهه جذب بازار کار می‌شوند.

ملاطاهری با اشاره به اینکه، تکنسین‌پروری از آن جهت مهم است که می‌تواند گپ بین کارگر و مهندسین را پر کند اظهار کرد: از 600 دوره آموزشی که قرار بود در سال 99 انجام شود، حدود 50 دوره متعلق به تربیت تکنسین و بقیه‌ در حوزه‌های اچ اس ای و روش‌های استخراج زیرزمینی، روش‌های استخراج زغال سنگ و ارتقای فنی دانش بخش خصوصی است.

مدیر آموزش و پژوهش و فناوری ایمیدرو، با اشاره به اینکه، پژوهش‌های تقاضامحور عمدتا در حوزه‌های فناوری، بومی‌سازی، اچ اس ای و محیط زیست است گفت: این پژوهش‌ها در زمینه تمام صنایع و معادن است و محدودیتی قائل نشدیم. همچنین در حوزه سیاست‌گذاری و نقشه راه معدن پروژه‌هایی را به انجام رساندیم و افق 2050 را ترسیم کردیم که تا یک ماه دیگر خروجی‌اش در می‌آید.

ملاطاهری تصریح کرد: در این پروژه که الگو گرفته ازکشورهای صنعتی جهان است، سعی کردیم تمام نقشه راه‌های کشورهای توسعه یافته و پیشرفته صنعتی را تا افق 2050 احصا و ترجمه کنیم که این کار توسط دانشگاه صنعتی شریف برای ایران به‌روز و مناسب‌سازی شده و نسخه ارزشمندی است که در صورت اجرا تحول بزرگی را در بخش صنعت و معدن ایجاد می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید