244216

مس پس از ۶ ماه در کانال ۷ هزار دلار

دنیای معدن: قیمت مس در بازارهای جهانی هفته‌گذشته پس از ۶ ماه به کانال ۷ هزار دلار برگشت و اگرچه در این محدوده با افزایش تقاضا مواجه شد ولی بازگشت به کانال ۷ هزار دلار مس در روزهایی اتفاق افتاد که تحلیلگران منتظر مس ۱۱ هزار دلاری بودند.

به گزارش دنیای معدن از ایراسین، چهارشنبه گذشته قیمت هر تن مس در بازارهای جهانی به کانال ۷ هزار دلار سقوط کرد. آخرین بار در نوامبر ۲۰۲۲ قیمت مس تا کانال ۷ هزار دلار ریخت و سپس با افزایش تقاضا ابتدا تا ۸ هزار و ۵۰۰ دلار و سپس ۹ هزار و ۴۰۰ دلار رشد کرد. چهارشنبه گذشته نیز قیمت جهانی مس پس از شش ماه به کانال ۷ هزار دلار برگشت و با افزایش تقاضا در روزهای معاملاتی بعد تا ۸ هزار و ۱۳۵ دلار افزایش پیدا کرد. با این حساب آیا روند قیمتی مس صعودی می‌شود؟ باید در نظر داشت شش ماه قبل وقتی مس تا کانال ۷ هزار دلار پایین آمد روند کلی قیمت مس صعودی بود ولی حمایت خریداران از قیمت مس در روزهای پایانی هفته گذشته درحالی اتفاق می‌افتد که روند قیمتی مس نزولی است. در نتیجه بسیاری از فعالان بازار انتظار دارند در هفته‌ پیش‌رو نیز مس بار دیگر به سطح ۷ هزار دلار بازگردد.

چشم‌ انداز کوتاه مدت مثبت نیست

داده‌های اقتصادی چین و رکود بخش مسکن با آغاز روند نزولی قیمت جهانی مس همراه بود. بلومبرگ در گزارشی نوشت مشوق‌های دولت چین برای بخش ساختمان سازی موفق نبود در نتیجه غول‌های ساختمان سازی چین در فصل تقاضای مسکن به جای افتتاح پروژه‌های جدید، بیشتر برروی تکمیل پروژه‌های قدیمی متمرکز شدند. مدیر یکی از این شرکت‌های ساختمانی در این‌باره به رویترز گفت کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان باعث شد تا سرمایه‌گذاری جدیدی در بخش مسکن چین انجام نشود.

رکود یا رونق بازار مسکن چین ارتباط مستقیمی با قیمت جهانی مس و روی دارد. در بازه‌های زمانی قبلی نیز با هر داده‌ اقتصادی مثبتی در بخش مسکن چین، قیمت مس و روی صعودی می‌شد ولی اکنون در آستانه فصل ساخت و ساز بازار مسکن چین در رکود قرار دارد تا مس یکی از بزرگترین محرک‌های صعودی خود را در اختیار نداشته باشد.

کاهش موجودی انبارها ادامه‌ دارد

موجودی فلزات در بنادر چین روندی نزولی دارد، آمار گمرک چین نیز نشان می‌دهد واردات مس این کشور در طول سه ماه گذشته به شدت نزولی بود. تقاضای چینی‌ها برای محصولات و زیرمجموعه‌های مس نیز پایین است برای مثال موجودی انبارهای کاتد مس در چین به صورت نمودار بالا است.

اگرچه کاهش خرید چینی‌ها منجر به ریزش قیمت مس شد ولی کاهش ذخایر بیانگر تقاضا بالقوه در بازار مس است و با کوچکترین نشانه‌های اقتصادی مثبت احتمال رشد شدید تقاضا وجود دارد. ولی در این روزها فعالان بازار تقاضا برای خرید مس را ضعیف ارزیابی می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید