243663

روزهای خاکستری فلز سرخ

دنیای معدن- شکیبا خیرخواهان : کاهش فعالیت اقتصادی در چین به عنوان مهم‌ترین عامل تاثیر‌گذار بر کاهش تقاضای صنعتی به تداوم کاهش قیمت‌ها در بازار فلزات صنعتی منجر شده است، به صورتی که بهای مس که به عنوان معیاری برای سنجش فعالیت اقتصادی در کشورها در نظر گرفته می‌شود، در پایین‌‌‌ترین نرخ چندماه اخیر خود قرار گرفت.

به گزارش دنیای معدن، با این‌‌‌حال برخی تحلیلگران معتقدند کمبود عرضه را می‌توان عاملی در نظر گرفت که از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین در بازار آلومینیوم افت تقاضا به همراه رشد تولید در چین به کاهش بهای این فلز منجر شده است.

افت بهای مس ادامه دارد

روند نزولی بهای مس ادامه دارد و در نتیجه قیمت این فلز به کمترین سطح در چهارماه اخیر رسیده است؛ چرا که تداوم افت تقاضا در بازارها جهانی و به‌خصوص شرق آسیا، موجب کاهش استقبال خریداران از این کامودیتی شده است. روز گذشته بهای معاملات آتی مس در بورس شیکاگو به 7/ 3دلار به ازای هر پوند رسید و بازده هفتگی منفی بیش از 4‌درصد و بازده ماهانه منفی 5/ 6‌درصد را به ثبت رساند. با وجود اینکه تحلیلگران در سال گذشته معتقد بودند در صورت کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین تقاضا برای انواع کامودیتی‌‌‌ها از جمله فلزات صنعتی همچون مس با رشد چشمگیری مواجه خواهد شد، بررسی داده‌‌‌های اقتصادی نشان می‌دهد که برخلاف تصور عموم، اقتصاد این کشور با لغو سیاست کرونا صفر به اندازه‌‌‌ای که پیش‌بینی می‌‌‌شد رونق نداشته است.

قرائت شاخص مدیران خرید این کشور برای ماه آوریل در سطحی زیر 50 نیز گواهی بر این موضوع است. همچنین به گزارش مرکز ملی آمار چین، افت تقاضای صنعتی موجب کاهش واردات نیز شده است. آمارها حاکی از‌‌‌ آن است که میزان واردات مس طی چند ماه آغازین سال میلادی جاری به 407میلیون تن رسیده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 5/ 12درصدی مواجه شده است. اوا مانتی، تحلیلگر موسسه مطالعاتی ING  معتقد است، طی دوماه گذشته صادرات مس تصفیه‌شده در چین نیز بسیار افزایش داشته است که این مساله نشان می‌دهد تقاضای داخلی به میزانی که بسیاری انتظار داشتند قوی نیست.

 

با این حال برخی تحلیلگران معتقدند انقباض در عرضه عاملی است که با وجود کاهش چشمگیر تقاضا مانع افت بیشتر قیمت‌‌‌ شده است. به گزارش رویترز، موجودی انبار مس بورس شانگهای با کاهش به زیر سطح 135‌هزار تن به کمترین میزان در سال‌جاری رسیده است. همچنین موجودی انبار بورس فلزات لندن به زیر 60‌هزار تن رسیده است. شیلی، از مهم‌ترین تولید‌‌‌کنندگان مس دنیا نیز به‌تازگی اعلام کرد که برآورد این کشور از تولید مس در سال میلادی جاری حدود 7‌درصد کمتر از میزان تولید در 2022 خواهد بود. این درحالی است که تولید مس در شیلی طی سال گذشته نسبت به 2021 بیش از 10‌درصد کاهش داشته است.

مس؛ عیار سنجش فعالیت اقتصادی

برخی تحلیلگران معتقدند دلیل اینکه میزان مصرف مس در چین کمتر از سطح انتظارات قرار دارد، این است که صنعت چین در رکود دوران کرونا کمتر از بخش‌‌‌های دیگر اقتصاد متضرر شد؛ به این معنا که افت رشد در این بخش صنعتی کمتر از سایر صنایع به‌خصوص بخش‌هایی مانند بخش خدمات بوده است. دلیل دیگر کاهش نیاز چین به مس می‌‌‌تواند افت تقاضا برای صادرات این فلز باشد؛ چرا که سایر کشورها نیز درگیر کند شدن فعالیت اقتصادی هستند.

 

بهای مس را به‌عنوان کالایی که کاربردی گسترده در صنایع مختلف دارد می‌‌‌توان به عنوان عیاری برای سنجش میزان رونق در یک اقتصاد دانست. بنابراین می‌توان گفت رشد آن نیز همبستگی بالایی با میزان رشد در بخش‌های مختلف اقتصاد دارد. در نتیجه با توجه به چشم‌‌‌انداز رکودی در دیدگاه سرمایه‌‌‌گذاران افت قیمت مس منطقی به نظر می‌‌‌رسد. بررسی آمارها نشان می‌دهد که قیمت مس در چین از ژانویه تا آوریل حدود 400یوآن (58دلار) کمتر از قیمت این کالا در لندن به ازای هر تن بوده است. حق بیمه در یانگشان که معیاری برای میزان تقاضای یک کالاست نیز از اواسط ماه مارس حدود 50‌درصد کاهش قیمت داشته است. نکته قابل‌توجه میزان کاهش حق بیمه برای سه‌ماه دوم سال میلادی جاری بوده است که معمولا دوره انتقال فلزات و در نتیجه رشد مصرف بیمه محسوب می‌شود.

 

همچنین بنا بر اعلام بورس فلزات لندن، نوسانات قیمت در یک‌ماه گذشته به کمترین حد خود از نوامبر 2020 تاکنون رسیده که به ترک بازار توسط بسیاری از معامله‌گران نیز منجر شده است. کارشناسان معتقدند، مصرف ناکافی، بزرگ‌ترین مشکل این بازار است. اما در رتبه دوم می‌توان به توسعه صنعت ذوب فلزات چین اشاره کرد؛ چرا که با رشد فعالیت در واحد‌‌‌های ذوب تقاضا برای سنگ معدن و کنسانتره تولیدشده در خارج مرزهای چین افزایش یافته و از طرفی تقاضا برای فلزات تصفیه‌شده همچون کاتد مس که موجب رونق معاملات در بورس‌‌‌های مطرح جهانی همچون بورس فلزات لندن و بورس شانگهای می‌شود کاهش پیدا کند.

بازار آلومینیوم

بهای آلومینیوم نیز همچون ارزش سایر فلزات صنعتی در حال کاهش است. روز گذشته بهای معاملات آتی این فلز در بورس فلزات لندن به 2‌هزار و 216دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی منفی 3درصد و بازده ماهانه منفی 4درصد را به ثبت رساند. رشد تولید آلومینیوم در چین به دلیل کاهش هزینه‌‌‌های تولید واحد‌‌‌های ذوب به همراه افت تقاضا برای این فلز زمینه‌ساز عقبگرد قیمتی شده است. تولید سالانه آلومینیوم در دنیا از آوریل گذشته تاکنون با 5/ 1‌درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال 2021 به 35/ 3میلیون مگاتن رسیده است. چراکه به گزارش SMM، شرکت‌های آلومینیومی در گوانگشی و گوئیژو به تولید خود ادامه دادند.

همچنین میزان تولید نرخ بهره‌برداری واحد‌‌‌های ذوب آلومینیوم افزایش یافته است که در نتیجه می‌‌‌تواند به افزایش بیشتر تولید در ماه‌های پیش‌رو منجر شود. با این‌‌‌حال بررسی آمارها نشان می‌دهد که با وجود رشد تولید، همچنان موجودی آلومینیوم در دنیا در سطح پایینی قرار دارد و می‌‌‌تواند به کاهش بیشتر قیمت‌ها در کوتاه‌مدت کمک کند. با این‌‌‌حال از آنجا که ظرفیت تولید همچنان در حال افزایش است، احتمالا در اواخر سال میلادی جاری بازارها با مازاد عرضه آلومینیوم مواجه شوند که در نهایت می‌‌‌تواند به افت بیشتر قیمت‌ها منجر شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید