229349

معاون وزیر صمت جزئیات ابر پروژه های صنعتی کشور را تشریح کرد

تمام 48 پروژه صنعتی در دولت سیزدهم تکمیل می شود

دنیای معدن: هزینه کل عملیات اجرایی از سه طریق افزایش سرمایه شرکت ها، تسهیلات و بازار سرمایه تأمین خواهد شد

به گزارش دنیای معدن، دولت سیزدهم؛ انقلاب صنعتی و معدنی راه انداخت. روز یکشنبه  هفته جاری عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور با اعتباری معادل ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری با حضور رئیس جمهور آغاز شد. پروژه‌هایی که با نهایی شدن آنها می‌توان امید به فردایی بهتر بست. ۱۱ میلیارد دلار صادرات سالانه، تولید ۵۴ میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه پس از بهره‌برداری و ایجاد ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیرمستقیم تنها بخشی از مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های غول آساست. شرکت‌هایی که قرار است این پروژه‌های ملی را به سرانجام برسانند از شرکت‌های بزرگ بورسی هستند و مشکلی از نظر تأمین مالی و نقدینگی ندارند. این در حالی است که طی سال‌های گذشته هر پروژه‌ای که قرار بود آغاز شود همه نگران چگونگی تأمین مالی آن بودند. از حدود سه سال پیش کارشناسان هشدار دادند که اگر پروژه‌های جدید صنعتی و معدنی تعریف نشود، صنعت کشور وارد دوران افول خود می‌شود. سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت نیز اعلام کرد این سرمایه‌گذاری‌ها ۲ تا ۳ سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، اما اگر ما از امروز سرمایه‌گذاری نکنیم از سال ۱۴۰۳ به بعد دچار افول خواهیم شد. درباره ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور و آینده ای که می‌توان برای آن متصور بود با وجیه‌الله جعفری، معاون وزیر و رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

سرمایه‌گذاری صورت گرفته در 48  پروژه صنعتی کشور  بعضاً در چه حوزه‌هایی است؟

سهم طرح‌های معدن و صنایع معدنی از این بخش نزدیک به 7.8 میلیارد دلار و مابقی در حوزه پتروشیمی است. در حوزه معدن در راستای تکمیل زنجیره تأمین و ارزش شرکت‌ها، طرح‌های مربوطه تعریف شده است که شامل پروژه‌های حوزه اکتشاف، تولید کنسانتره سنگ آهن، گندله، آهن اسفنجی، ورق‌های فولادی، کنسانتره و کاتد مس، ماشین‌آلات معدنی و پروژه‌های زیرساختی مربوطه بویژه نیروگاه‌های مورد نیاز تولید است. این پروژه‌ها با درنظر گرفتن نیاز زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی تعریف شده‌اند.

این طرح‌ها چه میزان اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد؟

میزان اشتغال مستقیم این طرح‌ها بیش از 18هزار و 350 نفر و اشتغال غیر مستقیم به 43 هزار و 800 نفر می‌رسد.

افزایش تولیدی که بواسطه پروژه‌های یاد شده محقق می‌شود، چه میزان خواهد بود؟

اهم ظرفیت تولید محصولات شامل  توسعه اکتشاف و افزایش حفاری‌ها، 7 میلیون تن سنگ آهن، 830 هزار تن کنسانتره مس و 100 هزار تن کاتد مس، 7.5 میلیون تن کنسانتره آهن، 6 میلیون تن گندله آهن، 8.3 میلیون تن آهن اسفنجی، 6.3 میلیون تن محصول فولادی، 360 هزار تن اسید فسفریک، 3میلیون مترمکعب آب از پساب، 3 هزار و 200 مگاوات برق با هدف تولید پایدار و به همراه تعدادی پروژه تکمیل کننده زنجیره شامل فرومنگنز، فروسیلس، آهک و... است.

زمانبندی بهره‌برداری از پروژه‌ها چگونه است؟

با توجه به تعدد و تنوع پروژه‌ها، زمان بهره‌برداری از 5 ماه تا 42 ماه پیش‌بینی شده است. از آنجا که قراردادهای عمده پروژه‌های مذکور منعقد شده و در بسیاری از آنها عملیات اجرایی آغاز شده، امیدوارم بتوانیم تمامی این پروژه‌ها را با پیگیری، سازماندهی و برنامه‌ریزی مناسب در زمان‌های اعلامی نیز به بهره‌برداری برسانیم و پیش‌بینی می‌شود تمامی این پروژه‌ها در دولت فعلی تکمیل و افتتاح شوند.

وضعیت ایجاد نیروگاه‌های جدید چگونه خواهد بود؟

قرارداد احداث واحدهای نیروگاهی فولاد مبارکه به میزان 914 مگاوات برق با ارزش ارزی 474 میلیون دلار منعقد شده است. همچنین شرکت صنعتی معدنی چادرملو احداث دو نیروگاه سیکل ترکیبی را مدنظر قرار داده (در مرحله ابلاغ قرارداد است) که هر کدام آن 546 مگاوات برق تولید خواهند کرد، ارزش ارزی هر کدام از پروژه‌ها 148 میلیون دلار و ریالی نیز هر کدام 41496 میلیارد ریال است. همچنین شرکت معدنی صنعتی گل گهر قرارداد احداث دو نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی را منعقد کرده است. هدفگذاری تولید برق 360 و 400 مگاوات و در این میان ارزش ارزی این پروژه‌ها 257 میلیون دلار است. البته نیروگاه پویا انرژی سمنان نیز که پیشرفت 10 درصدی دارد و قرار است 360 مگاوات برق تأمین کند نیز در 48 پروژه صنعتی و معدنی کشور آمده است؛ ارزش ارزی این پروژه ملی 88.14 میلیون دلار است.

به تفکیک مشخص شده که ارزش ارزی پروژه شرکت‌ها چقدر است؟

شرکت فولاد مبارکه مجموعاً 1.3میلیارد دلار، شرکت ملی صنایع مس ایران 1.3 میلیارد دلار، شرکت صنعتی معدنی چادرملو 1.7 میلیارد دلار، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات یک میلیارد دلار، پروژه‌های مشترک چادرملو و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات 385 میلیون دلار، شرکت معدنی صنعتی گل گهر 1.5 میلیارد دلار و پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، گل گهر، چادرملو، گهر زمینه تجلی و سرمایه‌گذاری غدیر 350 میلیون دلار است.

پروژه‌ها در کدام شهرها انجام خواهد شد و مبحث آمایش سرزمین در آن دیده شده است؟

تمامی این پروژه‌ها به دلیل اینکه از معدن شروع شده و در راستای تکمیل زنجیره هستند، بر اساس آمایش سرزمین تعریف شده‌اند و با توجه به پراکندگی معادن کشور این پروژه‌های معدن و صنایع معدنی در 11 استان کشور و عمدتاً در نزدیکی زنجیره پایین دست یا بالادست تعریف شده‌اند. نکته قابل توجه در بسیاری از این پروژه‌ها در کنار بحث آمایشی، موضوع توجه به مناطق کمتر توسعه یافته نیز در نظر گرفته شده است. پروژه‌های برنامه‌ریزی شده در استان‌های کردستان، همدان، سمنان، شیراز، اردبیل، اصفهان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان و یزد است که شامل شهرستان‌های بیجار، قروه، گلالی (همدان)، سمنان، اقلید، اردبیل، مبارکه، بندرعباس، کاشان، سونگون، شهربابک، رفسنجان، میرجاوه، سیرجان، چابهار، بردسیر، بهاباد، خرانق، ابرکوه و اردکان خواهد شد.

تأمین مالی پروژه‌ها به چه شکل دنبال خواهد شد؟ و آیا شرکت‌ها به صورت کامل می‌توانند نقدینگی مورد نیاز را تأمین کنند؟

روش‌های متعددی جهت تأمین مالی این پروژه‌ها پیش‌بینی شده است که بخش عمده ای از آنها از محل افزایش سرمایه شرکت‌های مذکور، بخشی از محل تسهیلات و بخشی نیز از طریق بورس تأمین خواهد شد. با توجه به اینکه جلسات متعددی جهت بررسی و ارزیابی چگونگی اجرای این طرح‌ها برگزار شده و از تأمین مالی آنها اطمینان حاصل شده، ریسک تأمین مالی در پروژه‌های بخش معدن و صنایع معدنی تعریف شده در این بسته به حداقل رسیده است.

به نظر شما اجرای این  ۴۸ پروژه ملی، رشد ۸ درصدی اقتصاد را برای کشور رقم خواهد زد؟

تولید در بخش معدن و صنایع معدنی کشور طی سال‌های گذشته به صورت مستمر رشد داشته و عمده افزایش تولید‌ها نیز ناشی از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده است که اثر مستقیمی در ایجاد ارزش افزوده صنعتی دارد. امیدواریم بتوانیم سرعت افزایش رشد تولید را که نتیجه آن منتج به رشد اقتصادی کشور می‌شود پس از اجرا و تکمیل طرح‌های مذکور افزایش دهیم. علاوه بر این عمده این پروژه‌ها در راستای تکمیل زنجیره تأمین صنایع پایین دست بخش معدن و صنایع معدنی است که می‌تواند توسعه سرمایه‌گذاری صنایع مصرف کننده محصولات صنایع معدنی را تسهیل کند. /ایران

 

دیدگاهتان را بنویسید