247189

افزایش بهای مس با بهبود ارزش یوآن چین

دنیای‌ معدن : قیمت مس در روز دوشنبه ۱۱سپتامبر به دلیل افزایش ارزش پول کشور چین و تضعیف دلار و همچنین اعطای وام‌‌‌ از طرف چین به‌عنوان بزرگ‌ترین و اصلی‌‌‌ترین مصرف‌کننده فلز سرخ دنیا روند افزایشی را در پیش گرفت و موجب افزایش میزان خرید معامله‌‌‌گران و تولیدکننده‌‌‌هایی شد که برای خرید و فروش مطابق سینگال‌‌‌های بازار پیش می‌روند.

به گزارش دنیای معدن، مس معیار CMCU۳ در رینگ رسمی بورس فلزات لندن با رشد ۱۴درصدی با قیمت ۸‌هزار و ۳۵۹دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت. این فلز سرخ به‌عنوان ماده اولیه پرمصرف در صنایع برق و ساختمان در روز جمعه ۸سپتامبر به کمترین میزان خود طی سه‌هفته اخیر یعنی ۸‌هزار و ۲۱۳دلار به‌ازای هر تن رسید.  شاخص دلار آمریکا ازجمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت فلزات است و افت این شاخص طی چند هفته گذشته موجب افزایش قیمت فلزات غیرآهنی همچون مس، آلومینیوم، سرب، روی و نیکل شده و از این‌رو میزان تقاضا برای این فلزات در بازار جهانی افزایش یافته است. بانک‌مرکزی چین با تعیین میانگین روزانه به تقویت یوآن در برابر دلار آمریکا کمک کرد که افزایش نارضایتی از این ارز را نشان می‌دهد.

آلاستیر مونرو، استراتژیست فلزات اساسی در مارکس، گفت: در حال حاضر بازار تحت تسلطHFTهایی است که اغلب بر یوآن متمرکز هستند. قیمت مس تا حد زیادی تحت‌تاثیر یوآن چین است که اعطای وام تاثیر مثبتی بر تغییر قیمت فلز سرخ گذاشته است. به عبارت بهتر بانک مرکزی چین در راستای تقویت رشد اقتصادی، میزان وام‌‌‌های جدید اعطایی بانک‌ها را در ماه اوت به چهار برابر ماه ژوئیه افزایش داده است. همچنین بازار فلزات صنعتی، داده‌‌‌های حاصل از قیمت مسکن چین را به همراه تولید صنعتی و آمار سرمایه‌گذاری شهری که قرار است در هفته جاری انجام شود، بررسی خواهد کرد. در بخش فنی، مس با مقاومت میانگین در بازه ۱۰۰روزه کف کانال قیمتی ۸‌هزار و ۴۱۵دلاری و در بازه ۵۰روزه کف کانال قیمتی ۸‌هزار و ۴۳۵دلاری را حفظ کرده است.

افزایش قیمت در سایر فلزات نیز رقم خورده، به‌طوری که نرخ آلومینیوم CMAL۳ با افزایش ۵/ ۰درصدی به ۲‌هزار و ۱۹۴دلار به ازای هر تن رسیده است. همچنین قیمت فلز روی CMZN۳ با رشد ۸/ ۰درصدی به ۲‌هزار و ۴۶۳دلار به ازای هر تن افزایش یافته است. قیمت سرب CMPB۳  نیز ۷/ ۰‌درصد افزایش داشته و به ۲‌هزار و ۲۴۳دلار به ازای هر تن رسیده است. قیمت قلع نیز افزایش ۶/ ۰درصدی را تجربه کرده و به ازای هر تن به ۲۵‌هزار و ۷۲۵دلار رسیده است. نیکل نیز از دیگر فلزاتی است که رشد اندک یک‌درصدی را به ثبت رسانده و در بازارهای جهانی با قیمت ۲۰‌هزار و ۲۵۰دلار به ازای هر تن مورد معامله قرار می‌گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید